Burma iFokus

Burma

Etikett: galleri
Läst 3151 ggr
TempleBar
4

Amerikansk burmeser i Skandinavien

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Som nogen allerede ved, importerede jeg i december en amerikansk burmeser af traditionelle (dvs. ikke specielt kortsnudede) linjer til Danmark.

Da hun rent faktisk er halvt bombay gennem sin far, var hun gennem en § 13b godkendelse for også at blive registreret i FIFe. Hun er i forvejen registreret i TICA, hvor burmeserafkom efter bombay/burmeserparringer automatisk bliver registreret som burmeser.

Hun har nu været udstillet i nogle måneder i forskellige forbund og har klaret sig fantastisk godt 🏆

På sine første FIFe udstillinger blev hun BIV og NOM. På en LOOF udstilling i Nantes i påsken blev hun BIV, NOM og BIS og lige nu afventer vi den officielle bekræftelse på, at hun er blevet TICA Regional Winner, bedste burmeserkilling i Europa Nord og næstbedste burmeserkilling i verden 😃

Men hun er også en køn lille pige 💋

Hun holder nu en velfortjent sommerferie fra TICA udstillinger, men tager et par enkelte FIFe udstillinger i stedet og er bl.a. tilmeldt Racekattens udstilling i Hårlev den 10. maj.

ilgaliljenberg
1

Ska bli spännande att se flickan! I Fife tävlar hon väl fortfarande som Junior?

TempleBar
1

Ja, det gør hun :) Hun får lige to udstillinger som junior, for hun bliver også tilmeldt Vejle i juni.

For øvrigt er hun jo ikke den eneste amerikanske burmeser i Skandinavien - hun er blot den eneste FIFe godkendte bombay/burmeser i Skandinavien (så vidt jeg ved :))

Sarah-S
2

Hon är fin Mette! Men det förvånar mig att hon tar BIV och NOM med den öronplacering. Vad säger domarna?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
0

Fin tjej du har Mette! Blev lite nyfiken nu - blir en godkänd burmakorsning bedömd helt utifrån standarden för en burma, eller brukar domarna ta lite hänsyn till den aktuella korsningen och snegla på standarden för i detta fall bombay när de gör sin bedömning? Om man ser till rasens utveckling så borde ju sådana godkända och nära korsningar vara positiva, men jag kan ju också se varför det kan vara problematiskt. Bara nyfiken…

TempleBar
1

De to FIFe-dommere, der har bedømt hende indtil videre, har elsket hende og det nærmeste, der er kommet af kritik af hendes ører (som sådan set følger FIFes standard, fordi yderkanten flugter med linjen op fra kæben - "Set well apart. The outer line continues the upper part of the face") er, at Jørgen Billing godt kunne tænke sig lidt mere plads mellem dem.  I forhold til hendes hovedfacon kan de dog ikke være længere fra hinanden uden at bryde med den anden del af sætningen :)

Der kommer måske lidt mere, som hun vokser til, men hendes hoved er rundt set forfra og dermed vil de altid virke højere end på et hoved, der er mere trekantet set forfra :)

Jeg har dog ingen forventninger om, at hun nogensinde kommer til at tage BIS på en FIFe udstilling, netop fordi det ikke er alle dommere, der vil kunne lide hende og som regel kræver et BIS jo mere end én dommer :) I LOOF er hun bedømt som det, hun er - nemlig amerikansk burmeser :)

TempleBar
1

Da hun nu er re-registreret i FIFe som burmeser, fremgår der kun af dommerens sedler, at hun er BUR n og derfor bliver hun 100% bedømt efter FIFes standard for burmesere :) Bombay er slet ikke godkendt i FIFe, så den standard kan de ikke forventes at kende (og den store forskel mellem racernes udseende er faktisk pelsfarven :))

Med hensyn til # 3's spørgsmål om ørestilling, så har jeg lige kigget efter billeder af Wild Angel's Valenok of Seirene, en hankat med primært amerikansk burmeser i stamtavlen, som er ejet af Mira Fonsén i Finland. Jeg fandt et enkelt billede på hendes hjemmeside af ham forfra og han harca. samme afstand mellem ørerne som min Jools. Samtidig blev han BIV og NOM på FIFes World Show i 2014, så der er flere dommere, som ikke lægger overvejende vægt på afstanden mellem ørerne, hvis resten af katte er i top :)

Sarah-S
2

Intressant. För mig ser hon ut som en amerikansk Burma och följer således inte standarden för en FIFe burma Det vore tråkigt om våra FIFe-domare börjar premiera burmor med annat utseende även om de är en viktig del i vår avel

TempleBar
1

FIFes standard er - ligesom f.eks. TICAs - så fleksibel, at den giver plads til fortolkning. F.eks. bruges ordet "medium" jo rigtigt mange steder i standarden og hvem skal bestemme, hvor stor, høj, lang "medium" er?  Afstanden mellem ørerne er kun en mindre del af punktet omkring hovedet og kan derfor ikke tillægges overvejende vægt, hvis katten efter dommerens opfattelse opfylder resten af standarden.

Der vil altid være uenighed blandt dommerne og jeg er sikker på, at visse dommere vil kunne lide hende og en hel del ikke vil kunne lide hende. Derfor er det heller ikke i FIFe, jeg kommer til at bruge flest penge på udstillingsgebyrer :)

burmamys
0

Ja tänkte inte på att bombay i princip är en svart amerikansk Burma. Hoppas det går bra för Jools! =)

Sarah-S
2

#8 Bortsett från öronplacering så saknar hon den look jag associerar med burma inom FIFé. Hon är helt enkelt en amerikansk burma och ser ut som en sådan

ilgaliljenberg
2

Hon presenteras som en amerikansk burma av Mette och uppfyller mer än väl den standarden.

Sarah-S
5

#11 Ja det vet jag men hon har premierats på FIFé-utställning, och börjar domarna tycka att vår burma ska se ut som en amerikansk så går det åt fel håll

yrsahed
3

jag tycker inte man ska kalla det för en burma. för är kullsyskonet svart så är det en bombay. och då undrar jag vad vi är på väg.

håller med sara

S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se

ilgaliljenberg
3

# 13 Du har ägt och ställt ut en brun burma hona i Fife med amerikanska linjer bakom sig. Hon påminde en hel del om Mettes burma ovan.

Sarah-S
3

Oavsett sv du tycker #13 så är det här en Burma

TempleBar
3

Jools tog igår sit 3. BIV og NOM og tabte på scenen på lodtrækning (den del er helt i orden med mig - hvis hun skal vinde, skal det være rigtigt). Hvis hendes ører havde været lidt længere fra hinanden, havde hun med stor sandsynlighed vundet, for det var den eneste kritik, en af de andre dommere havde af hende.

Hele diskussionen omkring hendes ørestilling fik mig til at tænke på dette billede - der så endda tilfældigvis kom frem på Facebook her til morgen

Banshees ører sidder mindst lige så højt som Jools'. De er bare markant større.

Ligesom Jools har Banshee også i en tidlig alder taget BIV over voksne fertile katte, herunder hendes far (der var/er betydeligt længere i snudepartiet end hende) og en anden fertil han, der var/er meget fladpandet (jeg kan ikke huske, om der var flere den dag).

De 25 point, der gives til hovedet, gives som helhed og der står intet i standarden om, hvordan de skal fordeles eller om noget skal prioriteres højere end andet (udover, at form og udtryk på øjnene er vigtigere end farven). Derfor vælger nogle dommere at belønne en kortsnudet kat med god bredde i hele hovedet, store velplacerede øjne med korrekt facon og god højde på panden.

Og så shower Jools sig altså godt og det er også noget, der tæller. Hun var den eneste, der overhovedet gad reagere på dommerens legetøj i går og det gjorde hun meget tydeligt og hver eneste gang, han slog ud med den.

Jeg er fuldt ud forberedt på, at hun ikke kommer til at vinde hverken BIV eller NOM på samtlige udstillinger, men når hun gør, er det dommerens vurdering på dagen og i den konkurrence, hun stiller op i. Og jeg ved, hun er så tilpas kontroversiel i FIFe-regi, at hun med stor sandsynlighed aldrig får et BIS.

burmamys
1

Grattis Mette till fina resultat med Jools! =) Att ta in amerikanska linjer bidrar ju till att bredda den genetiska basen, och då tycker jag det är extra roligt när det går bra för katten på utställningar också. Väldigt roligt också att du delar med dig av dina reflektioner om domarnas bedömning =)

Sarah-S
3

Grattis Mette
Utställning är en bedömningssport och vi är utlämnade till domarnas tycke och smak, och tolkning av standarden
Vi har ju även våra personliga preferenser när det gäller utseende

