Burma iFokus

Burma

Etikettrasstandard-och-färger
Läst 1404 ggr
Sealle
0

Vita tecken

Jag var inne och kikade på Blocket för skojs skull och såg att en blåpadda Burma med vitt på bröstet. Jag trodde inte att Burmor fick ha vita tecken, men jag är å andra sidan inte så insatt. Eller är det en  vanligt förekommande sak hos sköldpaddsburmor?

Vet inte om jag får länka till annonsen men här är iallafall en av bilderna .. Säg till om det inte är okej att länka till den av någon anledning så tar jag bort den :)
http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/01/0143288950.jpg

grandma
0

DEt kan ju vara ljussättningen eller blixt som gör att det ser så vitt ut. Annars kan ju paddorna ha mycket creme i pälsen.  Jag är dock ingen expert men kan tänka mig att det är så.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[klarabastin]
0

skulle nog gissa på att det är en blåpadda med lite överexponering i bilden.😃

burmamys
1

Ja jag tror också att bilden bara är lite överexponerad. Om jag förstått genetiken rätt så har burmor en gen som är specifik för rasen och som bleker alla färger (cbcb). En brun burma har alltså gen för svart färg + cbcb. Blå burma är ytterligare blekt (diluterad) från brun. Färganlag hos katt sitter på x-kromosomen, honor har som bekant två x-kromosomer medan hanar bara har en x-kromosom. 

En hane är antingen röd (eller diluterad röd dvs creme) eller någon annan färg, medan en katthona kan kombinera det röda anlaget med ett annat färganlag, det är därför endast honor är sköldpaddsfärgade. En blåpadda har då ett anlag som är dubbel dilution av svart, och ett anlag som är dilution av rött. 

Det finns ju vitfläckiga (seyshellois) siameser men så vitt jag vet finns ej sköldpaddsfärgade siameser. Osäker på om vitfläcksanlaget går att kombinera med sköldpaddsfärg hos burma, men tror inte det.

Hittat denna artikel skriven av burmaklubbens Ylva Stockelberg, för den som vill fördjupa sig i färgernas genetik:

http://www.sverak.se/sverak/Om_SVERAK/Artiklar/genetik.pdf

Sealle
0

Funderade också på om det kunde vara överexponering, men kändes som om det var lite väl mycket vitt för det ..

#3 Spännande, är 0 insatt i färgernas genetik när det gäller katter (och än mindre burmor). Tack för länken, ska läsa på lite mer :)

Sarah-S
2

Jag är säker på att fden inte har vitfläck, för även den blå färgen har fel färg så att säga. Så den "vita" fläcken är creme.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand