Stugsemester med katterna
Nu har Simon och Saga kommit hem frÄn sin stugsemester!
đ
De var vĂ€ldigt nyfikna pĂ„ den nya platsen, gick runt och nosade pĂ„ alltâŠ.

Efter nÄgon timme var de nöjda!

Fönsterplatserna var populÀrast, sÄ mycket smÄfÄglar utanför att titta pÄ! Oftast satt de tillsammans och tittade och tvÀttade varandra om vartannat

Ăven den högt belĂ€gna hyllan i köket var populĂ€r. MikrovĂ„gsugnen fick tjĂ€nstgöra som trampolinâŠ!

VÀlkomstkommitté av minst en sÀllskapssjuk katt i fönstret

Flera gÄnger var det tvÄ sötnosar i fönstret!

Varje dag lekte vi jaktlekar med katterna! De har en ny favorit, den bestĂ„r mest av papper och prasslar oemotstĂ„ndligt! Trodde den inte skulle hĂ„lla sĂ„ lĂ€nge, men peppar pepparâŠ!

Livemusik Àr ju mysigt, och en kvÀll ar ett bluesband i byn och spelade. Funderade pÄ om katterna skulle bli stressade av det men de lyssnade uppmÀrksamt en stund

Efter att ha konstaterat att bastakten inte var nÄgot jÀttedjur som var pÄ vÀg att invadera stugan slappnade de av och chillade tillsammans.

Onsdag till lördag var det ganska varmt sÄ Simon vilade helst utstrÀckt pÄ golvet. Eller pÄ mattan. Oj sÄ lÄng han Àr!

Sista dagen var Saga extra kelig och ville gosa med matte mest hela tiden

Naturligtvis gick vi pÄ promenad! Saga var vÀldigt nyfiken och tittade överallt - hÀr fanns ett nytt territorium som bara vÀntade pÄ att Saga skulle ta över!

MĂ„nga intressanta dofter ocksĂ„âŠ

Simon ville till en början bara Ă€ta grĂ€sâŠ

âŠmen sĂ„ stannade han upp och skuttade skyndsamt nerför stentrappan mot byn!?

Plötsligt fick jag se anledningen till hans Àventyrslust: En söt kattfröken!

Simon ville gÀrna hÀlsa och det ville hon ocksÄ, men jag tog Simon i famnen och gick in igen. Kattfröken följde efter och satt lÀÀÀnge nedanför fönstret och jamade. Simon satte sig genast i fönstret och gjorde sig fin. DÄ hoppade Saga upp, fick syn pÄ den frÀmmande kattflickan och frÀste Ät henne! DÄ frÀste Simon Ät Saga!

Orolig för att Simon och Sagas relation skulle fÄ en törn av detta drog jag ner rullgardinen och sprayade Feliway. En stund senare lÄg de tillsammans igen. Puh!

NÀsta gÄng vi var ute med katterna var Àven Simon var intresserad av att utforska omgivningarna, och verkade ha glömt kattfröken.

Slutet gott, skulle man kunna tro, men sista kvĂ€llen började Simon jama entrĂ€get och vandrade runt runt i stuganâŠ

Hoppade Ă€ven upp pĂ„ hyllan i köksfönstret och tittade och ropade och krafsadeâŠ.

Hoppade ner igen, och fram till dörren och musklade upp sig och ropade och krafsadeâŠ

Brukar kastrerade katter bete sig sÄhÀr? Saga lÄg hela tiden och tittade pÄ honom.
En rolig sak under semestern var att Simon försökte fÄnga alla flugor, humlor och getingar han sÄg, oavsett om de var pÄ insidan eller utsidan av fönstret!

En dag sÄg Simon en riktigt fet fluga pÄ fönstret! Saga tvivlade men Simon hade bestÀmt sig! Han skulle döda flugan!

Hmmmm det gĂ€ller att sikta rĂ€ttâŠ

Attack!!!

1-0 till fluganâŠ

Haha Saga verkar inte alltför imponeradâŠ!

Bara mĂ„steâŠâ€ïž
Saga tyckte vÀldigt mycket om att ligga i den svala stenbyggda öppna spisen. DÀr fanns en porslinspotta, och Saga lÄg ofta bakom den medan Simon satt nedanför och sjöng serenader.

