Burma iFokus

Burma

Etikett: rasstandard-och-färger
Läst 3580 ggr
elli-kleo
0

vilka färger finns?

Vilka färger kan en burma ha? Dom jag vet är brun, choklad, lila, blå, röd, créme och Sköldpadds färgad. Kan paddorna finnas i alla dom 6 färgerna? Tex brunpadda, rödpadda osv? Finns det någon färg som jag missat?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Sarah-S
2

Burmor finns som du säger i brun, blå, choklad, lila, röd och creme

Sköldpaddorna är en kombination av dessa, en av de svartbaserade färgerna (brun/blå och choklad/lila) tillsammans med röd/creme blir sköldpaddsfärgad

Brun med röd (brunsköldpadda)
Blå med creme (blåsköldpadda)
Choklad med röd (chokladsköldpadda)
Lila med creme (lilasköldpadda)

Totalt finns burman i 10 färger

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

elli-kleo
1

#1 okej tack så mycket för snabbt svar och bra förklaring! :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[ElisabethYL]
1

Varför inte lägga in en bild per färg i tråden, så man kan se skillnaden i en och samma tråd. :)

Sarah-S
1

[ElisabethYL]
1

Tackar!

Den tråden hade jag missat.

Tyckte blå, choklad och creme var lite extra fina..

Får ta och läsa på lite om burman.

Sarah-S
1

En i varje färg är väl inte fel 😎

De enda färgerna jag inte ägt (än) är brunpadda, blåpadda och creme

[ElisabethYL]
1

Gärna det!

Men då måste jag nog byta bostad. Räcker nog med tre i taget ;)

Du får väl skaffa cremé då, så jag kan köpa av dig när det är dags!

Sarah-S
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Asch då. I de närmaste kullarna blir det bara grundfärgerna brun,blå, choklad och lila

Först nästa år kan det födas creme igen då jag ska ta kull på min chokladpadda Cafka. Hon fick röd och creme i sin förra kull

Här är lilla cremekillen Caperdonich

grandma
2

Han som jag blev så förälskad i. 😃

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Sarah-S
2

Det kommer jag ihåg #9 och så slutade det med en chokladpadda istället 😍

grandma
2

Japp men hon har två cremefärgade tår så jag har ju fått lite av creme.

// Nalle Puh// 

Coffeas
1

Båda han å din lilla padda har varit mina senaste favoriter från Mad About!!

grandma
1

#12 Då har vi samma smak, med andra ord. 😉

// Nalle Puh// 

Rebeckak
0

Apropå färger… Kan någon av er som är insatta i genetik hjälpa mig att förstå hur det här med "bär på" fungerar? Vi väntar förhoppningsvis smått och när jag skriver in i valfri "interactive mating colour chart" att det är en brun hane och en chokladhona så får jag 100% brunt som färgutfall. Men jag vet ju att min chokladhona hade en brun och en choklad förälder, och där var alla fem i kullen choklad. Så förstår ju att det måste ha att göra med kryssrutorna "carries blue" eller "carries chocolate". 

Därför till frågan, hur vet man vad ens katt och kattpappa "bär" på? Är det så enkelt som att om exempelvis  en förälder till den bruna kattpappan är choklad så "bär" han på choklad, eller är det mer komplicerat än så? 

Tack på förhand från rookien :)

Sarah-S
1

Man vet att en katt bär på ett anlag om en förälder har en färg som kräver gener i dubbeluppsättning. Dessa färger är blå, choklad, lila och creme + paddor i samma färger.

Om vi tar choklad som exempel så måste en katt ha dubbla chokladgener (en från mamma och en från pappa) för att bli choklad.
När en chokladkatt får avkomma så ger den alltid en chokladgen till sin avkomma. Alla avkommor blir alltså bärare av choklad ( av det som den andra föräldern bidrar med bestäms färgen katten får)

Blå katt kräver att den får en dilutionsgen från varje förälder (dilution bleker brun färg till blå) och kommer alltså alltid att ge dilutionsgenen till sin avkomma, kattungen kommer att bära på blå (om den inte får dilution även från sin andra förälder för då kommer den att bli blå/lila/creme)

Lila kräver att katten får både dubbeluppsättning av choklad OCH dilution (blå) eftersom dilution bleker choklad till lila. Lila katt ger alltid choklad och dilution till sin avkomma

Creme kräver att den får dilutionsgen från båda sina föräldrar (bleker röd till creme) och ger alltid en dilutionsgen till sin avkomma

I ditt fall vet du med säkerhet att hanen bär på choklad, dvs har en gen för choklad eftersom hans mamma/pappa var choklad och alltså gav en chokladgen till sin avkomma. Statistiskt får 50% av hans avkomma hans chokladgen.
Iom att ingen av katterna är diluterad så vet vi inte med säkerhet om de bär på blå (dilution) men om du hittar blå, lila och creme eller dessa paddor i stamtavlan bakom så finns chansen

Rebeckak
1

Tack snälla Sarah för snabbt och informativt svar! Då förstår jag att min Ziva kunde bli choklad trots brun mamma, eftersom jag ser i stamtavlan att hennes mormor var choklad. Och så tror jag att jag förstått rätt att Zivas kommande kattungarna blir 100%  bruna (sååå fint!) eftersom den bruna hanen som hon parats med har två bruna föräldrar enligt stamtavlan.  En hel vetenskap detta :)

Sarah-S
1

Recessive are forever som man brukar säga.

Hanen kan trots att han har två bruna föräldrar fått både choklad och blå från dem genom deras tidigare släktingar, recessiva gener kan föras med i generationer utan att ge uttryck så jag skulle inte alls vara så säker på att du kommer få 100% bruna kattungar i din kull