Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1057 ggr
Ann-Britt.N
2018-11-14 21:18

Hur vanligt är jamande och klösande

Mina barn och jag vill gärna ha katt och har fastnat för Ragdolls. Dock är min man mer skeptisk och jag har därför tre frågor till er experter. Jag förstår dock att alla är individer men skulle vilja få en känsla för hur vanliga/ovanliga följande beteende är -Jamar Ragdolls mycket /högt eller är de mer tystlåtna? -Hur vanligt är det att katterna klöser på möbler och inredning? -Är det stor skillnad i lynnet mellan honor och hanar??

Annons:
Dimocarpus
2018-11-14 21:44
#1

Jag har bara burma och har träffat några Ragdolls i mitt liv men kan svara på åtminstone två av dina frågor: 

Mina katter klöser aldrig på möbler. Dels har jag inte så roligt tyg på mina möbler, dels har jag ett stort klösträd plus klöspelare och minst en klösbräda per rum. En klösbräda på väggen med. De har gott om klösvänliga ställen att de inte har behov att klösa på mina möbler. 

Egentligen inte så. Men generellt är hanar lite "snällare", särskilt en kastrerad men katter är ju individer så det finns undantag säkert.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

grandma
2018-12-14 13:40
#2

Mina katter klöser heller aldrig på möbler.  När de varit kattungar och börjat klösa på sängen så har jag burit bort dem till klösträdet. Det händer aldrig att de klöser någon annanstans nu

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

alouette
2018-12-25 01:48
#3

Instämmer i ovanstående uttalande om klösande beteende. Jag har också burma.

När det gäller jamande kan jag säga att det är individuellt hur ofta och högt. Olika i olika släkter också. Det är burmans  sätt att kommunicera. Gäller säkert alla katter. 

Jag tycker det är trevligt att ha kontakt med mina katter och gillar när de talar om för mig vad de vill (eller inte vill).  Att de svarar på tilltal. Att vi kan ha långa konversationer när båda vill, ibland. Detta betyder inte att de snattrar i tid och otid.

Siameser, som ibland säges vara burmans nästkusin är mer "snacksalig" som det heter på skånska och har en i mina öron gäll och skärande röst.

Hur Ragdoll är kan jag inte svara på.

Varför ställer du Ann-Britt.N dina frågor om hur Ragdoll är i ett Burma forum?

alouette
2018-12-25 01:50
#4

Glömde säga att jag har nästan 40 års erfarenhet av Burmauppfödning. Det är jag som är alouette ovan.

Tintomara's Burma och Bombay uppfödning

Ilga Liljenberg

grandma
2018-12-26 12:19
#5

Jag tror att Ann-Britt.N skrev på fel sida. Hon har även ställt frågorna på Ragdoll Ifokus

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Upp till toppen
Annons: