Burma iFokus

Burma

Etikettkattprat-och-historier
Läst 742 ggr
burmamys
3

Simon kan inte spinna

Simon kan inte spinna. Jag är ganska säker på det nu. 

Saga spinner som en traktor, varje morgon när hon kryper ner under täcket för att väcka mig (känns som om hela sängen vibrerar) och rent allmänt när hon myser eller bara vill lugna ner sig. Men inte Simon. 

Han andas ljudligt och rytmiskt när han myser och gosar nära, antingen i famnen eller när han bara trycker nosen mot min näsa, stryker sig mot mig, eller slänger sig på rygg för att få mera kel och gos! Suckar ljudligt liksom av välbehag och andas då med tydlig rytm, så jag antar det är hans sätt att spinna. 

Någon som vet vad det kan bero på att han inte kan spinna som vanligt?

[Wraith]
1

Vissa katter spinner tyst, om du inte redan testat så sätt ett finger på hans struphuvud när han ser ut att stortrivas, då kan man känna om det vibrerar. Om han absolut inte spinner så ja dessa individer finns även de. Varför kan man dock bara sia om.

burmamys
1

Aha, ja det måste jag kolla nästa gång! Tack =) Skulle tro att han spinner tyst. Vore spännande att veta varför….

Sarah-S
2

Ibland skulle jag föredra att mina spinner tyst ;) Här hemma låter det som ett duvslag och det kan vara lite störande. Svårt att höra tv och samtal när duvan ligger på axeln :p

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
1

Haha ja det har du säkert rätt i! 😂 Tack Sarah, ska tänka på duvorna nästa gång jag oroar mig för hans tysta spinnande! Tummen upp

Är väldigt nyfiken av mig och vill gärna förstå vad det beror på, om det har att göra med något anatomiskt. Har sökt runt lite och de enda texter som verkar ge en möjlig ledtråd är dessa:

http://www.agria.se/katt/artikel/varfor-spinner-katten

http://www.djur.cob.lu.se/Djurartiklar/Katt.html

Kan det vara att vissa katter har en mindre elastisk muskulatur som öppnar och stänger stämbanden så de helt enkelt inte alstrar de karaktäristiska spinnljuden? Han jamar ju fullt normalt så borde inte vara stämbanden i sig. Och om det istället handlar om trånga luftvägar borde väl det ge andra symtom som andfåddhet och dålig uthållighet t ex. Lite frustrerande att nästan alla artiklar börjar med att man inte vet hur katter spinner…. 🤔

grandma
0

Har  en släkting till den duvan som sitter på Sarahs axel och det kan vara väldigt störande ibland. Fruktansvärt högt duvkutter. Ibland får jag undvika att säga nåt eller att låta bli att få ögonkontakt för då sätter hon genast igång.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

burmamys
3

Hahahaha de kanske är avlägset släkt med Saga? 😂 Ni hör väl hur traktorn drar igång? rrrRRRRR rrrRRRRR rrrRRRRrrrrr

Som om hon också läst vad ni skrivit…

Jassan
1

Mina katter hörs inte heller då dom spinner. Om man lägger örat tätt emot dom så hör man svagt svagt att dom spinner. Då känner man det oxå.🙂

https://jazzans.wordpress.com/

burmamys
2

Ja det är nog samma med Simon tror jag. Skönt att det inte var nåt "fel"! 😉

Sarah-S
3

Undrar om det går att lägga upp en video.. Ska se im jag kan fånga det

I'm only responsible for what I say, not for what you understand