Burma iFokus

Burma

Etikettpyssel-och-annat-smått-å-gott
Läst 1518 ggr
burmamys
3

Titta på TV/ dator

Matte har fått ryggskott idag, första gången jag är med om detta. Blir att vara hemma och göra lugna saker, och kolla på nåt kul i dator eller på tv. Som tur är får jag sällskap av Saga, hon älskar att se på alla sorters djur- och naturprogram. Simon däremot är inte särskilt intresserad. Och jag undrar hur de uppfattar vad de ser på skärmen/ i rutan?

För någon vecka sedan såg Saga på en dokumentär om giftormen Svart Mamba. Hos satt som klistrad hela programmet.

Saga ser på läskiga ormar

Efter att det var slut såg hon lite skärrad ut och rörde sig inte ur fläcken, låg bara och stirrade. Hur kan hon tolka ormar som så läskiga? 

rädd Saga

Simon kom genast till undsättning och sedan gosade de en stund 

"du ska inte tro på allt du ser på tv"

"lovar att skydda dig"

Tyckte det var väldigt gulligt. Innan dess tänkte jag att hon mest tyckte det var kul att jaga saker som rör sig. Hon kan också tjattra (ni vet det där de gör när de jagar) om hon ser t ex en fet fågel som pickar frön eller sjunger, på skärmen lika gärna som när de är i trädet utanför balkongen. Hon älskar också, mer än Simon, att sitta och titta på akvariet och försöker ju fånga fiskarna.

Ännu märkligare kanske är att hon mer än gärna ser dokumentärer om hjortar och andra djur som en katt kanske inte borde veta vad de är. 

Har läst att katter saknar rött färgseende och har bättre rörelsedetektion än vi, men hur 17 kunde hon förstå att ormar är farliga? Vad tror ni de förstår av vad de ser på skärmen?

burmamys
1

Vore kul om någon mer har lust att dela med sig om vad ni tror om katternas dator/tv-tittande. Någon…? 🤔

burmamys
1

Är ju säkert alldeles för otålig idag när jag sitter hemma med ryggskott, men kommer på mig själv med att tänka att jag borde publicera på annat forum där det är lättare att få svar. Men vill gärna att detta forum ska leva och vara aktivt. 

Såvitt jag vet registreras det typ 200 burmor om året så detta är ingen "stor" ras och jag tycker det är fantastiskt att burma iFokus finns öht och vill gärna supporta det. Glad att det iallafall är ganska många som läser mina inlägg, ska fundera ut roligare saker att skriva om 🙂

ilgaliljenberg
2

Apropå ormar tror jag att katter har en viss instinkt som säger dem att djur som ringlar fram är farliga.

Har testat med att dra en av sonens leksaker (när han var liten) en ledad träorm över golvet. När den var stilla brydde katterna sig alls inte om den, men när den började röra sig med min hjälp stelnade de till. Sen gick flera av dem fram och slog till ormen hastigt med tassen och drog sig sen snabbt tillbaka igen.

burmamys
2

Läckert med ledad träorm, de kan ju få ganska realistiskt rörelsemönster och då är det nog som du säger att katter instinktivt förstår att den är farlig även om de aldrig träffat på en orm förut. Så Saga måste ha förstått att ormarna i dokumentären var farliga. Tack! =)

grandma
0

Håller med er om ormarna och instinkten men jag tror inte det bara gäller djur. De där ringlande rörelserna framkallar någon slags aversion även på människan. Min dotter var väl bara året och jag hade på ett naturprogram om ormar. Hon fastnade med blicken på en stor ringlande boaorm och stod länge som hypnotiserad. Sen rös hon så det syntes i hela kroppen och släppte blicken.  Har själv inga problem med ormar så jag kan ju inte ha fört över något.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

burmamys
1

Hehe en mild släng av ormfobi? Kanske lite KBT kan hjälpa, klassisk desensibilisering med anpassad avspänningsteknik. *fniss*

grandma
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ja här kollas det också djurprogram. Det ena programmet som Elska tittar på blir en hjort jag av varg. Spännande värre. Och på den andra så är det Cupcake som kollat en lejonjakt. Det hade jag på film också men den går dessvärre nte att öppna längre.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

burmamys
1

Blir så glad att läsa om hur andra har det =D Tycker det är häftigt att de gillar att se på olika sorters djur. Skönt också att få känna igen mina katters beteende i andras. Hundar begriper jag men att förstå katter är som att beträda ny mark. Upplever katterna (iallafall dessa) som kluriga individer… Tack Grethel

mjlee
1

Nikita bryr sig inte ett dugg om vad som ses eller hörs på tv eller dator. Min brors katter blev vetskrämnda när de hörde vargylande på youtube, Nikita lyfte inte på ett morrhår. Den enda gången hon reagerat är när en kull (burma!) ungar pep, då blev hon orolig, gick runt datorn och lockade tom så där mjukt och kuttrande som mammakatt gör ibland.

burmamys
1

Naaw, va söt! ❤️

Simon och Saga har också letat runt/bakom tv:n när några humlor flög ur bild. Gick ju inge bra så då tittade Saga på mig och jamade på hjälp. Men det hjälpte inte…😕