Jag hoppas dock inte att vi får en svängning där domarna prioriterar det amerikanska utseendet burmamys. Det är skillnad på vad som är viktigt i avel och vad som är viktigt på utställning

burmamys
1

Ja där håller jag med dig Sarah. Jag personligen skulle hellre se att burman inte förändras typmässigt utan behåller en look som är nära dess ursprung, när människor förändrar djur så tenderar olika recessiva defekter dyka upp eller öka i frekvens, och en del funktioner kan också försämras med t ex för kort nos. För många amerikanska burmor kanske medför risk att domarnas preferenser förskjuts? Okej jag förstår problemet men hoppas vi inte är där nu. Förutsatt att burmans standard är oförändrad och att trenden inte driver mot mer extrema ideal, så tycker jag det är bara roligt om det går bra för importerade burmor, även om de kommer från amerikanska linjer just för att jag tänker mig att det blir lättare för fler uppfödare att våga ta in amerikanska burmor. För att motverka en förskjutning mot amerikanska ideal behövs även burmor med motsatta utseenden, t ex längre nos och mer orientalisk look genom t ex import från Thailand. Har för mig att brittiska burmor ofta har längre nos och slankare utseende, men har ingen aning om de skulle ge större genetisk bredd till de skandinaviska linjerna. Uppskattar att vi kan diskutera såhär! Är ju ny i kattvärlden och detta är ett fint sätt att lära sig, roligt och inspirerande =)

Sarah-S
0

Engelska burmor är nog inte vad vi vill ha in för att vidga genpoolen De har haft en helt stängd population pga införselstopp i GCCF. Ganska lite genetisk variation som följd och under lång tid var England det enda land vi kunde importera från så …

Sarah-S
0

Personligen föredrar jag att avla mot ett homogent utseende och tycker är tråkigt när typen spretar för mycket på utställning Vad man har hemma i sitt avelsarbete är en helt annan sak Att föredra vore att avkommor till tex amerikanska burmor kom nära standarden och premierades för att uppfödare skulle våga jobba med det. Inte att domarna premierar de amerikanska på utställning Min spontana reaktion blir ju att vilja få fram en så europeisk som möjligt som motvikt

burmamys
1

Intressant om engelska burmor, tack för info! Tycker också bättre om det europeiska utseendet men försöker tänka bort estetiken och främst se till funktion, att djuret har full tillgång till alla naturliga funktioner (vilket de europeiska verkar ha), och att ärftliga defekter inte är överrepresenterade. Om amerikanska burmor är starkt linjeavlade kanske de har hög andel homozygoter, då kan deras recessiva anlag vara dominerande när de kombineras med heterozygota anlag. rr + Rr ger ju endast 25% Rr (med dominant fenotyp). Alltså avkomma med övervägande amerikanskt utseende. Om förhållandet är det motsatta, ja då blir det avkomma med övervägande europeisk look. Har dock ingen aning om amerikanska eller europeiska har lägst heterozygotigrad, kan tänka mig att man behöver kolla de individuella katternas stamtavlor. Kanske spånade för långt nu, behöver definitivt plugga mer om burman för att kunna uttala mig med någon som helst säkert så hoppas ni tar detta för vad det är! Definitivt spännande iallafall! =)

burmamys
1

Och tack Sarah för att du tar dig tid att diskutera med en nybörjare =)

Sarah-S
1

All inavel förstärker ju typen, så ju mer inavlad en population är desto typstarkare är de oftast.

burmamys
0

Precis! =)

Solhusets
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min katt Bjelkes Innocent Girl ( Inez) blev bedömd av samma domare, och direkt efter Mettes. Domarens kommentar var att Inez öron satt för tätt ihop. Så man kan undra hur domarna kan ge ett korrekt och rastypiskt bedömande ?

Solhusets
1

Glömde skriva att det gällde brunsköldpaddan BUR f den andra är Bjelkes Betty Boop ( Bitte ) BUR d

TempleBar
2

Dommeren havde skam også kritik til Jools' ører. De kunne godt sidde længere fra hinanden og kunne også godt være lidt større, men da ørerne stadig kun er en del af pointene for hovedet og ikke har selvstændige point, trak hendes andre kvaliteter så meget den anden vej, at han vurderede hende til at være bedste brune burmeser på dagen.

Så vidt jeg ved, havde hun ikke konkurrence til NOM.

ilgaliljenberg
2

Grattis Mette och Jools till fina utst resultat i helgen i DK!🥳

TempleBar
0

Tak Ilga 😃