Vad menar katten?
Hej Burma-experter :-). Jag har sedan en vecka tillbaks en jättefin Burmapojke på 4 år hemma. Eftersom jag tidigare aldrig haft någon Burma och inga orientaler alls, har jag lite svårt att förstå hans signaler. Tex har han ett väldigt högt jam som jag tycker låter som "skrik" eller "rop" mer än vanligt "prat", är det så Burmor i allmänhet låter? Sen förstår jag inte riktigt vad han vill när han låter så. Ofta "ropar" han när han är i ett annat rum, och när man kommer dit sitter han på något ställe han inte har varit på förut, tex på en ny hylla eller bänk eller så. Vill han att man ska komma och titta? Det är också så att han verkar "ropa" när han vill att man ska komma och gosa med honom, mer än att han då kommer och gosar själv. Är det vanligt?
Jag tar också gärna emot allmänna tips och råd om Burmor. Alla är såklart individer men det kanske finns några allmänna saker att tänka på. Vi har förresten en annan katt också, en betydligt yngre Ragdoll, och de är rätt likvärdiga i aktivitetsnivå och kommer hyfsat överens, även om de inte riktigt är kompisar än.
Min hona ropar ofta när hon är i annat rum, speciellt om hon är har hoppat upp på en dörr eller upp på en garderob. Ja, det är som att hon vill visa vad hon har klarat. När jag sen pratar med henne så kelar hon mot underlaget så hon nästan ramlar ner. Ibland ropar hon inne i badrummet och då vill hon att jag sätter på vattenkranen i badkaret för hon vill bada…… nä då,hon vill dricka lite. 😉
Min tonåring på 10 månader ropar när hon är uttråkad och vill ha uppmärksamhet och vill att jag ska leka med henne.
Så har jag tolkat ropen men det kanske inte alls är vad de betyder. Sen är de ganska pratiga överlag men inte så högljudda då. Mina svarar ofta när man pratar med dem.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#1 tack för svar! Jaha vad lustigt, idag när han ropade från badrummet hade han tex lyckats ta sig upp på det lilla vädringsfönstret och satt och tittade liksom "kolla på mig" 😃. Det låter ju som att de vill visa vad de har gjort haha.
Det är en omplaceringskatt som du har tagit hand om vad jag kan förstå. Ibland kan dessa känna sig litet oroliga innan de växt in i sin nya miljö. Då brukar de ropa då de känner sig övergivna. Inte så konstigt. När burmagossen helt känner sig hemma hos dig kommer han att sluta ropa.
Du gör helt rätt som går och gosar med honom då. Han behöver känna sig lugnad och att han är omtyckt i sin nya miljö.
Burmor har lätt att anpassa sig till ny miljö, men naturligtvis tar det längre tid för en vuxen katt än för en kattunge.
Burmor har kraftigare röst än många andra kattraser.
Lycka till med nya katten!
#3 ja de första dagarna var det mycket ropande så kan tänka mig att det har med saken att göra. Men bra att veta att de har rejäla röstresurser i allmänhet så blir det lättare att förstå vad han vill. Ragdollen låter tex helt annorlunda i sitt jam.
Det är som Ilga säger vanligt att de går omkring och ropar när de är nya i ett hem. Har själv omplaceringskatt så jag har varit där. Men även i dag 2 år senare så ropar hon och det är inte för att hon är osäker eller något annat utan för att hon pockar på uppmärksamhet helt enkelt. Jag vet alltid att det är något hon vill när hon ropar och du kommer också att lära dig att tyda din katts jam och prat. Du kommer att få mycket roligt med en burma i hemmet och de är beroendeframkallande också. 😃
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//