Burma iFokus

Burma

Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 1493 ggr
Rebeckak
1

Tips och råd om löp

Hej alla erfarna burmavänner! Jag har en fråga som jag går och grubblar över, tänker att någon kanske varit med om något liknande. 

Min hona Ziva, som några av er träffat på utställning, började löpa i september när hon var ca ett halvår gammal. Sedan löpte hon (med högljudd passion!) ungefär varje månad, men vi ville såklart enligt konstens regler vänta tills hon närmade sig året med att para. När hon löpte i början av februari fick hon åka till hanen, då fick hon kalla fötter och slutade löpa. Inget ovanligt har jag förstått, för unga kattor. 

Men, bekymret är att hon inte löpt sedan dess! Efter att ha löpt varje månad har det nu gått nästan fyra månader. Vissa perioder tycker jag att hon blivit mer högljudd och översocial och rentav rullat några varv på mattan och lyft på rumpan när jag klappar henne över ryggen, och jag har trott att det är på gång. Men sen har hon ändå inte kommit till det där beteendet vi såg tidigare, när mjauen blir mer vilda, rullandet till ett frenetiskt gnidande, och det skamlösa trampandet med rumpan upp. 

Är det någon som har någon liknande erfarenhet? Jag har ju läst om att vissa katter löper "tyst" också, men kan de gå från att löpa högt och tydligt till att löpa mer diskret med åldern? Kan hon ha blivit chockad av första besöket hos hanen och tappat sugen? Finns det något man kan göra för att uppmuntra till löp? Tänker om jag t.ex. skulle fråga om att få låna hem hanen till oss istället så de får umgås och lukta på varandra ett tag…?  

Alla tankar, tips och teorier är välkomna. Längtar så mycket efter kattungar :)

ilgaliljenberg
3

Det händer ibland att honor gör ett längre uppehåll i löpandet, efter att tidigare löpt regelbundet. Ofta sker detta i samband med sommaren, man brukar tala om "sommaruppehåll" i löpningen, men inte alltid.

Du får beväpna dig med tålamod och när du minst tror det börjar honan att löpa.

Tror inte på att hon plötsligt skulle börjat att löpa tyst. Det gör inte burmor. Ej heller att hon blivit så skrämd av hanen att hon inte vågar löpa igen.

Tror ej heller på att låna hem hanen. De blir nog bara rädda för varandra då hon inte löper. Jag hade en hona som utställning efter utställning satt i buren bredvid den tilltänkta fästmannen, men inte löpte hon för den skull.

Känner inte till ngt som kan få igång en hona att löpa. Kanske ngn annan vet?

Rebeckak
2

Här kommer en liten uppdatering från oss. Nu verkar det äntligen som att Ziva är dräktig, efter tre vändor till hanen när vi varje gång var osäkra på om hon verkligen löpte på riktigt eller inte ser det ut att ha gått vägen den senaste gången. Hon var där för dryga tre veckor sedan, och de senaste dagarna har juvren svullnat och blivit rosa - vilken lycka! Längtar så efter kattungar, och om jag räknat rätt så blir det en julklapp till matte :)  Tack Ilga  för dina råd och engagemang!

Sarah-S
2

Vad roligt! Lycka till

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

ilgaliljenberg
2

Grattis ! Lycka till och återkom om det är ngt du undrar över.

PS Vet du vilka färger du kan förvänta på ungarna?

grandma
1

Vad kul Rebecka! Lycka till med allt. 🙂

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Rebeckak
1

Tack allihopa det känns jättekul! Tror det blir främst bruna ungar med möjlighet till choklad. 

Ziva har förresten några roliga gravid-cravings… Hon som aldrig varit särskilt intresserad av någon annan mat än sitt torrfoder (helt ratat vått foder och smakat lite tonfisk på nåder) har helt plötsligt börjat hoppa upp på bordet och smaska i sig kvarlämnad köttfärssås från tallriken. Och häromdagen hörde jag ett konstigt krasande ljud från köket, då var hon uppe på diskbänken och tuggade på brödsmulor från skärbrädan! Kolhydratscravings precis som sin gravida matte alltså :) Hoppas det inte betyder att hon saknar något näringsämne, hon har fri tillgång till högkvalitativt kattungefoder. Något ni känner igen?