Burma iFokus

Burma

Etikettfoder-och-kosthållning
Läst 2439 ggr
burmamys
4

Ampellilja bättre än kattgräs?

Det verkar iallafall som att Simon tycker så… Kattgräset (havre som får gro till gräs) brukar han tugga lite på ibland men inte med någon större entusiasm. Ampelliljan fick jag rädda efter fem minuter då han redan glufsat i sig fem blad minst…! 😂

Föredrar era katter kattgräs eller ampelliljor? Någon här som har koll på relativt näringsvärde m.m.? Jag har en vanlig, alltså Chlorophytum variegatum. 

Efteråt kräktes han pyttelite grönt vatten, det är ju därför de behöver kattgräs eller motsvarande ibland, och sen sprang han runt och letade efter den. Haha som tur är finns det en hylla som han faktiskt inte når…! 😃

grandma
0

Har inga ampelliljor då jag tycker de blir så fula och skräpiga och kattgräs har de aldrig varit intresserad av. De kräks aldrig hårbollar eller har några problem så jag skippar det.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

burmamys
1

Okej ja det är väl mest katter med lång päls och/eller mycket underull som kräks hårbollar, men undrar om det inte har någon mer nytta av gräs/lilja eftersom han blev så jätteintresserad? Kanske fibrerna är bra för tarmrörelserna? Eller finns det mikronäring i dessa som katterna tycker om? Ska tilläggas att Saga är helt ointresserad medan Simon är lika "på" som när han får lammstek, typ =P

mjlee
1

Jag har sju ampelliljor hemma, Nikita är tokig i dem, jag erbjuder inte kattgräs eftersom jag är en ubernojig matte som har läst att grässtrån kan fastna i svalg/gom. Iofs käkar hon gräs som en ko när vi är ute på koppelpromenad 😉har upptäckt att många liljor samtidigt gör att de håller längre och inte blir så risiga eftersom de hinner hämta sig när Nikita har många att äta på samma gång. Ingen aning om det behövs - hon har kräkts kanske en eller två gånger om året sedan hon flyttat in - men hon gillar att tugga på dem så varför inte!

burmamys
0

Åh tack mjlee! Då vet jag att det är ingen fara om han tuggar i sig (och kanske till och med nyttigt?). Ampelliljan får vila lite mellan varven bara så den räcker lite längre… 😉