Burma iFokus

Burma

Etikettrasstandard-och-färger
Läst 2826 ggr
Aramiz13
2014-02-08 10:12
0

Storlek

Hej

Min burmahona är nu drygt 11 månader och hon är fortfarande väldigt liten. Hon väger bara runt 2,5 kg. När är en burma "fullvuxen"?

I övrigt är hon pigg och frisk och har en underbar personlighet.

Lite orolig

Sarah-S
2014-02-10 12:04
1

En burma utvecklas ganska så länge, men om din hona idag endast väger 2,5kg så är hon nog helt enkelt en liten katt

Och det är ju skillnad på att vara småväxt och att vara tunn, även en liten katt kan vara fin i hull och ha bra muskulatur

Är hon kastrerad? Okastrerade katter kan ibland ha svårare att lägga på sig i vikt.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Aramiz13
2014-02-11 12:02
3

Tack för svar! Det är min första burma och jag har inte sett denna ras mer än på bild tidigare så det är svårt att bedömma om storleken är "normal". Men hon är tunn, det är hon. Jobbar med kosten, hon äter Bozita blötfoder som basföda men har alltid en skål torrfoder framme också. Hon äter inte riktigt upp den mängd hon borde ha i sig per dag enligt vikttabellen. Hon är inte kastrerad, har haft sitt första löp nyligen och jag upplever att hon tappade lite vikt då. Tänkte ställa ut henne i år, vill träffa andra burmakatter och ägare och få en uppfattning om hur hon förhåller sig till rasstandard! Vi tycker naturligtvis honär minst lika snygg som alla fina burmor man ser på bilderna :-)

Sarah-S
2014-02-11 12:23
0

#2 Om du tänkt att ta en kull senare kan det vara värt att sätta henne på p-piller tillsvidare, då kan hennes aptit öka något och hon kan lägga på sig i hull. 

En hona som är tunn i hull och bara väger 2,5kg anser jag inte är lämplig att ta kull på (just nu).

Aramiz13
2014-02-11 15:12
1

Tänker lika. Tankar på avel finns på sikt men inte som det ser ut just nu.  Har pratat med veterinären om p-piller men hon rekommenderade inte det p.g.a ökat risk för livmoderinflamation, juvertumörer osv. Samtidigt är ju återkommande löp också en riskfaktor som jag förstått det. Ett alternativ är ju ändå att låta henne gå på piller ett tag och se hur hon utvecklas. I slutändan kan det ju vara så att hon helt enkelt inte är lämplig för avel och då kommer vi naturligtvis låta kastrera henne istället.

Är det du som håller till i Kolmården? Jag är nybliven medlem i Linköpings kattklubb (bor i Borensberg 3,5 mil från Linköping)

Sarah-S
2014-02-11 15:39
0

#4 Ja det är klokt tänkt, angående p-piller är det ju lite pest eller kolera. Visst finns det risker med långvarig användning men även risker med tomma löp och honan riskerar dålig kondition

Japp jag finns i Kolmården och medlem i Östkatten. Ska du på vår utställning i slutet av mars?

Min hemsida hittar du på www.madabout.se

Hör gärna av dig om du vill ha råd och hjälp.

Aramiz13
2014-02-11 16:54
0

Ja, den hemsida känner jag igen! 

Helgen i Nyköping har vi födelsedagskalas här hemma den 23:e. Det är synd då det är relativt nära att ge sig iväg ändå första gången.

Vad betyder det att det är två dagars? Kan man anmäla sig bara till en av dagarna eller går inte det? Antar att vår klass blir 9. Vad betyder det att det är en 2 cert?

Nästa gång hör jag nog av mig via hemsidan, tack så mycket för feedback!

Sarah-S
2014-02-11 18:05
0

#6 2 cert betyder att det finns chans att ta 2 certifikat under utställningshelgen, dvs 1 cert/dag. 

Varje dag är en enskild utställning och du kan anmäla till lördag eller söndag eller båda dagarna.

Din katt går i klass 9 när hon är över 10 mån. Vill du anmäla endast till den 22 så gör det så snart som möjligt då det börjar bli fullt. Jag finns på plats och kan hjälpa dig

Du kan maila mig på info@madabout.se om du vill

ilgaliljenberg
2014-02-12 02:06
2

Kastrerade katter har lättare att gå upp i vikt än okastrerade vet jag enligt erfarenhet. Har haft många burmor gm åren (har fött upp burma sen 1980) och ALLA har lagt på hullet sen de blivit kastrater. Naturligtvis finns undantag. Det finns det alltid.

2,5 kg är ingen katastrofvikt. Din burma är liten vad jag kan förstå, då måste man ta hänsyn till detta också. En del honor kan vara tunna som nyblivna vuxna. De lägger på hullet så småningom. Oroa dig inte.

De flesta honor lugnar ner sig efter att de blivit parade och lägger på hullet därefter. Vad som inte är bra är att låta honan löpa gång på gång.

Då är det bättre att ge p-piller än att låta honan löpa oavbrutet. Hon går ur kondition. Oftast är p-piller mer skadliga om man ger dem under lång period utan uppehåll. Garanti finns naturligtvis inte. De flesta uppfödare i min bekantskapskrets brukar ge p-piller även till sina avelsdjur då ingen står upp med löpande honor titt som tätt.

Många veterinärer har tyvärr inte kunskap om hur burmor fungerar tyvärr.

Lycka till i framtiden!

Aramiz13
2014-02-13 20:12
1

Tack för er feedback. Jag var hos veterinären igår så nu kommer hon få p-piller. Håller fn på att fylla i min första utställningsblankett och hoppas att hinna få in anmälan i tid så vi kan ta oss till Östkattens utställning i slutet av mars. Spännande (om än lite pirrigt). Misstänker att vår lilla tjej kommer bli ganska chockad av all uppståndelse runt omkring. Hon har varit lite stressad sedan hon blev könsmogen men kanske finner hon mer harmoni nu när vi kommer igång med P-piller. Vi ses!

grandma
2014-02-13 21:25
1

Jag ska också till Östkattens utställning 1 dag med min Cupcake. Jag är också  helt orutinerad i skrivande stund men har då hunnit vara på min första utställning.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Sarah-S
2014-02-14 04:13
2

#9 och #10 Jag är ju där 😎 Ingen anledning till panik 😃

linda88
2014-02-14 14:18
2

Kul att de kommer några burmor till östkattens utställning. Jag kommer båda dagarna med min hane. Han är inte heller så kraftig då han är extremt kräsen med maten och har annat i huvudet. Just nu får han äta allt han vill o de är inte så mycket :P. Men jag tycker han är fin och bra musklad så vi får väl se vad domaren säger eller om vi åker ut med huvudet före ^^

grandma
2014-02-14 19:17
1

Det ska verkligen bli kul att träffa fler burmaägare.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Aramiz13
2014-02-15 09:44
2

Jag kommer nog ge mig iväg idag och besöka utställningen i Örebro för lite research ;-)

Vi kanske ses där!