Annons:
Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 2644 ggr
grandma
2017-12-07 23:14

Sindras kattungar blir större och större

Nya filmer!

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
grandma
2017-12-07 23:15
#1

och lite mer

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2017-12-08 11:30
#2

Tack så jättemycket för hjälpen, grandma! ❤ Känns toppen att Tuuli skickar dessa små videos ibland, och måste erkänna att jag blev lite extra kär när jag fick se videon med "Rowena", "Runo" och "Rut"…..😍😍😍

burmamys
2017-12-08 11:37
#3

Som ni kan se i den första videon får kattungarna både MUSH och torrfoder, de får även blötmat (men den lämnas inte framme). Det här är inget specialarrangemang, Tuuli och Johan ger sina kattungar MUSH eftersom det bidrar till en bättre tarmflora och därmed bättre start i livet. Att de även får torrfoder och blötmat gör att de är förberedda oavsett vilken mat köparna sedan väljer. Men uppfödarna rekommenderar barf/färskfoder i första hand och blötmat i andra hand. Torrfoder ska helst bara ges som ett komplement.😊

Björksätter
2017-12-08 13:37
#4

Så kul att se dem. De är så söta och fina!

burmamys
2017-12-08 16:43
#5

Tack snälla! 😊❤

Dimocarpus
2017-12-09 09:40
#6

Mycket söta och stora redan. Tiden går fort den. Gosproppar!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
burmamys
2017-12-09 12:41
#7

Tack så mycket!❤️

burmamys
2017-12-12 14:32
#8

Igår och idag fick jag några nya bilder, så jag fyller på med dem här!😃

Jag har gissat halvt fel på kattungarnas kön, "Runo" och "Ruth" är tjejer, och "Rowena" och "Rasmus" är killar. Den stora crémetjejen har alltså visat sig vara en ljust röd kille, enligt Tuuli kommer den ljusa nyansen från farfars sida av släkten. 

Nu är namnen bestämda också. De röda killarna heter Reagge och Rengdengdeng, de röda tjejerna heter Roxanne och Rock N´ Roll, chokladsköldpaddsflickan heter Rave, och chokladpojken heter Runo.  

Lite lättare med bilder kanske?😎

"Runo", kullens snygging (mest korrekt typ enligt burmans standard) är en tjej och heter nu Metsäkansan Roxanne:🙂

Och i profil:

En äldre bild på Roxanne:

"Ronja" heter Metsäkansan Rave (med "Rowena" i bakgrunden):

Visst börjar Rave bli ganska lik sin mor? Kolla på ögonen och öronen, även profilen blir lik men hon är bredare i ansiktet och särskilt i nosen än mamma Sindra.CoolOch så en äldre bild på "Ronja"/Rave:

"Ruth" heter Metsäkansan Rock N´Roll:

Hon har också fin profil, har det visat sig:

En äldre bild på "Ruth"/Rock N´Roll:

"Rowena" är visst en kille och dessutom har det vi trodde var créme utvecklats till en ljus röd nyans, och han heter antingen Metsäkansan Reagge eller Metsäkansan Rengdengdeng. Jag har ingen ny bild på honom frånsett den där han står bakom "Ronja"/Rave: 

En äldre bild på "Rowena"/Reagge/Rengdengdeng:

"Romeo" heter numera "Runo", jag har ingen ny porträttbild på honom så vi får nöja oss med denna:

"Rasmus" måste då vara den röda pojken med de stora öronen, han heter numera Metsäkansan Reagge eller Metsäkansan Rengdengdeng. Här är en äldre bild på den röda pojken:

Här har vi nu den ljusa pojken, Rave och Rock N´roll:

Hoppas på att få nyare bilder på den röda pojken ("Rasmus") och på chokladpojken Runo snart.

 Jag troode ju att de flesta ungarna skulle få en ganska svag profil, så för mig är detta en överraskning i andra generationens outcross!😃 Det här visar ju att det behöver inte ta så många generationer att få tillbaka burmans typ, även vid outcross med en thailändsk huskatt med rak profil och lång, smal nos.😎 Visar de fina profilerna en gång till:

Roxanne:

Och Rock N´Roll:

På fredag blir de små yrvädren åtta veckor gamla, och enligt uppgift mår alla ungarna och mamma Sindra fint!❤️

Dimocarpus
2017-12-12 17:31
#9

vad skönt att höra! Sjukt fina katter allihop! Verkligen förvånad men det behövs ju outcross och kul att det finns några katterier som ställer upp med det.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-12-12 17:44
#10

Tack så mycket! ❤

Sarah-S
2017-12-12 19:48
#11

Så söta de är
Angående profilerna så är kattungar alltid mer runda och korta än vuxna katter, och jag tror att dessa kommer att bli flackare i sina profiler än de visar nu. Det markerade stopet kommer att bli mindre markerat och de kommer att tappa höjden på huvudet och få en mindre rundad top
Och det är ingen utveckling som är unik för dessa kattungar utan mer för den typen av profiler de uppvisar i den här åldern.

Som jämförelse lägger jag upp bild på jämngammal kattunge och samma kattunge vid 1 år och 1,5 års ålder för att visa en annan typ av profil och dess utveckling

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2017-12-13 11:57
#12

Vad roligt att få se dina fina katter, Sarah-S! 🙂

Ja visst är det så att profilen blir flackare när katten växer upp, det tillhör ju den normala utvecklingen. Dina katter är bland de mer extremtypade, det är långtifrån alla burmor som har så rund topp, så lågt satta öron och så kort nos som dina har.

Det jag menar är att ett par av Sindras ungar (kanske tre, för den ljusa som vi trodde var créme har också mycket hög panna) kommer att få korrekt typ enligt burmans standard!😃 När jag såg Sindras mamma Tida Prai första gången så tänkte jag att det tar nog flera generationer att få kattungar som stämmer med burmans standard i typ. Sindra har också en nästan rak profil och lite väl lång nos och högt satta öron, även om hon har bredare ansikte och bredare och kortare nos än sin mor, och en riktigt speciell sur-look med sina stora ögon och djupa haka.😉 

För mig kom det som en glad överraskning att två eller tre av Sindras sex ungar kommer att ha en profil som överensstämmer med burmans standard. Det känns viktigt för jag tror att fler vågar ta in outcross om de ser att det inte behöver ta så många generationer innan man får katter som ser ut som burma!😎

Du var den som först uppmärksammade mig på att burmarasen har en hög inavelsgrad, och att vi måste öka den genetiska variationen genom att ta in outcross, för att inte få problem med ärftliga sjukdomar m.m. Leslie Lyons rekommenderar flera alternativ på raser som är lämpliga för outcross, amerikansk burma, bombay, tonkines och thailändsk huskatt. Av dessa är det de thailändska huskatterna som ger störst genetisk variation, men å andra sidan saknar de stamtavla och står längst ifrån den moderna burman utseendemässigt. 

Den här kullen visar dock att man kan ta in en thailändsk huskatt och få avkomma som följer burmans standard efter bara två generationer!🙂 Dessa burmor har långt större genetisk variation än burmakatter som inte har outcross i stamtavlan. Jag hopas flera ser betydelsen av detta för att burman även i ett längre perspektiv ska vara en robust och hälsosam ras.😎

Sarah-S
2017-12-14 20:32
#13

Jag diskuterar inte inavelsgrad eller nyttan med outcross men hävdar trots det att kattungarna närmar sig standarden, jämfört med mor och mormor, men skulle ändå säga att det är en bit kvar efter endast 2 generationer.
För tolkningen av standarden är ju inte förändrad för att vi insett att vi behöver outcross

Som uppfödare får man helt enkelt fokusera på den genetiska variationen och inse att utseendet tar tid.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
burmamys
2017-12-21 12:04
#14

Ja naturligtvis är det samma standard som gäller.😎 Jag säger bara att jag är positivt överraskad över att ett par av ungarna är så mycket närmare standarden än jag hade väntat mig. 

Standarden är ju ett ideal, men jag tror ett par av de här ungarna kan bli så pass rastypiska att de ser ut som burmor, men de kommer naturligtvis inte se ut som utställningsburmor.😉

Carmarino
2017-12-21 16:15
#15

De blir bara sötare och sötare. 😍

Innan jag läste din text så tänkte jag "oj vad hon är lik Sindra" när jag såg bilden på Rave. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
2017-12-21 19:16
#16

Ja visst är de! 👍

kara_murray
2017-12-23 17:38
#17

Åååååhhhh vilka underbart söta och busiga kattungar Sindra fått!!!! De är så väldigt söta så jag vill ha dem allihopa!!!!

kara_murray
2017-12-23 17:39
#18

Och ju större de blir så blir de ju ännu sötare!!!!

Upp till toppen
Annons: