Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 1427 ggr
burmamys
1/12/18, 2:21 PM

Nyårsafton på hotell

Denna nyårsafton slog vi på stort och bodde på ett fint hotell!

Simon och Saga hoppade glatt ur sina burar och gick på upptäcktsfärd i det nya rummet! 

Simon tog uppgiften på stort allvar! Här är han på väg mot soffan…

Simon kollade under sängen…

Simon kollar hallen en gång till, bara för säkerhets skull…

Saga tog det inte så allvarligt, gick ett varv runt "lägenheten" och spanade åt olika håll. Här funderar hon över om hon missat någon vrå?

"Jag tror det är lugnt! Puss älskling!" "Mhm okej, är du säker?"

På Simons initiativ kollade de även badkaret - bäst att vara helt säker på att vi är de enda katterna här!👍

Kontrollen avslutad. Rummet är godkänt!

Nu kan vi chilla lite!

Senare på kvällen drog smattrandet igång, hotellet ligger mitt på stan så det fanns fyverkerier från alla håll. Saga tyckte det var spännande!😃 Hon var riktigt glad och uppspelt, så pass att hon kvittrade för sig själv och rejsade runt rummet ett varv med svansen i en båge över ryggen!😂 Då passade Simon på att kolla vad det var som var så roligt utanför fönstret….?🤔 Men han såg nog mest reflektionerna av TV:n och de delar av rummet som var upplysta av en lampa.

Snart var Sindra tillbaka och tryckte nosen mot glaset för att se så mycket som möjligt!😃

Nästa dag fick vi frukost på rummet och vi fick äta ända till kl.12.00, och då packade vi ihop och åkte hem. Tidigt på morgonen satt Saga i fönstret och såg ut att fundera över vart de sprakande färgerna hon såg igår tagit vägen…

Känner mig väldigt glad att katterna verkade tycka det var så roligt och inte verkade stressade alls. Det blev ingen stugsemester i år, vi åkte bara till min pappas lägenhet några dagar i samband med min mammas begravning, så jag har inte åkt iväg med dem så ofta som jag skulle vilja. Tror det är bra att miljöträna genom att åka iväg på roliga saker med katterna, så de får se andra miljöer och även sova över.

Men Simon och Saga verkar klara detta med att ka på äventyr fint trots att det blivit ganska sällan senaste året.👍

Hur gör du, brukar du åka iväg med dina katter? 🙂

Och hur gjorde ni på nyårsafton?🙂

Annons:
Carmarino
1/12/18, 2:29 PM
#1

Vilken rolig nyårsafton ni verkar ha haft. 👍🙂

Vi stannade hemma som vanligt, och katterna reagerade inte särskilt mycket. De noterade att det smällde, men eftersom matte inte brydde sig, så tyckte inte de heller att det var något att bry sig om.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dimocarpus
1/12/18, 3:34 PM
#2

Vilka härliga bilder Burmamys! Det är kul att se att ni firade på hotellet så även Simon och Saga fick lite nytt att nosa på. Allt gick bra hemma tills det ”pangade” som mest på tolvslaget då blev Linou lite änglig och gömde sig under soffan tills intensiviteten minskade. Nani oberörd :) Det lyste så mycket genom fönster på 7:e våning så det blir som film på väggarna. God fortsättning till er!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
1/12/18, 3:54 PM
#3

Tack så mycket #1 och #2! 😊❤ Skönt när katterna inte är så skotträdda, så även Linou som tyckte det blev lite mycket bara gömde sig en liten stund. När jag var barn hade vi en hund som blev väldigt stressad på nyårsafton, och jag minns hur jobbigt det var. För hundens skull var vi alltid hemma på nyårsafton och försökte minimera oväsendet från grannarnas raketer, och han fick även något lugnande. Ändå pep han ängsligt och tryckte under soffan varje år när det var som värst. Skönt att Simon och Saga är så oberörda, ja Saga tycker ju t o m att det är jätteroligt! Älskade knaskatt!❤

Carmarino
1/12/18, 4:02 PM
#4

En av mina tidigare katter tyckte också det var jättespännande med fyrverkerier. Hon satt också i fönstret och tittade med stort intresse. Detta överförde hon till sina ungar, så de var inte heller så rädda. Fast de satt aldrig i fönstret, utan gick gärna in i badrummet, eller lade sig i hallen.

Den ena av ungarna (fast hon var vuxen då) hade jag kvar när jag fick mina nuvarande katter, och hon måste ha talat om för dem att det inte är något farligt. Deras första nyår så lekte vi med band i köket när det small som värst, och sedan dess har det inte varit några större problem faktiskt. Visst reagerar de om det smäller riktigt högt, och väldigt nära, men det går över ganska fort.

De var ju utekatter när jag fick dem, och de flyttade hem till mig i oktober resp. november. Kan tänka mig att de hade varit betydligt räddare om de fortfarande hade varit utekatter när det blev nyår, och det hade börjat smälla runt omkring dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

burmamys
1/12/18, 4:23 PM
#5

Wow, visst är det fint att se hur katter kan lugna varandra? Har hört att skyggisar snabbt kan bli mer tama om det finns en trygg katt som är uppväxt med människor i hemmet. Gissar att det är samma sak, katterna lär varandra. 😊

Carmarino
1/12/18, 4:46 PM
#6

Ja, det är inte omöjligt. Hon accepterade skyggisarna rätt omgående åtminstone. Fast hon visste förmodligen att hon inte skulle leva så mycket längre till, så hon ville väl att matte skulle ha sällskap sedan också. (Hon var 15 år gammal när skyggisarna flyttade in, och dog ett halvår senare.) Det var en mycket klok katt. 😍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Björksätter
1/12/18, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vi var hemma på nyårsafton och spelade sällskapsspel med hjälp av Sam som syns på bilden. Han ansåg sig vara mycket duktig på att bilda ord ;). När det började smälla satte vi oss i källaren med tvn på och neddragna gardiner. Jag lyckades tyvärr skrämma Sam på juldagen då det smällde utanför huset när katterna åt mat. Jag hoppade högt för jag blev så överraskad. Tyvärr blev Sam lite orolig av det medan Nell lugnt åt vidare. Så vi misstänkte att han skulle reagera på nyår. Vi bor i änden av ett område och det är många som går hitåt och smäller. Vid tolvslaget är det riktigt högljutt här. Jag hade godisburken med som distraktion och det funkade ganska bra. Han jobbade en stund på att komma in i den och glömde då bort vad som lät. Lite stressad var han och satt stundvis under bordet men överlag gick det rätt bra. Dagen efter var allt som vanligt med bägge. Skönt och lyxigt att tillbringa nyår på hotell. Hoppas ni åt gott och njöt av kvällen!

Carmarino
1/12/18, 6:08 PM
#8

Så duktig Sam är. Man ser hur koncentrerad han är på att bilda ett ord. 👍🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dimocarpus
1/12/18, 7:52 PM
#9

Underbara bilder! #7 Sam såg mycket smart ut. Haha… vilken bra plan att avskärma sig. Jag önskar att de byter allt sånt till laserfyrverkeri istället. Det är ju inte bara våra husdjur som blir rädda. De vilda måste va vettskrämda. :(

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
1/13/18, 5:37 PM
#10

#7 Underbar bild på Sam som blivande alfapetchampion!😘 Håller med Carmarino, han ser verkligen fokuserad ut! 👍 Ja katterna kollar på oss för att veta om något är farligt eller ej, och det innebär ju också att de tar efter när vi är lugna andra och tredje gången det smäller, och kan ändra uppfattning. 👍 I Västerås har de faktiskt bytt ut det organiserade smällarna mot ett ljusspel, men det var ett par kvarter bort från där vi befann oss. De fyrverkerier vi såg och hörde var grannarnas, inte kommunens. Det tar väl några år innan vanligt folk slutar köpa fyrverkeripjäser…

burmamys
1/13/18, 5:40 PM
#11

Jag glömde ju skriva att maten var riktigt god, gjord på mestadels ekologiska och lokala råvaror och proffsigt tillagad. 👍 Så ja - vi hade en riktigt fin och lyxig nyårsafton! 😃

Dimocarpus
1/13/18, 5:55 PM
#12

Härligt att höra Burmamys! ❤️

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

maria_c_r
2/6/18, 2:13 PM
#13

Jag åker med mina 3 burmor till familjens landställe i Finland om somrarna. Första resan (5 år sedan) var Finlandsfärjan superläskig och väl framme tog det några dagar att vänja sig vid nya boendet. Först när minstingen, som då var väldigt orolig, lugnat ned sig och återgått till att vara sig själv, fick de börja gå ut. Först i koppel, sen fritt, men inne på nätterna. I somras godkände de inte att vara inne på nätterna så i sommar blir det kattlucka!

Hemresan med färjan första året var inte alls läskig och kommande somrar har de känt igen sig både på färjan och på landstället.

Dessa resor har gjort att mina kissar inte alls är rädda för nya miljöer. Då jag behövde kattvakt kunde de utan problem åka till mina föräldrar och bo där.
Nu då vi flyttat till större lya har detta också gott som på räls!

Det är kul att se dem utforska nya miljöer!

Nyår var katterna hos mina föräldrar och reagerade inte på smällarna. Minstingens första nyår minns jag att jag höjde ljudet på musiken för att han var lite orolig. "Minstingen" är 7år sedan någon vecka tillbaka.

Annons:
Upp till toppen
Annons: