Ena katten har gått bort, vad gör man?
Hej! Vi har haft två helt underbara burmor 11 och 12 år. Men nu gick tyvärr våran ena katt bort vid 12-årsåldern. Han har varit borta i tre dagar men sjuk en lång tid så våran andra burma märkte att något var fel. Nu när han är borta tror ni han snabbt behöver en kompis eller tror ni han tycker det är skönt att vara själv? Vad ska vi göra? En vuxen katt vet jag inte om det skulle funka eftersom han är 11. Burmor behöver ju sällskap och oftast är vi borta 6 timmar om dagen. Vad har ni för råd?
Jag skulle avvakta och se hur den katten som är kvar tar det.
Det är svårt med äldre katter då de sällan uppskattar stora förändringar och det kan vara jobbigt att få in en kattunge i huset som "ställer till det" medan en del äldre katter lever upp med en yngre kompis.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Beklagar verkligen. Ja det är ju så individuellt och de flesta burmor gillar ju sällskap men du kommer nog att märka om katten mår dåligt av ensamheten.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Tack för alla svar! Våran katt som vi har nu har aldrig varit ensam utan alltid i sällskap med en annan katt. Han har elva år på nacken men är fortfarande lekfull och älskar att sova tillsammans med sin katt kompis.
En katt som blivit av med sin kompis - och saknar den - brukar gå omkring och jama, leta efter kompisen. Vara rastlös och orolig. Mao brukar det märkas tydligt att katten saknar kompisen.
Å andra sidan har din katt varit van att få göra saker själv då den andra varit sjuk. Det betyder inte att din katt inte skulle må bra av att få en kompis. Dock skulle jag nog avvakta lite och se hur din katt mår. De är individer och det som passar den ene passar inte den andre.

Jeg solgte i mit første kuld to killinger til en familie, der på det tidspunkt havde to hankastrater på 11 år (også brødre). De blev hurtigt allesammen gode venner og alle havde glæde af at sove sammen, mens de to gamle legede med killingerne i det omfang de havde lyst og energi. Fordi der var to killinger, blev de gamle ikke "overfaldet" hele tiden 🙂