OBS! Renrasig burma omhändertagen av Livbojen!!!
Surfade runt lite på Blocket och ville kolla burmor. Det finns en annons ute från Livbojen att en renrasig burmahane (han finns i SVERAK) omhändertagits av Länsstyrelsen pga att ägare och uppfödare belagts med avels och kattförbud - han är renrasig, hittade honom i Sveraks databas. Kan ni sprida vidare och se om någon som vill ha en burma kan ta hand om honom. Det här ska bara inte hända en burma, blir så arg och ledsen 😕
Gör ont att han ska omplaceras av en organisation som Livbojen när det finns så många som vill ha just en burma. http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/383543
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fritid_hobby/djur/katt?cg=6082&q=burma%20kattungar
Katten verkar vara importerad från en norsk uppfödare, men använd i registrerad avel här i Sverige innan det spårade ut. Väldigt tragiskt när det blir så här…
Sajtvärd Katter iFokus

Hoppas att katten hittar ett bra hem.
Stolt ägare till tre La permer
Vi får sprida detta vidare!
Det är tydligen många Burmor och huskatter med Burmautseende som förmedlats genom Livbojen:
_"Fin kille söker hem❤️
Detta var avelshanen som föddes i Norge och importerades till Sverige för att förverkliga sin dröm om registrerad uppfödning av rasen Burma.
Men sedan kom livet och sjukdom för människorna emellan och de hamnade i svår livskris.
Familjen fick föreläggande från Länsstyrelsen som kontaktade oss för att hjälpa till och hämta och omplacera katterna.
Vi har tagit runt 80 katter från familjen och kattungar har även fötts i våra jourhem, så det har blivit ett hårt jobb med många katter på kort tid som behövde hjälp för att få leva vidare istället för att bli avlivade…."_
Sajtvärd Katter iFokus

😭
Det har ordnat sig och han har omplacerats till ett bra hem. ❤️

Härligt!
Vad skönt att höra!
Chamir är omplacerad för ett bra tag sen hos en kattmänniska. " En organisation som Livbojen"??? Livbojen gör mig veterligt mycket bra för omhändertagna katter och Burmaklubben har både skänkt pengar till hjälp åt de 80 katter som omhändertogs samt att många av medlemmarna har skänkt för att hjälpa. I flera av de kullar som föddes dog alla vid 8 veckors ålder, förmodligen pga av att inaveln var ett faktum och uppfödaren som nu är avliden, inte testade för GM2. Hon hade två avelskatter varav den ena var Chamir, och efter den tredje kullen gick allt överstyr.
Livbojen har gjort ett fantastiskt jobb med att försöka omplacera alla dessa katter som ja, är burmor genetiskt men de har ingen stamtavla. Att omplacera 80 burmor utan stamtavla hos burmaägare kanske inte är helt lätt.
Chamir är hos en kompis, kompis och han har det alltså bra med en kattkompis Hans uppfödare är kontaktad av oss i BK och även uppfödaren till avelshonan som dock inte finns mer .
Hur menar du mjlee att Livbojen borde ha gjort i denna katastrofala situation?
Grethel
Burmaklubben
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//

Att fixa hem till 80 katter på en gång är ju ett mastodontjobb.
Skönt att det har löst sig för katterna.
Ja 80 katter och en tragisk historia, med psykisk ohälsa och sjukdom.
Burmaklubben kontaktade i ett tidigt skede både hankattuppfödaren och honkattuppfödaren. Honkatten var som sagt tyvärr avliden.
Uppfödaren i Norge ville först ha hem hanen men ångrade sig efter att ha funderat lite. När jag pratade med henne så bestämde vi också att inte sprida namn eller stamtavla på hanen på grund av den efterlevandes situation och det denne gått igenom.
Burmaklubben har valt att INTE dela namnet eller stamtavlan på katten eftersom många då vet vilken uppfödning det handlar om. Den personen som är efterlevande har redan lidit svårt (och gör det fortfarande eftersom han är märkt av sjukdom). Det är inte heller roligt för andra anhöriga att det pratat och skvallras.
Det här visar hur viktigt det är att bry sig om sina medmänniskor och även när man har sålt avelskatt och sett att det tidigt spårat ur med tre snabba stora kullar, höra UTAV SIG och fråga hur det är. Själv säljer jag inte bara en katt och släpper taget! Jag finns där, ALLTID.
Men att såhär smutskasta livbojen tycker jag inte är ok. De åkte till gården varje vecka och det kröp hela tiden fram nya katter, bakom spisen, bakom garderober. osv. De har jobbat hårt med dessa katter, en del var nästan förvildade.
Länsstyrelsen trodde att det rörde sig om 40 katter när de kontaktade Livbojen, men det var alltså 80!!!
Att hitta bra hem till 80 katter är inte lätt.
Burmaklubben har stöttat upp så gott vi kan genom artikel i tidningen där vi uppmanar medlemmar till stöd, inlägg i vår medlemsgrupp och officiella Facebooksida där vi uppmanar till samma samt att klubben har skänkt en större summa pengar ur klubbkassan. Flera medlemmar har också adopterat kattungar.
Mary
Burmaklubben
Klart att det även är en personlig tragedi när drömmen om ansvarsfull, registrerad uppfödning slutar som ett djurskyddsärende med 80 omhändertagna katter.
Med tanke på hur snabbt fertila katter kan mångdubbla sitt antal behövs det inte ens mycket för att tappa kontrollen och då blir det väldigt snabbt en snöbollseffekt.
I det här fallet vill jag ge eloge till alla som var med och redde upp situationen. Den/de som anmälde, Länsstyrelsen som kontaktade Livbojen, Livbojen som fångade in, tog emot och omplacerade så många katter med så stort stöd och engagemang från Burmaklubben och dess medlemmar. ❤️
Sajtvärd Katter iFokus
#9: Jag menade, eftersom jag inte hade all information, att just det som Burmaklubben har gjort är vad de borde göra, eg ta hand om burmorna. Känns fantastiskt bra att allt löste sig och visar på hur fantastiska och effektiva burmaklubbens medlemmar är.