Några funderingar
Jag måste säga att jag tycker burmor är lite "smågulliga".
Därför har jag några funderingar kring rasen.
- Hur är den i temperamentet?
- Passar den som innekatt?
- Hur stort behöver man bo för att det ska vara tillräckligt för 2-3 burmor? (Självklart kattvänligt möblerat och för tillfället bor jag på ca 70 kvadrat)
- Är den frusen om/när man går ut på promenader?
- Hur stor blir den?
- Hur mycket pälsvård kräver den?
- Vad finns det för rasrelaterade sjukdomar?
- Ungefär vad kostar det att äga en burma?
- Klarar jag inköpspriset om jag sparar ihop ca 10.000 kr/katt? (Vet inte vad en burma brukar kosta.)
- Vad heter rasklubben/rasringen?
Det var vad jag kom på nu, kommer säkert på fler frågor vart eftersom
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
1. de är väldigt sociala. trevligt temperament
2.De är gjorda för liv inne
3. dina 70 räcker till 3 burmor och fler till
4. när vi är ute med Gunnar på våren/hösten/vintern så har han en jacka på sig.
5. ca 3.5-4,5 kg
6. Ingen pälsvård om man inte vill.
7. det vet jag ej. men vi följer ett avelsprogram.
8. det är försäkring. vet.besök och mat. någon siffra kan jag ej ge dig.
9. en burmaunge kostar ca 7500 kr (vi ger 1000kr i rabatt om man köper två eller kommer tillbaks som kund)
10. Burmaklubben.
Vi har en burma till salu nu.
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se
Hej, jag försöker mig också på att svara på dina frågor!🙂
- Hur är den i temperamentet? -Väldigt social, aktiv och nyfiken! Mina två burmor har hela tiden koll på mig och lägger sig i allt jag gör, påminner om rutiner, och tycker också väldigt mycket om att umgås med alla som hälsar på. Burmor har stort behov av sällskap och närhet. De sover i sängen med sina människor och vill hela tiden vara med och hitta på något roligt! Om du arbetar heltid är rekommendationen därför att skaffa två katter. Mina två burmor leker mycket med varandra, och sover alltid ihopslingrade.
- Passar den som innekatt? -Ja absolut!
- Hur stort behöver man bo för att det ska vara tillräckligt för 2-3 burmor? (Självklart kattvänligt möblerat och för tillfället bor jag på ca 70 kvadrat) -Ja det räcker.
- Är den frusen om/när man går ut på promenader? -Beror på hur kallt det är, och hur länge ni är ute. Burman saknar underull och blir lätt frusen om det är under +10 grader, men min Simon gick glatt promenad c:a 10 min i vintras när det var -5 och lite snö.
- Hur stor blir den? -Min Saga är ovanligt liten och väger bara 2 kg, och min Simon är relativt stor och väger 5,5 kg. Normalt väger honor 3-4 kg och hanar 4-5 kg.
- Hur mycket pälsvård kräver den? -Ingen alls. Inför utställning kan man dra ett fuktigt sämskskinn över kroppen, i övrigt sköter den all pälsvård själv.
- Vad finns det för rasrelaterade sjukdomar? -Efter vad jag förstått är tandsten och diabetes lite vanligare hos burma än hos genomsnittskatten. Det finns också några ovanliga genetiska sjukdomar som avelsprogrammen syftar till att utrota genom att testa katter som ska gå i avel; dessa är GM2, hypokalemi och så FeLV/FIV.
- Ungefär vad kostar det att äga en burma? -Försäkring, mat, veterinärkostnad, sand/strö, m.m. vanliga saker som varje katt behöver. Dock behövs ingen pälsvård.
- Klarar jag inköpspriset om jag sparar ihop ca 10.000 kr/katt? (Vet inte vad en burma brukar kosta.) -Ja det gör du! En burma brukar kosta 7500-9.000 kr.
- Vad heter rasklubben/rasringen? -Burmaklubben: www,burmaklubben.com
Säg gärna till om det är något mer du undrar över!

Jag tycker ju att de är mer än "lite smågulliga" så här kommer några extra blider för att visa vad jag menar!👍

#1 Tusen tack för svaret och erbjudandet, men jag vill läsa på om rasen och spara ihop till ett syskonpar innan jag skaffar katt.. Men den som väntar på något gott!..
