Det sägs ju att man bör byta kattlåda efter något år eller två. Nåja, nu har vi haft den blå lådan i tre år, och jag har sett att den börjat bli lite repig i botten. Så nu tog jag äntligen tag i att byta låda!
Googlade och jämförde, vet att jag vill ha en stor, öppen låda som begränsar hur mycket spill det blir utanför när katterna krafsar i den. Då fick jag plötsligt se denna, nästan runda låda med måtten 55 x 48 cm!
http://djurmaxi.se/katt-toalador-kattlada-figaro-p-18429.html
Bra svängrum, inte så himla hög att kliva in i tack vare sänkt kant framtill, men med hyfsat höga kanter runtom (15,5 cm) som lutar inåt och därför kanske mer effektivt håller spillet på plats. Så det fick bli en "Savic Figaro"!

Den gamla skurade jag och ställde som andra låda, den är ju iallafall större än den lilla plastbacken. Lika lång som Figaro, men smalare, och bara hög baktill, inte så mycket på sidorna.

Jag märkte snart att katterna föredrar den nya Figaro! En fördel för mig (och hemtjänsten) är att det faktiskt blir lite mindre spill, och en fördel för Simon är att den är mer rymlig att vända i.
Vi är alla väldigt nöjda med den nya lådan! Kan varmt rekommendera Savic Figaro om någon här är på jakt efter ny kattlåda.