Röda katter
Hej
undrar hur vanligt det är att röda tjejer föds?
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se
Genetiskt sett lika vanligt som röda hanar.
Dock kräver det att båda föräldrarna är röda (eller mamma sköldpadd) för att honkattungarna ska bli det, för hanar räcker det med att mamma är röd eller sköldpadda för att de ska ärva den röda färgen
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Om ena föräldern är creme då?
Ihop men färgerna nämnda i # 1
Det trodde jag du visste #2+3 Men låt mig ändra till rödbaserad om det gör det lättare för dig
Vill man ha röda honor som resultat skulle jag rekommendera att man inte blandar in de diluterade färgerna
de diluterade färgerna Vilka är de Ursäkta den dumma frågan
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se
Blå, lila, creme samt blåpadda och lilapadda är diluterade färger
# 4 Vi tillhör olika generationer av uppfödare. Jag började för 35 år sedan och då talade vi om att bära på blått resp choklad i stället för att tala om diluterade färger, vilket kan göra det enklare för icke initierade. Det var i början av min verksamhet som jag lärde mig färggenetik och jag ville kolla om jag mindes rätt, därav mina frågor i # 2 + 3. Orkade inte kolla upp och jag antog att jag fort skulle få svar här, vilket jag fick. Har aldrig fött upp rött, creme eller paddor utan ägnat mig åt brunt, blått, choklad och lila.
# 1 För mig är röd färg röd om inte ngt annat nämns i sammanhanget.
Det föds fler antal röda hanar än honor. Helt enkelt för att färgutfallet i olika kombinationer ger fler röda hanar än honor.
Förtydligande:
Bruna, blå, choklad, lila, röda och creme hanar kan bli pappor till röda hanar med röda/creme honor och paddor. Medan honorna i nämnda kombinationer blir paddor i stället.
Det är endast röda och creme hanar som kan bli pappor till röda honor.
Sedan kan röda och creme burmor vara choklad- eller lilabaserade, vilket betyder att de genetiskt sett är choklad eller lila, men har annan synlig kroppsfärg. För att en burma ska kunna bli choklad- eller lila baserad krävs att färganlaget finns hos båda föräldrarna dolt eller som synlig färg. Dock kan de aldrig bli förälder till choklad eller lila burma om man enbart parar röda/creme med varandra fastän de är choklad/lila baserade. Anlaget hänger dock med. Det krävs att röda/creme som är choklad/lila baserade paras med burma i annan färg som bär på choklad/choklad + blått för att färgerna ska ge utslag i synlig kroppsfärg, dvs choklad, lila eller paddor.
# 4 Med tanke på våra olika referensramar: Har aldrig hört talas om rödbaserad, däremot röd som är brunbaserad. Det är möjligtvis inte det du menar?