Viktuppgång på kattungar
Lite nyfiken på vad vi/ni uppfödare anser vara en normal viktökning per dygn för era burmabebisar?
All uppgång är ju positiv men jag vill gärna att kattungarna ökar 7-10gr per dygn. Ev mindre om det är en stor kull.
Ser i mina papper att de små brukar gå upp mellan 7-25gr/dygn, oftast följs en stor viktökning av en något mindre dygnet efter
Så berätta gärna…
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker faktiskt också att viktökningen ligger runt 7-10gr per dygn.
Det kan ju vara lite olika just vid själva vägtillfället eftersom de små kanske just har ätit.
"I'm only responsible for what I say, not for what you misunderstand "
Jeg tror også det er viktig å se på vektoppgang i % av fødselsvekt. Når fødselsvekten er 45 g er det urealistisk å tro at katten skal ha vektoppgang på 10 g pr. døgn. Og første døgnet er det nok viktigst å ikke ha for stor vektnedgang. Likevel: første 3-4 dager er allmentilstand og energi (sugeevne) viktigst.
Hej alla kloka uppfödare! Vad anser ni vara normal födslovikt för era burmakattungar? Vart går smärtgränsen för så liten viktuppgång per dygn att ni tilläggsmatar med ersättning? Ger ni ersättning direkt om ungarna föds för små eller är det bara aktuellt om de inte går upp som de ska efter några dagars diande?
Hittar massa information om att man ska ha våg redo för att väga kattungarna och eventuellt ge ersättning om de går upp för lite, men hittar hittills inget konkret om vad som är normalt och när man ska ta action :)
Hittade en internationell undersökning bland burmauppfödare med info om vikt vid födsel, andel överlevande ungar, ärftliga sjukdomar mm. Vad jag kan se är genomsnittlig födelsevikt på Europeisk Burma 83 gram, dvs något lägre än kattungar överlag. Stämmer det med era erfarenheter?
Min minsta har vägt 48g så bli inte rädd om du får mindre kattungar även om man blir grymt glad om dom väger 60-90g när dom kommer ut!
Tack Coffeas, bra att veta! Om de är så små, börjar man tilläggsmata med flaska direkt då eller väntar man något dygn och ser om de går upp i bra takt själva genom att dia?
Jag skulle nog vänta ett dygn i taget. Men jag har lite svårt att tilläggsmata tycker d e klurigt. Sen brukar jag se till att dom minsta kommer åt tuttarna när jag sitter å håller koll. Så dom får en chans att komma ikapp
Igår kom min första kull, så nu har jag något att bidra med i viktdiskussionen :)
Det blev tre stycken som vägde 95, 82 och 93 gram vardera. Nu 24 h senare har de gått upp 18, 20 och 24 gram respektive, så mamma Ziva måste ha gott om mjölk!
Lustigt att den ungen som jag var orolig för gått upp mest. Ettan och tvåan skötte hon hur bra som helst själv men nummer tre låg i säte och fastnade halvvägs ut, så jag fick hjälpa till att både dra ut, torka rent och navla av eftersom stackars Ziva blev så stressad och förvirrad med de andra två som skrek efter henne också. Sen hittade samma unge inte tutten på hela kvällen och verkade hemskt missnöjd, blev bara ännu mera störd när jag försökte hjälpa till att hitta rätt, så jag sov inte så gott inatt… Men det måste löst sig tydligen eftersom viktuppgången var så fin :)
Lyckan att allt gick bra ❤️
Återkommer med mer viktprat!
Åh grattis till dom små och även till fina vikter! lycka till framöver!
Grattis Rebecka. Vad roligt att allt gick så bra. Ser fram emot framtida bilder.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Grattis till Kullen! Bra vikter!
Grattis till kullen!
Svårt med färgåtergivning på bilden, men jag skulle gissa på att den som ligger i mitten är blå (eller så är den choklad och den till höger lila)
Ja skulle gissa på en brun en blå och en choklad eller lila
Färgbestämning via dator är alltid svårt. Sen utvecklas färgerna allt eftersom ungarna växer. T.ex. jag hade en väldigt ljus brun, som jag trodde var blå i sista kullen, då den var betydligt ljusare än de andra bruna. Det visade sig att den var brun den också.
Tänker på den som ser ut att vara blå i mitten på fotot. Den kan mkt riktigt vara blå men tänk på att den kanske kan vara brun också. Det visar sig i framtiden.
Den till vänster är nog brun i alla fall och den till höger skulle jag gissa på choklad. Är den lila är det en mörk lila. Som sagt det visar sig längre fram.
Tack för alla tips med färgbestämning. Enligt stamtavlan och mina begränsade kunskaper i genetik borde de bara bli bruna och choklad, men konstigare saker har väl hänt :) Här är en nyare bild vid närmare två veckor i dagsljus och utan blixt.

För att inte heller tappa bort temat för tråden, här kommer också viktuppgången per kattunge hittills.

Ser ut som en bra viktuppgång! Du får gärna skapa ett eget inlägg om din kull, så vi kan fortsätta följa den! Med vänlig hälsning, Johanna
#16 Det skulle vara väldigt märkligt om det bara skulle kunna födas bruna och choklad i din kull, den recessiva dilutionen som bleker brun till blå , och choklad till lila kan följa med i flera generationer.
Katter med dilution hittar du i 3:e led på din hona på faderssidan, och det innebär per automatik att 2:a led bar dilution.
Hanen vet vi ju inget om eftersom du inte skrivit ut vem det är, men att han skulle vara "fri" från dilution är lika osannolikt