Burma iFokus

Burma

Etikett: kattprat-och-historier
Läst 1386 ggr
burmamys
3

Vill gå på promenad!

Såhär ser Simon ut när han vill gå på promenad! Han hoppar upp på den svarta vägghängda lådan där jag har mina halsdukar, mössor m.m. och pip-jamar. Ni vet, liksom "miyyyp", "meoew" och, om matte är lite seg; "myyaaaowaw"!

Simon vill gå på promenad! Nu!

Om jag verkligen inte fattar så brukar han sträcka sig upp mot selen som hänger ovanför och ta tag i den. Vem kan motstå sånt? ❤️ Simon vill gärna gå på promenad varje dag. Ibland flera gånger samma dag! Matte tycker det räcker med varannan dag, så när vi går ut så är han JÄTTEGLAD! 😃

Simon kollar på matte på väg nerför trappen och lockar lite "mrrp" "meowew" för att vara säker på att jag följer med. 

"matte du kommer väl?"

Framme vid ytterdörren är han alldeles upphetsad och supernöjd! Jag öppnar dörren åt honom och han står alltid en stund och luktar och tittar. Insuper alla nya dofter och kollar om det hänt nåt nytt.

Framme! =)

Ibland vill han gå ut och undersöka området men hittills har han hållit sig inom en radie på typ 100 meter från porten. Det verkar inte spela så stor roll om det är lite kallt, han går även om marken är täckt med snö, bara det inte är väldigt blåsigt. Sen, på väg upp för trappen, brukar han vara alldeles jättenöjd med matte, stannar flera gånger och sätter sig på tvären för att gosa nos mot näsa, gnider sig och försöker slicka i ansiktet. När vi äntligen når toppen av trappan, efter 2-3 gosattacker, då piper han "myyip" och skuttar ner igen för att upprepa allt en gång till!

Simon inspekterar sitt ute-revir

"gosa!!!"

Naturligtvis tycker Saga att hon ska göra allt som Simon gör, så när hon sett Simon ta på sele och gå ut med matte några gånger, då ville hon också prova. Numera går Saga ut ungefär var tredje eller fjärde gång som Simon går ut, när hon ber om det (hoppar upp på lådan och tittar på selen).  Hon är mycket mer försiktig, går sakta, nosar och ser sig om, men vill också gå ut en liten bit utanför porten! Efteråt brukar hon vara väldigt stolt och nöjd!

Saga undersöker trappuppgången

Saga tittar på stora världen utanför

Undrar om det finns fler promenadtokiga burmor där ute? 🙂

[Stockholmsbruden]
1

Min krafsar sönder ytterdörren när vi varit på promenad och kommer in, väl ue är han livrädd för allt och vill in igen.

burmamys
1

Stackars! 😕 Har han blivit skrämd av något kanske? Tänker också på att det är nog viktigt att ta det i deras takt, så att det är katten som vill mer än du. Typ bara ta på selen och leka lite i hallen, sen ta på selen och leka utanför dörren, sen leka fram till trappen (om du har trappuppgång), osv. Vad tror du?

burmamys
2

Äntligen är snön helt borta! 🙂

burmamys
3

Ska också tillägga att det här har ju kommit gradvis, hade först en typ kaninsele med ett bad man håller i. Satte på denna och bara öppnade dörren. Nyfikna som de är så tittar de ut, och gick några försiktiga steg. Sen vände de in och jag stängde dörren. Efter några dagar fick de testa igen, och då var det ju Simon som drog iväg för att lukta på grannarnas dörrar. Och så blev det mer och mer… 

En av de första promenaderna i trappuppgången

Hoppas på att kunna ta med dem ut på gräsmatta så de får testa att klättra lite på träd i sommar! 🙂

grandma
0

😍

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

burmamys
0

🌺