#2-3 Låter som en katt som passar mig perfekt! Fast här finns det ju ingen tvättmaskin att krypa in i eller platt-tv att titta på, däremot en tjock-tv som går alldeles utmärkt att sitta på om matte skulle titta på tvn för länge.. 😉
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#4 tack för ditt svar, jätteroligt att du tycker burman verkar passa! =) På Burmaklubbens hemsida finns det info om omplaceringar, om det går bra med en vuxen katt eller, om du har tur, ett par vuxna kattkompisar. Det går också bra att köpa en kattkompis till din burma från t ex ett katthem. Har sett att du ställt de här frågorna till flera kattraser, riktigt smart idé, hoppas du hittar den perfekta katten till slut! Själv är jag väldigt väldigt nöjd med mina två busfrön och mysproppar! =)
Jag instämmer med det mesta som har yttrats om burman om ovan.
Utom vad som yttrats om pälsvård ovan 6. Dels beror pälsvåren på hur burmans päls är beskaffad. Olika linjer/släkter kräver olika pälsvård. Dock behöver unga burmor inte så mkt pälsvård som äldre burmor. En god regel är att borsta igm pälsen 1-2 gånger per vecka. Det är en njutning för burman att bli borstad. Ungefär som vi får massage. Dessutom får du tillfälle att känna igm din burmans kropp och upptäcker på så sätt om ngt är fel. Vilket kan naturligtvis även upptäckas vid andra tillfällen.
Sjukdomar 7: FeLV/FIV är INTE ras relaterat till burma UTAN förekommer bland alla kattraser.
Jag skall ha en del kullar framöver och är det så att du känner för burma är du välkommen att kontakta mig. En tingning är inget bindande för ngn part utan endast en intresseanmälan. Se min hemsida www.tintomaras.com Jag publicerar ngra foton på ngra av de burmor som skall bli föräldrar är det tänkt, nedan.
Ovan har vi Ch SabokahTeddy Bear som det är tänkt att han ska bli pappa till ngra kullar under detta år och nästa år. Han är choklad till färgen och import från Nya Zeeland. På sin sista utställning blev han NOM till BIS Vuxen hane.
Här har vi Teddys syster Ch Sabokah Juliette, som äntligen fick chansen att bli bästa lila burma på förförra utställningen. Ofta är de inte så många att BIV kan uttagas. Hoppas att Juliette kan få en kull senare i år. Färgutfallet kan bli: brunt, choklad, lila och blått. Teddy kan få samma färger.
#7-9 Tack Ilga för att du ryckte in och korrigerade, och visade bilder på dina vackra burmakatter! =)
Tack burmamys för dina vänliga ord ovan😉
#6 Vilken borste använder du till dina katter?
Jag har varken badat eller borstat min 6 åriga katt en enda gång i hans liv. Försökte borsta när han var yngre men han blev fly förbannad och ville helst bita på borsten + att pälsen blev bara sämre av det. Efter det "gav jag upp" eftersom pälsen klarade sig bra på egen hand och jag inte är någon pälsvårdsfantast. Men det vore alltid kul att veta vilken typ av borste ni andra använder för att se om det berodde på typen av borste eller hans päls 🙂
#12 Jag borstar aldrig mina burmor heller, ingen behöver det
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Låter som att det är fler än jag som inte borstar alls och att det går fint! Kanske olika då beroende på pälstyp? Eller att Ilga borstar mest för att det är mysig massage?😃
1) Fantastiska , sociala och aktiva, nyfika och supergosiga
De är med i allt man tar sig för så det gäller att man uppskattar klåfingrigt sällskap. Samtidigt är de så underbart gosiga och man har dem alltid med sig i soffan, kurrandes under täcket eller längs halsen
2) Ja, jag rekommenderar att man har burman som innekatt, eller låter den gå ut under kontrollerade former (rastgård, sele etc) Med tanke på svaret i nr1 så utsätter de sig själva för oerhörda faror på egen tass
3) Man ska ha tillräckligt med plats för katterna, men 70kvm skulle jag säga räcker gott för 2 burmor. För katt gäller det snarare att tänka i kubik, klätterträd, vägghyllor, sovplats på en garderob eller hatthylla berikar deras inomhusmiljö. Förutom kartonghus, lektunnlar mm på golvet
4) Som nämnts så har burman ingen underull, och visst kan den bli frusen när det är kallt/dåligt väder. Man får anpassa sig efter individen
5) Mina honor ligger på 3-4 kg, hanarna 4,5-6kg
6) Ingen skulle jag vilja säga, jag badar om de skitar ner sig men annars inget mer.
