Annons:
Etikettpyssel-och-annat-smått-å-gott
Läst 1504 ggr
burmamys
2017-12-09 12:57

Ny kattlåda

Det sägs ju att man bör byta kattlåda efter något år eller två. Nåja, nu har vi haft den blå lådan i tre år, och jag har sett att den börjat bli lite repig i botten. Så nu tog jag äntligen tag i att byta låda! 

Googlade och jämförde, vet att jag vill ha en stor, öppen låda som begränsar hur mycket spill det blir utanför när katterna krafsar i den. Då fick jag plötsligt se denna, nästan runda låda med måtten 55 x 48 cm!

http://djurmaxi.se/katt-toalador-kattlada-figaro-p-18429.html 

Bra svängrum, inte så himla hög att kliva in i tack vare sänkt kant framtill, men med hyfsat höga kanter runtom (15,5 cm) som lutar inåt och därför kanske mer effektivt håller spillet på plats. Så det fick bli en "Savic Figaro"!

Den gamla skurade jag och ställde som andra låda, den är ju iallafall större än den lilla plastbacken. Lika lång som Figaro, men smalare, och bara hög baktill, inte så mycket på sidorna.

Jag märkte snart att katterna föredrar den nya Figaro! En fördel för mig (och hemtjänsten) är att det faktiskt blir lite mindre spill, och en fördel för Simon är att den är mer rymlig att vända i.

Vi är alla väldigt nöjda med den nya lådan!😃 Kan varmt rekommendera Savic Figaro om någon här är på jakt efter ny kattlåda. 👍

Annons:
Pia-69
2017-12-09 20:21
#1

Nyfiken fråga- tycker inte dina katter om låda med huv eller är det du som inte vill ha sådana? ☺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
2017-12-10 10:44
#2

Bra fråga! Jag har fått för mig att katter oftast föredrar öppna lådor. Dels har jag sett en del trådar om det på olika ifokus-sidor, dels har jag märkt att min inbyggda låda (som är det närmaste mina katter kommit till en låda med huv) är den minst populära av dem vi har hemma. Så min slutsats har blivit att en stor, öppen låda placerad på en lugn plats med ryggen mot en vägg men med möjlighet att smita åt sidan (att det finns en alternativ flyktväg) är idealiskt.

Vad tror du själv?

Pia-69
2017-12-10 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Mm! Jag tror att du har rätt i det du säger, det är väl för människans bekvämlighets (praktiskas) skull som det finns lådor med huv! ☺ Även om det hjälper en hel del med huv så kommer man ändå inte ifrån det som fastnar i tassarna och som sen hamnar i sängen… stoor suck! 😥😣 Vi har en stor låda med huv som går att "öppna upp" så den inte blir så instängd som de traditionella huvlådorna! 😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
2017-12-10 11:25
#4

Ja den där ser ju helt okej ut, i och med att den går att öppna upp så det inte blir så instängt.👍 

Sen luktar ju katternas kiss och bajs nästan ingenting eftersom jag barfar, så problemet med instängd lukt är inte lika allvarligt som för en katt som äter foder av sämre kvalitet, eller som för en fertil hankatt.😉

Hur mycket sand eller strö som sprids i hemmet beror nog också på vilken sorts sand/strö man har. Cats best öko plus träfiberströ ser ut som krossad pellets, det är halvstora, oregelbundna, mjuka korn, så de stannar där de hamnar och ytterst få fastnar i tassen och följer med lite längre. Men de studsar inte iväg som symmetriskt formade små kulor, och de är inte så små som sand så de fastnar i pälsen. Det brukar bli en del korn utanför lådan (som katten krafsat ut), och så har jag hittat något enstaka korn i hallen eller i vardagsrummet, som antagligen har fastnat i tassen.

Kan tänka mig att sand har större benägenhet att studsa iväg och även fastna i pälsen så det sprids lite överallt?

Pia-69
2017-12-10 11:32
#5

Ja, jag funderar allvarligt att prova annan sand just för att den vi har nu har en tendens att följa med o hamna överallt! Everclean och Compact care har vi för tillfället, kanske ska prova den sanden du har då! 😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
2017-12-10 13:45
#6

Jag beställer från Zooplus, och får hem säckarna till dörren, väldigt smidigt! 👍

Känns bra också att träfiber är miljövänligt till skillnad från vanlig bentonitsand.  Cats best öko plus klumpar bra, enligt producenten 300%, och det blir stora runda bollar om man bara väntar ett par minuter så de hinner svälla ordentligt. Dammar ytterst lite när jag häller upp, känns fräscht med svag doft av trä.

Både jag och katterna är nöjda!😃

Annons:
Pia-69
2017-12-10 18:58
#7

#6 Tack för tipset! Har läst i andra trådar på iFokus att det är flera som använder den som du har och är nöjda! Jag ska prova den och återkomma om hur det funkar för oss. 😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Björksätter
2017-12-11 13:40
#8

Vi har samma låda som #3 samt en stor öppen låda. De använder bägge lika mycket skulle jag säga. I den med lock så sitter Nell med kroppen utanför och baken i så hon kanske inte är helt bekväm med huven men hon använder lådan mycket så helt illa kan det ju inte vara.

Även vi har Cats best och är jättenöjda med den.

Sarah-S
2017-12-12 08:27
#9

Jag har stora öppna lådor med träpellets, mina katter har alltid föredragit det framför lådor med huv
Fördelen med pellets är att det inte blir spån utanför lådan, ibland sprätter de ut någon pellets men den är ju ren så den sopar jag upp och häller tillbaka i lådan igen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

mjlee
2017-12-12 10:57
#10

Jag hade precis en sådan låda med huv men tillbakavikt. Men har gått över till en öppen låda, mycket beroende på att den inte passar till nya kattlåda stället. Nikita sprätter nästan inget alls så det är inte ett problem för mig.

burmamys
2017-12-12 11:38
#11

#8 Haha ja det verkar som att Nell hittat sitt sätt att hantera huven då…!😂Men bra att båda använder båda lådorna lika mycket, då är det nog inget större problem iallafall.😉

#9 Ja, jag tror också att öppna lådor är optimalt. Men ja har gått ifrån träpellets då jag märkte att katterna föredrog en smutsig låda med upplösta pelletsar i botten framför en ren med ny pellets. Jag tror det är för obekvämt att trampa på, helt enkelt. När jag bytte till träfiberströ så valde de omedelbart lådan med strö framför den med pellets, och använde aldrig den med pellets igen: https://burma.ifokus.se/discussions/55c34175ce12c41fca001e5b-vill-ha-mjukt-under-tassarna Så då fick det bli så.👍

#10 Okej, skönt att Nikita inte sprätter så mycket!😃 Jag har inget jätteproblem med sprättande egentligen, men lite då och då hamnar några korn utanför, och efter ungefär en vecka brukar det bli dags att dammsuga eller sopa runt lådorna.

Sarah-S
2017-12-12 12:17
#12

#11 Jag tror också mina skulle föredra något mer krafsvänligt men jag ger dom inte alternativet så länge det fungerar felfritt här
Ibland har det hänt att en såld katt börjat strula med lådan (pellets hos nya ägaren) och då har jag alltid gett rådet att prova annat strö och det har hittills till 100% varit orsaken
Om jag någonsin byter i framtiden blir det isf till något liknande det du använder

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2017-12-12 12:21
#13

#12 Låter vettigt! 😃😉

Annons:
grandma
2017-12-16 19:12
#14

Jag har 2 öppna lådor från Husse med pellets och eftersom jag skaffade en stor med huv till min hankatt så använder jag den också. CC bajsar gärna i den och helst när hela huven är nedfälld.  -Can  have some privacy, please!  Elsa kissar i den när den är öppen.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2017-12-21 12:07
#15

Ja, det bekräftar ju ännu en gång att en del katter är lite obekväma med huv; CC bajsar där och Elsa kissar där, men ingen av dem använder den fullt ut.🙂

Upp till toppen
Annons: