Dialog med katterna
Kan ni prata med era katter? Själv inbillar jag mig (säkert bara inbillning) att jag håller på att utveckla ett språk med Simon och Saga. De jamar på olika sätt beroende på känsloläge och vad de vill, och jag försöker härma så gott det går!🤪

Katterna är snabbare på att förstå när jag gör såhär. Alltså anpassar tonhöjd, tonlängd, betoning m.m. till deras sätt att jama i olika situationer. Oftast får jag ett kort bekräftande "mrrp" varpå katten gör det vi "är överens om".
Precis nyss var Simon sugen på kvällsmat, och då påminde jag honom om att vi lekte "vaar e maten" alldeles nyss och han svarade "mrrp" och vände bort blicken.
Menibland får jag långa enträgna "mjaaaaeeehee" som jag nog betyder att de inte håller med. T ex när jag erbjuder mig att klippa Sagas klor (men hon brukar gå med på det ändå om jag gosar med henne en stund först) eller om Simon vill gå ut och jag inte vill det. Då blir han lite sur!

Hmm hittade denna på hittekatter iFokus, kanske fler här som sett Dr Cheaters senaste bidrag till hmm vetenskapen om våra kattvänner? 🤔
Hur gör era katter när de för dialog med er? Har ni lärt er prata kattspråk? Och vem är det som uppfostrar vem, egentligen? 😉

Nu är förvisso mina katter döda.. men nog förde vi en dialog.
Eller kanske det var mer monolog då det främst var de som bestämde?
Dels lär dig sig att tolka dig, dels så lär du dig att tolka dem.
Det är något som alla sociala djur har förmåga till.
Glöm inte att kroppsspråk och tonläge är en stor del av vad vi säger till varandra, gäller människor emellan oxå.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Zepp, jag tror nog det blev en del dialog även om det oftast var de som bestämde! 😉
Visst är kroppsspråk och tonläge m.m. dominerande även i vår kommunikation! Sen tycker jag det är spännande att utforska hur ömsesidig dialogen mellan olika arter kan bli, och då får vi utgå från minsta gemensamma nämnare, så kanske vi kan förstå varann lite mer nyanserat…?

Det är ju det samma huruvida känslor uppstår mellan arterna?
Jag tror att sådana uppstår.. men att de till väldigt stor del beror på att vi har liknande social beteenden.. dvs det gäller främst arter med liknande beteenden.
Sen är det en helt annan sak att vi tolkar det som mänskligt beteende/känsloyttringar.. grejen är nog att de är gemensamma för oss och på så sätt känner vi igen yttringarna.
Precis, både människor och katter kan känna känslor men de orsakas av lite olika behov, utifrån artens evolutionära anpassning och individens historia och genetik. Men sen skrev jag också lite med syfte att roa de som läser… Såg du artikeln jag länkade till? =)

Näe.. inte fören nu kikade jag på den. ☺️
Dock så blev mina katter 18 och 20, så jag lärde mig prata med dem utan att vara kvinna.. eller om det var den kvinnliga sidan av mig som kom fram?
Hihihi ja måste ju medge att jag har vissa synpunkter på Dr Cheaters forskning… Bland annat att män lika väl som kvinnor kan prata med katter! =)