Burma iFokus

Burma

Etikett: kattprat-och-historier
Läst 1352 ggr
burmamys
15

Burman särskilt lämplig som servicekatt?

Burmor är ju väldigt sociala och hjälpsamma, så burmor borde vara särskilt lämpliga för uppdraget som servicekatt, eller hur? 😉

Jag skulle vilja nominera Simon till månadens servicekatt!😃

Simon eskorterar matte genom alla vardagsrutiner, går ofta några steg före, jamar och lockar mig att följa. Saga hänger på men tar inte initiativ i detta. Saga väcker matte på morgonen, men Simon övervakar och "ingriper" om matte är svårväckt. Då kliver han över min kropp ända fram till huvudet och slickar mig i ansiktet (jo jag har testat några gånger)…! 😂

Sedan leder han matte till badrummet, och när jag duschat hoppar han upp på tvättmaskinen och vill hälsa nos-näsa, liksom för att kolla att allt är okej. Och han underhåller mig när jag borstar tänderna! Simon förstår flera ord som "duscha", "kläder", "frukost", "vaar e…?", "middag",, "kvällsmat", "gå ut", "nej", "vänta", "kom", "hopp", "sitt", "min mat", m.m., m.m. 

Efter att jag är klar i badrummet leder Simon mig till klädkammaren, och sedan till köket där jag fixar frukost åt katterna och mig själv. Hela tiden går han före, jamar, väntar in, och jamar igen. Om jag går på toa kommer han alltid och krafsar som besatt på dörren tills jag svarar då lugnar han sig och sitter och väntar tills jag kommer ut. Saga kan också vänta utanför men hon krafsar inte.  

När det är dags för middag eller kvällsmat kommer Simon (alltid Simon) och jamar och trycker sin nos mot min näsa och lockar på mig. Det går att hålla långa dialoger med Simon om huruvida det är matdags nu eller om en halvtimme (han kommer gärna en halvtimme tidigt). Promenaddags då säger han också till (såklart!). Likaså när det är dags att sova.

Ryggskottet gjorde Simon extra serviceminded. Simon sov varje natt, hela natten, under täcket tryckt mot min rygg. Annars är det mest Saga som vill sova under täcket men under den veckan var Simon alltid där. Nu när jag är som vanligt så kan han krypa ner en stund men ligger då hellre i knävecket, och bara en stund. Sedan lägger han sig på fårfällen bredvid, med sin råtta i närheten, och övervakar. Alltid redo… ❤️

Simon är också väldigt hjälpsam, han är (nästan) alltid redo att hjälpa matte skriva ut dokument, kontrollera att julpynt och annat pynt hängs på rätt höjd, säga till när kaffet är klart och han är även väldigt snäll med att hjälpa lilla Saga som inte alltid når att få tag i de roligaste leksakerna.

Rösta på Simon som månadens servicekatt så blir han jätteglad! 😃Som den servicekatt han är håller han på att bli riktigt upprörd nu för han tycker nämligen att jag har hållit på alldeles för länge med datorn (det hjälpte inte ens att fälla ihop locket och ta en bild)! 😂

burmamys
1

Tack för era röster! 😃🌺 

Jag har även tidigare beskrivit några saker som Simon brukar hjälpa till med:

http://burma.ifokus.se/discussions/54d8e1a5ce12c4627d0006a2-hjalpsamma-burmor?discussions-3

Tjeja
3

Min Simon hälsar att din Simon har min Simons mattes röst! ;-P

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

burmamys
1

Åh va roligt, tack!!! =D

burmamys
5

Är din burma också en servicekatt? 👍

En riktig clown? 😜

Världens bästa jägare? 🤤

Tuffaste, coolaste mini-pantern? 😎

Största busfröet och värsta ligisten? 😈

Helt enkelt världens underbaraste? 😊

Skriv gärna och berätta! Jag är helt säker på att det finns en hel del roliga, charmiga burmor som bara väntar på att matte eller husse ska skriva någon rad om dem…

Jassan
2

Men hihi.😃 

Tycker du borde skriva en bok med bilder på dina fina katter.☝️

Du skriver ju jättebra!👍

https://jazzans.wordpress.com/

burmamys
1

Hihi tack!