Ibland fick han hoppa upp och göra henne sĂ€llskapâŠ
đ

Sista⊠nÄgra söta bilder pÄ mina pÀlsklingar.

TÀnkte att det skulle ta tid för dem att installera sig men det hÀr gick riktigt smidigt. Trots alla Àventyr med kattfröken sÄ verkar relationen stabil och jag tror faktiskt de tyckte det var roligt och spÀnnande att vara i en ny miljö nÄgra dagar.
Stugan var tillrÀckligt stor och hade bra med fönsterplatser sÄ de hade bra med plats att vara pÄ. Promenaderna i grÀset utanför var sÄklart superspÀnnande och fyllda med nya, spÀnnande dofter. De skötte lÄdan perfekt och var pÄ alla sÀtt ett mysigt och roligt sÀllskap, precis som nÀr vi Àr hemma.
Jag Äker gÀrna pÄ en sÄdan semester igen och kan varmt rekommendera detta!
đ
Vilken hĂ€rlig semester ni verkar ha haft trots att det blev lite drama dĂ€r ett tag med kattfröken. Ăr du verkligen sĂ€ker pĂ„ att bollarna Ă€r borta? đđ Saga blev nog en aning sotis dĂ€r. En snygg lĂ„nghĂ„rig brutta som konkurrent, nĂ€ stick och brinn.
" Att alltid vara en liten smula barn, det Àr att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
SÄ rolig lÀsning. Ni verkar ha haft det vÀldigt mysigt
AngÄende "osÀmjan" nÀr det kom en annan katt Àr det tyvÀrr inte ovanligt i vÄr ras att katterna reagerar sÄ. Det kan hÀnda pÄ utstÀllning, nÀr den ena varit hos veterinÀr eller nÀr det dyker upp frÀmmande katter
Hos oss har det varit frÀmst nÀr grannkatter kommer för nÀra vÄrt uterum, dÄ gÀller det att fÄ in alla katter och avleda med lek
TyvĂ€rr har vi Ă€ven haft regelrĂ€tta slagsmĂ„l i liknande situationer som tyvĂ€rr lett till omplacering đ
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Tack đVi hade verkligen jĂ€ttemysigt!
Att visa ogillande mot frĂ€mmande katter tar jag som normalt, men att gĂ„ runt runt och ropa bedjande efter dem, som Simon gjorde, kĂ€nns lite konstigt⊠Ăr det inte sĂ„ fertila katter gör nĂ€r det finns löpande katthonor i nĂ€rheten? Saga frĂ€ste aldrig pĂ„ Simon, bara pĂ„ kattfröken. Men Simon frĂ€ste pĂ„ Saga (ett kort frĂ€s) för att hon frĂ€ste pĂ„ kattfröken, och var intresserad av kattfröken innan han ens sĂ„g henne.
NÀr jag lÀgger ihop Simon och Sagas lÄtsasparningar (som de fortfarande hÄller pÄ med), att Simon var sÄ intresserad nÀr han mötte kattfröken, och att han sedan gick omkring och ropade, sÄ tycker jag det verkar lite skumt. Han Àr ju kastrerad! Bollarna har blivit smÄ mjuka pÄsar och han har inga taggar pÄ snoppen och ÀndÄ beter han sig sÄhÀr?
Jag Ă€r iallafall glad att det löste sig! Ăr verkligen lite förbryllad över min kastrerade pojkeâŠđ€
Okej jag har en teoriâŠ
Hittade en uppsats frÄn SLU som visar att 20% av hankatter fortsÀtter med parningsbeteende lÄng tid efter kastraktion, i vissa fall upp till 4,5 Är (!), samt att kastraktion generellt inte var en sÄ sÀker metod för beteendeförÀndring dÄ det fanns viss variation i hur katters beteende Àndrades, och hur mycket de Àndrades, av kastreringen.
Simon och Saga Ă€r ju inte kullsyskon utan trĂ€ffades nĂ€r de var 10 resp 11 mĂ„nader, bĂ„da nykastrerade. AlltsĂ„ hade de ett nĂ€stan intakt sexuellt beteende nĂ€r de möttes och ser dĂ€rför varandra som hona och hane. đ
Simon tillhör vĂ€l helt enkelt den minoritet hankatter som fortsĂ€tter tro att han Ă€r intakt, och omstĂ€ndigheterna runt hur och nĂ€r Simon och Saga trĂ€ffades förstĂ€rker detta beteende. Ăven Saga Ă€r ju intresserad och lockar ofta Simon till olika parningsbeteenden, bestigning med nackbett, eller att ligga 69 och tvĂ€tta varandras könsorgan. Hon lyfter pĂ„ rumpan och sĂ€rar pĂ„ benen, och han grymtar och juckar⊠Suck.đ„” Men men, det lĂ€r vĂ€l avta, om sisĂ„dĂ€r 4-5 Ă„râŠ?đ
http://stud.epsilon.slu.se/6641/11/bjornsson_o_140904.pdf
Vad tror ni?đ€
Haha, Dexter brukar ocksÄ ligga sÄdÀr utstrÀckt dÄ och dÄ. De blir sÄ himla lÄnga och slanka (tillskillnad frÄn den vanliga tegelstens-looken).
HÀrlig historia och fina bilder som vanligt :D SpÀnnande för Saga och Simon att fÄ Äka och bo pÄ ett nytt stÀlle med massa nya lukter och ljud.
AngĂ„ende parningsbeteendet har jag tyvĂ€rr ingen aning, Dexter har aldrig gĂ„tt och jamat eller ropat efter katthonor i vĂ„rat omrĂ„de (vi bor i kattĂ€tt omrĂ„de sĂ„ innan vi skaffade Dexter var det inte ovanligt att det satt parningssugna katter i vĂ„r trĂ€dgĂ„rd och skrek hela natten). đ€

Tack Sealle!đ Trodde ju att nĂ€r könshormonerna försvinner sĂ„ försvinner Ă€ven beteendet, ingen annan jag frĂ„gar kĂ€nner heller igen det (och dĂ„ har jag frĂ„gat flera uppfödare) men det verkar som att det kan variera lite sĂ„ att en del katter behĂ„ller lite av sitt sexuella beteende Ă€ven efter kastrering.
Saga verkar ju med pĂ„ leken sĂ„ dĂ„ Ă€r det okej för mig. Jag fĂ„r helt enkelt acceptera att Simon Ă€r lite speciellâŠđ đ
Vet du om han hade bÄde testiklarna belÀgna i pungen innan kastrering?
Vi fick nÀmligen in en katt pÄ kliniken som hade fertilt beteende trots kastrering, dÀr hade man missat den ena testikeln dÄ katten var kryptochid
Simon har intyg frÄn kastrering, men det sÀger ju bara att kastrering Àr utförd. Eftersom jag började undra ganska tidigt sÄ passade jag pÄ att frÄga veterinÀren nÀr katterna skulle vaccineras innan utstÀllningen, veterinÀren kollade och sa att snoppen var slÀt. Kryptochida katter borde ju fortfarande ha könshormoner�
#13 Ja dÄ Àr det nog bara sÄ att en sen kastrering gett bestÄende beteende, ytterligare en god anledning att kastrera prepubertalt
Japp! đ
Ălskar ju min Simon oavsett, men kan vara bra för andra att se att det finns en risk att katten fortsĂ€tter bete sig sexuellt trots kastrering, nĂ€r kastreringen sker postpubertalt (Ă€nnu större risk om katten Ă€ven fĂ„tt para sig nĂ„gra gĂ„nger, efter vad jag lĂ€st nu). SĂ„klart ofarligt, men bra att kĂ€nna till. đ
Burman Àr en mkt sexig kattras. MÄnga uppfödare har sÀkert sett smÄ hankattungar bestiga kullsyskon eller sin löpande mamma. Om de egentligen har fattat vad det hela handlar om, har igen riktigt kunna besvara. DÀremot vet man förvisso att de inte Àr könsmogna.
Sexuellt beteende kan förekomma bland burmakastrater, men hÀr Àr det nog mest Àgarna som blir störda, inte katterna sjÀlva sÄ mkt, dvs om bÄda Àr med pÄ noterna. Som t.ex. Simon och Saga.
Med tiden brukar dock den sexuella aktiviteten avta hos kastraterna. Detta har jag konstaterat gm egen erfarenhet, aktiv som jag har varit i 35 Är. Jag brukar kastrera mina avelsdjur nÀr de Àr för gamla att gÄ i avel, men jag omplacerar dem inte utan de fÄr bo kvar hemma hos mig. DÀrvidlag har jag har jag god erfarenhet av kastraters beteende.
# 8 Intressant artikel. Du Àr duktig pÄ att hitta mÄnga artiklar om div olika Àmnen.
Ett beteende som jag inte tror att man nÀmnde i artikeln som hÀnvisades till, Àr att kastrerade burmor blir mer lekfulla efter ingreppet.
