Annons:
Etikettkattprat-och-historier
Läst 1707 ggr
burmamys
11/15/17, 1:03 PM

Simon och Saga klurar

Jag har funderat ett tag på att köpa en sån där fodergömma som är av lite mer avancerad sort, som ett aktiveringsspel som kräver att katten flyttar på saker för att komma åt godiset. De görs ju för hundar oftast, och Nina Ottosson verkar vara ett bra märke som gör flera aktiveringsspel i trä. De fodergömmor jag har nu löser katterna på ett par sekunder, innan jag måste fylla på mer, även aktiveringsbollen går väldigt fort att tömma. 

Så för några dagar sedan beställde jag två aktiveringsspel, ett lite enklare i ljust trä, och ett lite svårare i mörkare komposit. Tänkte att det är bra om de har varsitt spel, och att Simon kanske behöver ett lite enklare spel för att inte tröttna.

Jag beställde från Ninas egen hemsida, det blir lite billigare än att beställa från någon annan återförsäljare, och då finns hela utbudet och utförlig info om spelen: http://www.nina-ottosson.com/se/

Simon var först på plats! Nosade intresserat - här finns ju godis…!😛

Saga ingrep! Jag hade gjort det enkelt såhär första gången och lagt godis i hålet under vingen, så det inte krävs flera steg för att komma åt godiset. Saga flyttade på klossen först, men då var ju vingen i vägen. Hmm…🤔

 Då vred Saga på vingen och fiskade upp godiset ur hålet!👍

Sen vred Saga på fler vingar och fiskade upp godiset!😃

Spelet går att göra svårare genom att lägga godis under klossen, då måste katten först dra vingen åt sidan och sedan dra fram klossen till hålet så godiset ramlar ner där, och ta bort klossen för att kunna fiska upp godiset. Men det får bli senare! 

När Simon sett Saga lyckas, då tog han itu med den lättare brädan och lyckades direkt! Bara drog klossen åt sidan… 

och lyfte bort klossen och fiskade upp godiset!👍

Sen gick Saga till Simons spel! Hon flyttade klossen åt sidan, lyfte klossen…

och fiskade upp godiset ur hålet!😃

Och då gick Simon till Sagas spel. Vred undan vingen och fiskade upp godiset!👍

Det kanske finns mer? Bäst att kolla noga i varje hål!😎

Så fortsatte de tills de hade hittat alla godisarna!😃

Det här var riktigt roligt, så roligt att Saga kom och jamade klagande när godisarna var slut!😂 Kan varmt rekommendera de här spelen för den katt som provat andra godisgömmor och är redo att testa något mer avancerat!👍 

Bra tycker jag att det lite mer avancerade spelet går att göra på flera nivåer, så det fortsätter vara spännande men ändå inte behöver vara för svårt första gången. Motivation är ju som vi vet beroende av framgång på första försöket!😎

Någon mer som testat dessa eller liknande spel?🙂

Annons:
Dimocarpus
11/15/17, 4:56 PM
#1

Hade också täkt att köpa men det är ju svårt att veta vilken nivå man ska handla och det här var ju jätte bra att få ta del av hur din gör. Jag är sugen på köpa Pet pocket också. Varför inte två olika julklappar? 😁

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
11/15/17, 5:53 PM
#2

Ja varför inte? 😊 Jag funderade också på Pet pocket men valde de här till slut för att det kändes enklare att handla från den hemsidan, och för att jag vill kunna använda kluringen på flera nivåer, beroende på dagsformen hos katterna, och för att den ska vara spännande länge. Pet pocket är visst nivå 1, alltså enklare än de här, som är nivå två. Glömde visst skriva vilka spel jag köpte! Den mörka heter "Dog hide n'slide" och den ljusa heter "Dog treat fighter wood". Men jag tycker du ska köpa det du tror passar dina katter bäst!

Dimocarpus
11/15/17, 6:14 PM
#3

Man kan aldrig ha för mycket. Varför inte både och. Som sagt, det är bara lite svårt att veta vilken nivå man ska köpa bara. 

Det går ju köpa fler som du gjort så…  Bra tips, Burmamys =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
11/15/17, 6:21 PM
#4

Tack så mycket!❤ Jag hoppas fler vågar köpa den här sortens kluringar till sina katter, för jag tror vi ibland underskattar katternas vilja att klura och jobba för att få tag i sitt godis!😉

Dimocarpus
11/15/17, 6:59 PM
#5

Håller med 👍

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Björksätter
11/15/17, 9:21 PM
#6

Jag har två st spel från Nina. Vi hade dem till vår hund. Det ena använde jag till Hubbe. Kommer inte ihåg vad det heter men där är det klossar som flyttas fram och tillbaka med ett hål i varje ände. Ganska enkelt är det. Hubbe tyckte det var kul. Sam och Nell har jag inte testat det på. Jag har provat aktivitetsbrädet för katt på dem och det gick sådär, jag tror de var lite för unga då. Nu ligger alla spel i förrådet så vi får vänta tills vi flyttat med att prova dem igen.

Annons:
burmamys
11/16/17, 11:37 AM
#7

Wow, ja om Hubbe som hade hälsoproblem och på grund av det var "sur" vissa dagar ändå tyckte det var roligt att klura på såna här aktiveringsspel, då har vi verkligen bekräftat att det inte finns någon anledning att tveka!👍 Bra att ni har kvar de där spelen, de kommer säkert att bli uppskattade av Nell och Sam när ni har flyttat och kan plocka fram dem igen.😊 Saga kan ibland bli lite hetsig i klickerträningen, och då är det bra att kunna erbjuda ett sånt här spel, där det tar lite mer tid att få fram godiset jämfört med de andra godisgömmor som jag har (äggkartong, toarulle, glasburk).

Upp till toppen
Annons: