Du har väl nätat in balkongen?
Saga demonstrerade idag varför det är så viktigt att näta in balkongen. Det är ju lätt att tro att katter inte tar onödiga risker men efter att ha sett Saga balansera på det helt runda och mycket hala övre balkongräcket så känner jag mig väldigt glad över att ha nätat in min balkong. Vem vet hur ofta hon gjort detta när jag inte sett henne? Om någon tvivlat det allra minsta över nyttan med ett balkongnät så kanske dessa bilder kan fungera som försäkran över att det är värt varenda minut och krona det kostar att näta in sin balkong.
Saga hade nog tänkt att om hon går ut en bit på räcket blir det lättare att komma åt de retsamma fåglarna i körsbärsträdet!🙂

Hmmm lite vingligt är det allt…🤪

Efter någon minut fick hon syn på mig och lät mig plocka ner henne från räcket. Puh!🥵

Visst har ni väl nätat in era balkonger?😎
Här finns länkar till sidor där man kan köpa balkongnät för katter, både diskreta och transparenta nylonnät (som jag har) och rejälare ståltrådsnät och rådjursnät, som kan behövas för lite större katter:
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattnat_kattluckor/balkongnat_katter
http://www.supercat.se/balkongnat/
http://www.allox.se/links/natprodukter/radjursnat.htm
Och så lite tips från kattstatus.se:
Brukar egentligen bara läsa här, men kunde inte låta bli att svara denna gång… Att näta in balkongen känns numera självklart samtidigt som det i de flesta fall är väldigt diskret. Har en lösning som påminner om din, men med lite grövre svart rådjursnät inköpt från Villaprodukter.se. som säljer vad jag tror är Allox nät, men på ren metervara så man inte behöver köpa 20 m rakt av.
Köpte för ett par år sedan 1,5 x 5,0 m och har sen gjort minimal påverkan genom att borra mindre, relativt svårupptäckta, hål i balkongens aluminiumprofiler för montering. Nätet sitter sedan med hjälp av grova buntband och är ganska hårt uppspänt varför mina katter inte kan komma åt räcket. Har istället balkongbord (samt klätterträd längre in) som gör att de kommer åt utsikten.
// Niclas
Tack Pugge, jättebra tips!🌺 Menar du alltså att nätet är hårdare i sig (typ ståltråd) eller är det bara hårdare spänt så att de därför inte kan gå på balkongräcket?
Kommer nog att behöva byta ut mitt om några år eftersom det gått upp ett par knutar redan (har haft det sedan december -14) och då vill jag ha ett som är starkare så jag inte behöver byta igen, men som ändå inte gör så att balkongen ser ut som en bur. Ditt ser fint ut, diskret och lätt, trots att det är svart. Klart plus om katterna inte kan gå på balkongräcket.
Här har de ett klätterträd på 1,70 cm för att spana över området, och en liten "fågelskådarpall" i hörnet mot körsbärsträdet. Ditt balkongbord som man hakar på räcket var ett bra tips! Kanske blir ett sånt också nästa sommar😉

Väldigt fina katter du har! 😃
Rådjursnät i sig är lite styvare och mer robust (det är ju gjort för utomhusbruk) än de ganska sladdriga skräpnät som zoohandeln erbjuder. Däremot får man byta ut buntbanden efter ett tag då all plast åldras. Samma sak med rådjursnätet, men livslängden är sannolikt högre än för ordinära kattnät. Det här har suttit uppe i fyra år och än så länge visar det inga tecken på att ha slitits nämnvärt
Skrev sen fritt ut minnet, men det är inte alltid bra så jag skrev fel mått. Det jag har är 2,0 x 5,0 m. Har spänt det relativt stramt uppifrån och ned så det flexar en aning, men alltså inte tillräckligt för att katterna ska kunna komma åt att gå på räcket. Sammantaget så skulle jag även hävda att denna typ av nät definitivt är mer prisvärt än de kattnät som man kan hitta i djuraffärer.