Tack sĂ„ mycket!đș JĂ€tteskönt att veta att det inte Ă€r sĂ„ konstigt Ă€ndĂ„, gick lĂ€nge med uppfattningen att sexuellt beteende efter kastrering i princip inte förekommer, och var lite orolig att det var nĂ„got fel. Blev lugnad av artikeln (jaa - tack - gillar att söka vetenskapliga rön nĂ€r det Ă€r nĂ„got jag inte förstĂ„r), och om du ocksĂ„ sĂ€ger att detta kan förekomma ibland och att det avtar med tiden sĂ„ kĂ€nns det Ă€nnu bĂ€ttre.
Ja jag tolkar lekfullheten som en del av att energin riktas om frÄn att jaga partners till att fokusera pÄ mat/jakt?
Jo, burmorna Àgnar mer av sin tid Ät lek och bus nÀr de Àr kastrerade i stÀllet för att tÀnka pÄ sex.
Ett annat beteende som inte har nÀmnts ngnstans Àr att mÄnga kastrerade honor ofta gÄr omkring med en carinamus (stickad mus) i munnen och jamar. En del vill fÄ det till att de saknar kattungar. Varför de gör sÄ vet jag inte.
Har ngn ngt förslag?
Detta beteende Àr sÄ pass vanligt att jag vill nÀmna det. De hjÀlper ocksÄ till med barnpassning eller agerar barnmorska nÀr ngn annan hona blivit mamma.
Det finns tom hanar som hjÀlper till med barnpassning. Det gjorde min första avelshane GIC Belladonna's Kassius, blÄ, bÄde nÀr han var fertil och nÀr han blivit kastrerad. - NÀr min lila EC Bambino Diamond Girl, import frÄn England, bar ut ungarna frÄn boet och skulle stoppa in dem under soffarna i vardagsrummet, tog Kassius dem i nackskinnet och bar tillbaka dem till boet. Det var lÄng vÀg att gÄ och han fick Àven hoppa över en skiva in till rummet dÀr bolÄdan var. De höll pÄ en lÄng stund, entrÀgna som burmor Àr.
LÄter ju rimligt att honor kan bÀra omkring pÄ leksaker som substitutbebisar =) HÀr Àr det mest Simons om bÀr omkring pÄ (mjuka) leksaker, men dÄ morrar han och gör sig stor, kastar upp dem i luften och lÄtsas döda dem, sedan brukar han gömma sig nÄgon stans och tugga pÄ leksaken. Om jag inte hinner ta den ifrÄn honom sÄ Àter han upp den⊠=/ Kanske nÄgon annan har erfarenhet och tankar om kastrerade honors behov att ta hand om andras ungar och leksaksbarn?
Djur, avsett art, har vÀldigt mycket naturligt beteende och dÀrför inte ovanligt att de uppvisar fortplantningsförmÄgor (ge föda Ät avkommor). Jag tycker inte att det Àr konstigare Àn sÄ
Tikar blir i större utstrÀckning Àn honkatter skendrÀktiga, boar och Àven lakterar till imaginÀra valpar. Brukar dock avta med kastrering men pÄverkas inte av huruvida tiken har haft eller inte haft valpar
Ja lĂ„ter ju vĂ€ldigt rimligt! đ Intressant ocksĂ„ om att det hos hund sker oavsett om tiken fĂ„tt valpar eller ej, att det Ă€r ett sĂ„ starkt behov.