7) Burman har större risk att utveckla diabetes, det förebygger man bäst genom att hålla den slank och ge den ett bra foder (blötmat eller rå utfodring) som inte ger högt blodsocker
Vi har även en del ärftliga sjukdomar som man som uppfödare behöver ha koll på i aveln men inget som drabbar kattungeköparen, HK, BHD och GM2 är sådana
8) Jag skulle säga att de inte är dyrare än andra korthåriga katter. Mat, kattströ, transportbur, försäkring, tillbehör (skålar, leksaker, klösträd, bäddar mm) och regelbunden veterinärvård. Sen kan man ju lägga hur mycket pengar som helst på saker till sin katt men det är ju en annan sak
9) Ja, 10.000kr/katt klarar du dig bra med, då finns även marginal för tillbehör
Priset varierar mellan 7500kr upp mot 10.000kr
10) Burmaklubben www.burmaklubben.com
Tycker du fått finfina svar av alla andra här i tråden men vill bara tillägga att man kan faktiskt ha burmor som utekatt 😉 Går alldeles fantastiskt bra.
#16 Visst kan man det, fast jag tror att vi är flera uppfödare som förespråkar att man har sin burma under säkra förhållanden
Personligen säljer jag inte kattungar till den som talar om att den kommer att ha den som frigående utekatt
Men jag är möjligtvis arbetskadad eftersom vi ser sådana ofantliga mängder skadade utekatter på djursjukhuset. Absolut inget jag skulle utsätta mina kära katter för, lika lite som min hund får vara ute utan uppsikt
#17 Tur att jag inte köpte min katt från dig då, annars hade han fått ett tråkigt liv 🙂 Så kan det vara, man blir ju lätt hemmablind.
För mig så är det upp till var och en, jag bryr mig inte om ifall man har sin katt som ute- eller innekatt, ville bara poängtera att burmor inte är "sämre lämpade" som utekatt än någon annan kattras. Nu verkar det dock som om TS planerar att ha en innekatt, men det är värt att nämnas ifall någon annan burma-nyfiken person kikar in här på forumet.
#18 De flesta som säljer raskatter vill inte att de ska bli utekatter, det beror mest på det Sarah skrev om att det finns många risker ute för en katt. Exempelvis slagsmål med andra katter, parasiter, fästingar, bli stulen av någon som vill ha en gratis katt (ovanligt men ändå), går för långt så de inte hinner hem innan kvällen så de fryser, gömmer sig i något garage/skjul/port och råkar bli inlåsta, charmar till sig mat av någon annan och stannar där (godare mat än hemma?), och så är det stor risk att de skadar sig i trafiken.
Men frånsett att burmor är frusna av sig eftersom de saknar underull så är det inget särskilt jag kan se varför just burmakatter skulle vara mindre lämpliga att röra sig ute på egen tass än andra kattraser.
Finns många som har utekatt, särskilt på landet, och ofta går det ju bra, men statistiskt sett är utekatter mer olycksdrabbade, och mera så ju mer tättbebyggt de bor.
Jag tror du bryr dig jättemycket om Dexter men tycker du tar en risk när han får gå ute själv. Och jag tycker det är viktigt att katter får gå på upptäcktsfärd och nosa, det ger dem viktig stimulans så de inte blir uttråkade. Men det går ju att göra i koppel!
Själv vill jag absolut inte släppa ut Simon eller Saga på egen tass eftersom jag är rädd att något av det jag räknade upp tidigare kan hända. Det tar såklart lite tid att rasta sin katt, de går ju i sin takt och är ofta mer intresserade av buskar än snygga promenadstråk, men jag går hellre ut varannan eller var tredje dag med dem i sele och koppel, än att jag släpper dem lösa och tar risken att de råkar illa ut.
Här har Saga helt klart känt en spännande doft och luktar med öppen mun. Kanske den spännande grannkatten som markerat här?🙂

Vi får in trafikskadade katter ja, och även de som varit i slagsmål, men det värsta är alla katter som råkat ut för grannar/folk som inte vill ha katt i sin närhet. Att det finns så mycket grymhet i världen visste jag inte innan jag såg vad en människa kan utsätta ett djur för
jag är heller inte av den uppfattning att katter får ett tråkigt liv om de måste vara innekatter med kontrollerad utevistelse, men det ställer betydligt högre krav på ägaren än att bara öppna ytterdörren och låta katten sysselsätta sig bäst den vill
#19 Absolut är det en risk! Och det händer att jag oroar mig för honom när han är ute och jag inte tycker han kommer hem "snabbt nog", men jag ser det som livskvalité. Är han nöjd och glad så är jag nöjd och glad, även om det såklart har sina nackdelar 🙂 Sen förespråkar jag också så naturlik djurhållning som möjligt i allmänhet.
Men ska inte kapa TS tråd mer! 🙂 Diskuterar gärna vidare över PM men tänker inte skriva mer OT här.
#21 Förespråkar också så naturlik djurhållning som möjligt, men med säkra metoder!😉Har du testat gå ut med Dexter i koppel? Finns ju olika sorters koppel, du kan ha honom i en lång, slak lina om du tror flexikopplet skulle vara fel för en som är van att gå själv. Vem vet, din Dexter kanske skulle tycka det vore roligt att få visa matte sina smultronställen!😍
Och så vill jag be TS om ursäkt ifall det blev mycket OT nu!🌺
Tack allihop för era svar!
Kommer inte ha utekatter så länge jag bor här och troligen inte senare heller! Bor 1½ villatomt ifrån stora vägen som går genom stan och eftersom jag vet hur lite hänsyn vissa bilister och även andra personer visar djur så tycker jag att nackdelarna överväger fördelarna med utekatt. Men jag klandrar ingen som väljer att ha utekatt!
#6 Ska definitivt kolla på din hemsida!
#Sarah-S Har du någon hemsida? Vilket foder använder du till dina egna katter eller barfar du? Avlar du mot någon speciell färg?
#24 Ingen fara, det var bara intressant läsning!
Får faktiskt erkänna att jag är lite extra "svag" för blåa, röda och lila katter.. Drömmen vore att ha en av varje, men självklart är temperament och hälsa viktigast!
#26 Är också svag för blåa burmor, kan inte bestämma mig om jag tycker choklad (som min katt är) eller blått är finast. Jag tycker inte det är fel att välja katt efter färg, under rimliga omständigheter. Alltså, om du valt t.ex. burman efter dess egenskaper så är det ju inget fel i att vänta tills en kull med blåa, röda eller lila kattungar föds. 🙂
Instämmer om färgpreferenser, klart det är okej att välja utifrån färg så länge uppfödaren/säljaren tycker att katten verkar passa i beteende/behov m.m. Själv är jag nog allra allra mest svag för choklad… tror jag! Men det finns så många fina. Sealle minns att du hade helt underbara bilder på kattungar…? =)
#25 Min hemsida hittar du på www.madabout.se
Just nu har vi lite paus pga egen utökning av familjen men det blir ev kull under senare delen av året. Jag har en chokladhona som ska paras, hane är antagligen också choklad (choklad och ev lila kattungar som resultat)
Jag avlar ingen specifik färg utan försöker få fram katter med underbart temperament och så friska som möjligt, och för min högst personliga del en snygg som går bra på utställning 😎
Jag har idag endast en choklad och två lila honor (på bild nedan), och då blir det ju färger utefter det. Jag har kastrerat min chokladsköldpadda men annars hade det kunna dyka upp röda kattungar igen
Jag har barfat tidigare men är idag lite slö och ger blötmat, som stimulans får de lite kycklingvingar eller kycklinghjärta då och då. Jag väntar på MUSH (barf) som släpper ett helfoder till katt i sommar
#28 Kattungarna var Dexter och hans syskon, tre chokladkillar och två blåa honor, om jag minns rätt. På bilderna ser de nästan creme ut dock, så ljusa var de i början!
# 12 Jag använder borste av svinhårsborst eller babyborstar (människo). Inte av plast som gör pälsen elektrisk.
En del katter brukar jaga eller bita i borsten till en början, innan de blivit vana vid behandlingen, sen brukar de njuta av behandlingen.
Kvaliteten på burmapälsar kan skifta väldigt och en del har mkt underull och på våren kan de fälla mkt. Då kan man även "karda ur" pälsen med gummiskrapa eller s.k. furminator.
Yngre burmor behöver som regel inte så mkt pälsvård som äldre.
Man ska ha i minnet att alla pälsdjur fäller mer eller mindre mkt, vilket kan avhjälpas med borstning som även kan bli trevlig massage för katten. En trevlig gose stund för burman och dess ägare.
vi ska para så det kan bli rött choklad. paddor.
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se