Annons:
Etikettrasstandard-och-färger
Läst 3224 ggr
burmamys
2015-02-01 13:52

Liten katt?

Hmmm bara en fundering. Saga som nu är ett år och 3 månader väger ungefär 2 kg. Har läst att normalvikt för en burmahona ska vara 3-4 kg. Kommer Saga att fortsätta växa (hon är ju en månad äldre än Simon och han är mer än dubbelt så stor som henne) eller är hon helt enkelt en liten katt? Och är det något jag bör vara uppmärksam på med tanke på att hon är liten? Båda är kastrerade.

Annons:
grandma
2015-02-01 17:28
#1

Svårt när man inte ser henne. Sa din uppfödare något om att hon är en liten katt?  Min äldsta som är ganska normal, kanske lite stor och är 2 år i juni, väger 3,3 och kan nog väga lite till utan att det stör. Min yngsta är också  en tjej som  är rätt stor och kraftig. Hon är 7 månader och väger kanske 2-3 hg mindre än den förra.  Ingen av dem är alltså tjock på något sätt.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2015-02-01 17:52
#2

Ja då är de helt klart större än Saga! Uppfödaren tyckte Simon var stor, och berättade Sagas vikt men utan att beskriva det som ett problem. Jag kan bara konstatera att hon väger mycket mindre än vad som anges som normalt, även nu när hon gått upp lite i vikt och alltså är fin i hullet. Hon är mycket kortare än Simon både på längden och på höjden. Vet inte om det räknas som ett fel på utställning, eller om det är något jag borde tänka på särskilt med en sån liten tjej…?

grandma
2015-02-01 18:14
#3

Huvudsaken att hon är proportionerlig. Hannarna är ju alltid större och maffigare än honorna så det går ju inte att jämföra mellan dem. Min yngsta är inte direkt nån utställningskatt men tänker nog ställa ut henne ända på kul. Alltid roligt att få en bedömning och det finns ju alltid flera saker som är bra.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
2015-02-01 18:21
#4

Ungefär så jag tänker om utställning också, att det är kul att få en bedömning. Ska bli intressant nästa söndag att få lite tydligare bild av vad det innebär, vill ju inte stressa mina små älsklingar. Bra, då är det ingenting särskilt, hon är bara väldigt "petit" =)

Sarah-S
2015-02-03 17:45
#5

Ja 2 kg för en burmahona är väldigt lite, hon kanske är en väldigt liten individ och det behöver ju inte vara fel på något sätt så länge hon är fin i hull och musklatur samt aktiv och livlig (som du skriver i tråden om BARF)

Men som sagt, 2 kg är för lite.

Här hemma ligger min yngsta på 2,6kg, 7mån och kullsyster till Elska, sen en snart 2 åring på 3kg, Elskas mamma väger 3,2kg och min kastrerade snart 10-åring på 3,4kg.  De flesta honor brukar även mogna i kroppen med tiden och med kull så jag förväntar mig att de två minsta hamnar runt 3-3,2 kg senare

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
2015-02-04 19:36
#6

Okej då är det väl helt enkelt så att jag har en mini-burma hemma =) Tack för era svar, antar att det är bara att gilla läget och fortsätta pyssla om min lilla kattindivid här hemma… Saga hälsar och tackar!

Annons:
grandma
2015-02-05 21:34
#7

Så söt hon är  lilla Saga ❤️

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

ilgaliljenberg
2015-02-06 01:31
#8

Lilla Saga ser ut vara en liten och pigg katt på fotot ovan.

Vikten är kanske lite i underkant MEN hon är så ung att mkt kan hända. Skulle gissa att när hon är 2-3 år kommer hon att väga betydligt mer. Sedan beror vikten lite på vad foder man ger dem. Katter som äter torrfoder lägger lättare på sig, även om det kan vara genetiskt också.

Har själv en liten hona, faktiskt den minsta jag haft,  hon väger 2,7 kg vid 2 1/2 års ålder efter en kull. Räknar med att hon ska lägga på sig efter kull nr 2. Många i hennes släkt har en tendens att vara för slanka när de är unga, så t.ex. hennes mor innan hon kastrerades vid 8-9 års ålder. Nu ligger vikten på mor på 3,5 kg.  Båda dessa äter väldigt mkt blötfoder vilket bidrar till att hålla vikten nere.

Jag kan jämföra med två andra honor (släkt med honorna ovan)  jag har som huvudsakligen äter torrfoder och mamman 3 år och har haft en kull väger 3,4 kg och dotter 1 år väger 3,5 kg, har ännu inte haft kull, men hennes pappa är väldigt kraftig….

Vad jag ville säga är att förtvivla inte. Din Saga ser ut att vara proportionerlig till sin storlek. En annan sak är om katten ser mager ut.

burmamys
2015-02-07 09:13
#9

Tack för ditt svar =) Ja Saga är mycket pigg och energisk! Jag barfar katterna så hon äter inte torrfoder utan rå kost enligt barf. Både färdigt färskfoder (musch, VoH) och kött, hjärta, lever, ben och äggula. Som du ser är hon proportionerlig och varken mager eller fet. Vi får väl se då om hon växer lite till eller om hon fortsätter vara en miniburma =)

Upp till toppen
Annons: