Annons:
Etikettfoder-och-kosthållning
Läst 1962 ggr
maria_c_r
2018-02-06 13:44

Krydda kattmaten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj!

Har 3 burmor hemma som jag ger frukost och middag till i form av Mjaus blötfoder, kokt abborre eller kyckling. Ibland annat som kan tänkas passa.
En av katterna ratar dock maten jag erbjuder. Hon vill hellre ha: pepparkaka, fil, påläggsskinka, kaffe, starksmakande ost eller chips med mycket smak tex cheddarchips eller nachochips. Ett tag åt godtog hon Purina Gourmet mousse lax eller tonfisk men hon har börjat rata detta också.

Jag vill att hon också ska få något annat än torrfoder (som hon visserligen gillar) och vill ge henne något nyttigare än ovanstående godis som hon gillar!

Har ni tips på nyttiga alternativ till min lilla gourmand eller om jag ger kyckling till katterna, vilka kryddor skulle jag kunna krydda med för att göra godare för lilltjejen som tycka gilla starka smaker? Kanske det skulle gå att krydda abborren och Mjaumaten också?

Vänliga hälsningar

Maria

Annons:
maria_c_r
2018-02-06 13:45
#1

Hon blev visst upp och ned!

Pia-69
2018-02-06 14:00
#2

Prova att mala ngt torrfoder eller godis som hon gillar och strö det på maten! ☝️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

maria_c_r
2018-02-06 14:13
#3

Ah bra! Det kan jag prova! Tack!

vallhund
2018-02-06 14:22
#4

Funderat på att BARFa katterna? https://barf.ifokus.se/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Björksätter
2018-02-07 09:17
#5

Forti Flura som är probiotika har kycklingsmak och strös över maten. Mina katter tycker att den är jättegod.

burmamys
2018-02-07 13:20
#6

Håller med Björksätter, Fortiflora är nyttiga mjölksyrebakterier för tarmen och dessutom välsmakande för de flesta katter!👍 Annars är det en bra idé att krossa lite av hennes torrfoder som kryddning för blötmaten. 

Torrfoder innehåller ofta starka smak_ och framförallt dofttillsatser som förför katten. I jämförelse är blötmaten ganska fattig på smak och doft så det är nog därför hon föredrar sitt torrfoder och diverse människoföda med starkare smak och doft. Men ge henne inte chips, fil, kaffe, eller pepparkakor, det är inte bra för henne.

Prova hellre att ge henne råa köttbitar eller MUSH vaisto cat råa färdigblandade "köttbullar", som du tar fram från frysen på kvällen och låter tina i kylskåp över natten. Rör ner lite ljummet vatten för att öka temperatur och doft, så hoppas jag att dina burmor ska tycka om dem.

Annars, om hon gillar de råaa köttbitarna men inte MUSH, kan du läsa min artikel "att barfa katterna är inte så svårt" och blanda egen barf!

https://burma.ifokus.se/articles/55681b55ce12c4211d0022b2-att-barfa-katterna-ar-inte-sa-svart?articles-1

Varmt lycka till!🙂

Annons:
maria_c_r
2018-02-08 09:56
#7

Tack för tipsen om Fortiflora och barf! :-)

Rent instinktivt tror jag inte hon skulle gilla rå kost med tanke på att hon inte gillar Mjaus blötfoder (jag tänker att det kanske är lite samma smak och konsistens), men jag kan ju prova med lite smakprover!

burmamys
2018-02-08 11:47
#8

Enligt mina katter är det skillnad - Saga vägrade alla sorters blötmat men kastade sig över rå kyckling och rått nötkött, lammkött, ja allt hon kunde få! Blötmat är ju kokt/tillagad. Nu äter hon bara barf.😉

Upp till toppen
Annons: