Utflykter i grannskapet
Igår hade Simon en toppenkväll! Först serverades det stor ekologisk kycklingvinge som både Simon och Saga gav sig på med brutal kraft och total koncentration!

Sedan fick Simon sin promenad, och det var så skönt ute att han för första gången inte bara höll sig inom 100 meter från porten, nej han gick riktigt långt, täckte hela gården i kvarteret, fort gick det, till lekplatsen, grannarnas portar, containrarna för återvinning, allt ville han se!

Som tur är fungerade det finfint att ge kommandon som "kom", "stanna" m.m., så det var ungefär som att gå ut och gå med en hund. Vi stannade och hälsade på en grannflicka också, och för första gången var Simon nyfiken på en person han mötte utomhus.
När vi väl kom hem igen krävdes det lite övertalning för att gå in (men när han fick se Saga i dörren så gick det bra).
Och för första gången på flera månader försummade Simon att säga till när det var läggdags!

Simon hade väl så många dofter att bearbeta att han glömde bort tiden! 😂
Jätteroligt att se Simon så nöjd! ❤️
Låter som en toppendag!🙂
Får man fråga vilken sele du använder till Simon? Är det Puppia? Jag tycker att det är en djungel därute med alla selar och vet inte vilken jag ska välja. Nu är ju Dora bara en liten växande plutt än så länge men tänkte börja med att införskaffa en sele till Tone och se om hon vill prova på att promenera lite.
Mina går baklänges när de får på sig ett sele, eller tappar sina ben. D.v.s de tror att de inte kan gå. Nu bor ju jag mitt i stan i Stockholm så det finns inte på världskartan att jag skulle gå ut och promenera med dem . Det finns dock en tjej med en Birma som brukar spatsera med sin katt på söder och jag har sett dem sitta på ett utomhuskafé flera gånger. Katten har sin egen stol och det ser rätt uppkäftigt ut. De har varit i lokaltidningen bl.a.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#2 Haha, vad häftigt att birman får en egen stol när de fikar. Det måste se roligt ut😃
Ja, det är möjligt att Tone kommer att reagera precis som dina katter om hon får en sele på sig. När hon kastrerades fick hon ha på sig body istället för tratt de sista dagarna innan stygnen togs bort och den var hon ganska obekväm i (fast hon föredrog helt klart den framför tratten). Precis som du beskriver så "tappade hon sina ben" när hon hade den på sig i början. De första minuterna efter att vi hade tagit på henne bodyn så trillade hon bara ner på sidan när hon skulle försöka stå upp och efter att hon vant sig med att ha den på sig så såg det ut som om hon hukade sig när hon gick runt i lägenheten. Hon tyckte nog väldigt synd om sig själv just då, vår stackars lilla tös❤️
Vi bor i lägenhet i Helsingborg och har ett grönområde precis utanför dörren. Det skulle vara roligt om katterna tyckte att det var kul att promenera i sele. Men det är så klart inget måste. Om de inte skulle gilla det så har vi istället en stor inglasad balkong där de kan sitta och spana ut på både fåglar, insekter och människor.
Ta med katten (eller katterna) på café vore urläckert! Borde väl gå bra på sommaren med något café som har bra uteplatser =) Ja det är Puppia! Saga (2 kg) har storlek small och Simon (drygt 5 kg) medium. Tycker de är bra, men det finns liknande som är billigare.
#4 Tack för ditt svar! :) Har du modellen som går att reglera även runt halsen eller den "vanliga" (som jag tror heter soft harness) ? Anledningen till att jag frågar är att jag undrar om den vanliga är rymningssäker, alltså om katterna kan åla sig ur den?
Jag tror på att om en burma vill ur sin sele så blir det som den vill. Cupcake tog av sig sin body så att hon bara hade den runt midjan. Fråga mig inte hur det gick till för jag sov då.🤔
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Jag använder soft harness, viktigt att selen är bekväm och stör så lite som möjligt. Båda kan kränga av sig selen men det tar någon minut och då är det inga problem att hinna fram till katten och lugna ner den. Jag använder flexikoppel för att kunna bromsa om de går åt fel håll. Blir mer omedelbar effekt att bromsa eller släppa så, än om man ska hala in ett långt koppel och då blir det tydligare för katten. Tror det underlättat när jag lärt Simon "kom" och "stanna". Hanterar Simon lite som en hund, men överdriver berömmet och väntar in längre och är väldigt lyhörd och svarar direkt på hans signaler. När jag går på promenad med Simon är det i stort sett han som styr, men jag har "vetorätt" och ibland får jag till och med komma med förslag haha! =P
Tack burmamys! Nu känner jag mig lite klokare i valet av sele. Låter också smart att använda flexikoppel istället för ett vanligt koppel :)
Bara roligt om mina erfarenheter kan komma till nytta! 😃
Skrev om Simon och hans promenader i en tidigare tråd som du kanske redan läst:
http://burma.ifokus.se/discussions/54f194608e0e7433c80000f6-vill-ga-pa-promenad
Igår gick vi ut direkt efter jobbet, eftersom han tjatade sååå. Min söta mini-panter är inte lika kaxig när det är mycket bilar, barn och allmänt folk ute! 😍

Sötnosen Simon! 😍
Ja, jag tror att jag har hunnit läsa igenom alla dina trådar 😉
Oj det tar jag som en riktigt fin komplimang!