Ny rekommendation om kastrering
Hej, nu har Sveriges Veterinärförbund bestämt sig för att rekommendera kastrering från 4 månader. Hur ser ni på detta?
Hela texten:
Normgruppens rekommendation:
Normgruppen rekommenderar att alla katter som inte är tänkta att användas i avel i normalfallet ska kastreras, och stödjer kastration av katt från lägst fyra månaders ålder (eller tidigare vid särskilda behov).
Spontant så tänker jag att det kan bli svårare att hitta veterinärer som vill kastrera vid 12-13 veckors ålder.
4 månader anges som lämplig tidpunkt eftersom katten förmodas ha fullgott vaccinationsskydd vid 4 månader (förutsatt att den vaccineras vid 8 veckor och 12 veckor), undantag medges främst till katthemskatter för att underlätta adoption.
Men om jag skulle avla och ville vara säker på att de katter jag säljer till sällskap verkligen blir kastrerade så innebär detta att jag inte kan kastrera innan försäljning (de flesta vill nog inte vänta tills kattungen är 4 månader innan de får hem den). Återstår då att komma överens med de som köper kattunge, kanske genom någon form av avtal?
Hittade en nyttig tråd om just avtalsjuridik för uppfödare på Siames ifokus:
Jag tolkar texten så att författaren menar att avtal är bra inte minst utifrån ett moraliskt symbolvärde, men att avtal mellan uppfödare och köpare som är till nackdel för köparen inte gäller, och avtal där köparen lovar att kastrera/ej avla måste bedömas från fall till fall.
Kom gärna med synpunkter! Högt i tak 🙂
Jag tycker att det är ett steg i rätt riktning, dock har SVF valt att sätta en godtycklig ålder (igen) eftersom de inte kan styrka sin rekommendation angående vaccinationsstatus med studier 😟
Majoriteten av de katter (huskatter) som kastreras idag vaccineras och id-märks samtidigt.
Veterinärer som är pålästa i ämnet har inga problem att även i fortsättning kastrera tidigare är rekommendationen 👍
De förlitar sig på studier i ämnet snarare än rekommendationen och har ju så gjort i flera år
Jag skriver inga avtal med inskränkningar med mina köpare utan kastrerar innan leverans. Mina kattungar är i regel minst 14-15v innan de flyttar
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Tack för ditt svar!😃 Ja om de flesta huskatter ändå kastreras och vaccineras samtidigt så kanske rekommendationen snarare är en kompromiss som mer handlar om att sänka åldern "lagom" mycket, så att så många som möjligt accepterar den. Skulle såklart kännas bättre om SVF:s rekommendationer alltid grundades på vetenskapliga studier men förstår att det blir en del policyavvägningar också.
Skönt också att det inte är ovanligt att kattungeköpare accepterar att få sin kattunge lite senare! Kan tänka mig att ungarna mognar olika snabbt och att det i en kull därför kan finnas någon eller några som behöver lite mer tid med mamma.
Hoppas på att fler vill berätta hur ni ser på rekommendationen att kastrera från 4 månader, och gärna hur ni ser på avtal med kattungeköpare!🙂
Leveransåldern är ju satt som absolut tidigast från 12 v, inte att de ska levereras vid 12 v
Jag vaccinerar aldrig innan 10-11v ålder mtp maternella antikroppar, och då sker ju som sagt leverans tidigast 3-4v efter det.
Kastrering sker mellan vaccinationerna
Ja de får lämna tidigast vid 12 v men det verkar väldigt vanligt att de levereras just vid 12-13 v. Tycker det är bra om de kan stanna längre!
Aha… de maternella antikropparna får väl kattungen med modersmjölken, om rekommendationen är att vaccinera första gången vid 8-9 v varför väntar du då till 10-11 v? Är det för att minska risken att kattungarna reagerar på vaccinationen?
jag gillar det inte
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se
Berätta gärna hur du tänker! =)
#5 Man har sett att de maternella antikropparna kan finnas kvar så länge som upp till 16v, det betyder att kattungen inte skapar egna antikroppar vid vaccination
Vaccination vid 8 och 12 v kan alltså riskera att vara helt verkningslös och det vore en god idé att köparen då vaccinerar en tredje gång vid 16v
Jag vaccinerar senare och hoppas att de maternella antikropparna sjunkit tillräckligt för att ge ett skydd åt kattungen
Det kommer nog komma revidering på vaccinationsrekommendationerna så småningom, men jag tror att det möjligen behövs fler studier
På hund är det ju redan nu så att uppfödaren vaccinerar en gång innan leverans och sedan vaccinerar köparen efter 12veckors ålder.
Oj det visste jag inte! Tack för att du berättar och förklarar, tycker detta är väldigt intressant så jag suger åt mig all nyttig info! 🌺
Finns säkert olika åsikter i frågan, och jag förstår att det "känns" onaturligt för många. Men om man ser till risken med oseriös avel på en ras (burma) som redan har hög inavelsrad så tycker jag personligen att det är en bra sak att göra, som katten själv, utifrån vad jag kan läsa mig till, inte mår dåligt av.
Hittade intressant artikel av en veterinär om både för- och nackdelar med tidig kastrering:
http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html
Och så några annonser om burmablandningar på blocket som jag såg nu:
http://www.blocket.se/stockholm/3_Burma_bondkattungar_och_1_ungkatt_61041405.htm?ca=11&w=3&last=1
http://www.blocket.se/stockholm/Main_Coon_Burma_huskatt_kattungar_soker_61373069.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Atta_st_Main_Coon___Bondkatt_Burma_kattungar_61284456.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Russian_blue_Burma_Ragdollblandning_61366679.htm?ca=11&w=3
Jag blir alldeles matt och orkar inte läsa de där annonserna längre. Ser för mycket skit där samma personer återkommer gång på gång och låter den stackars honan föda fram kull efter kull. De är anmälda men inget händer.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Ja visst är det sorgligt? Finns säkert många som tar väl hand om både mamma katt och ungarna, men alltför många avmaskar bara, och struntar i att vaccinera, ID-märka och registrera och skriver istället massor om hur söta kattungarna är. Dessutom saknas det inte huskatter i Sverige, många blir tyvärr omplacerade eller hemlösa.