Vad ska man berätta?
Vad är det ni kattuppfödare vill veta när man skriver för att köpa katt?
(Är så dålig på presentationer, så det skulle vara en jättehjälp att ha något att gå efter)
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Jag tycker om mail som innehåller en liten kort presentation tex:
"Hej jag är en tjej på 35 år som bor med sambo, katter och hundar i ett stort hus på landet, Vi har haft katt sen -99 och är nu intresserade av burma."
Och sen brukar kontakten fortsätta och jag frågar sen det jag vill veta
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#1 Ok, så sen ställer "du" frågor tillbaks till mig som jag svarar på…
Är det en dum idé att låta mina katter bli hemmastadda i tvåan innan jag tittar åt en ny katt?
Kan man be en uppfödare hjälpa till att välja kattunge?
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#2 Ja jag ställer sen följdfrågor, i första mailet behöver det bara vara en kontakt ingen roman 🙂
Jag brukar lära känna köparen och sen matcha dem rätt kattunge. De små individuella skillnaderna på kattungarna kan göra att man tex ger den som är mest framåt och kavat till barnfamiljen och den lite lugnare till en ensamstående äldre tex. Sen har man ju även kön- och färgönskemål att ta hänsyn till men det blir oftast bra i slutänden
Vill man ha katt för ett särskild ändamål (avel eller utställning) tycker jag att det är extra viktigt att uppfödaren hjälper till att välja den som är mest lovande i kullen
Det kan väl vara bra att dina katter får flytta och anpassa sig i lugn o ro innan du skaffar kattunge, båda sakerna kan ju vara stressande för dem. Har du tänkt på Feliway tex, det kan underlätta både vid flytt och ny kattunge
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Ja, feliway har jag tänkt på och det verkar inte så dumt..
Som Sarah_S skriver så behöver det absolut inte vara någon roman i första kontakten utan bara något kortfattat, sakligt.
Real stupidity beats artificial intelligence every time