Lilla Saga har blivit stor?!
Nu är jag förbryllad…
När Saga kom till mig vägde hon (enligt uppfödaren) 1,8 kg. Såhär såg hon ut tio dagar efter ankomst, när vi precis tagit bort stygnen från kastreringen:

Eftersom 2 kg är lägre än standard vart jag lite orolig över det och skrev ett inlägg om att Saga var så liten, gissade då att hon vägde typ 2 kg eftersom hon fått bättre hull sen hon kom. Fick många bra tips och synpunkter i tråden! Här är den:
http://burma.ifokus.se/discussions/54ce21948e0e742f4d000237-liten-katt?4d71251ab9cb4621410487b9-1
Tröttnade till slut på min halvkassa våg och har skaffat en lite mer pålitlig, mer exakt och som katterna lätt kan kliva upp på. Så, idag blev det dags för Saga att ställa sig på vågen!

Fundersam - är det normalt att öka sin vikt med över 50% på ett år? Hon var ju 11 månader gammal när hon kom, nu är hon 22 månader om några dagar… Tycker inte att hon är tjock och hon ser för mig inte så mycket större ut än när hon kom. Lite bredare i ansiktet och lite mer välmusklad.
Simon vägde enligt förra ägaren 5,6 kg när han kom. Då såg han ut såhär och var 10 månader gammal:

Naturligtvis fick även Simon kliva upp på vågen:

Tacksam för synpunkter och tankar om varför viktutvecklingen är så olika på dessa två! 🤔😂
Det är väl inget konstigt med de vikterna. Han är ju en stor normal kille och hon en normal tjej. Ingen är fet eller mager? Gå på det. Min Elsa väger 4 kg. Hon är en stor katt med enorma tassar, lite rund om magen men har gått ner 3 hg på 2 månader. Nåt hekto, 1-2 till så blir det bra. Cupcake väger 3,2 och har gått upp 2 av de 3 hg som hon förlorade när Elsa åt upp hennes mat. De är jättefina båda två.
Sagas viktuppgång kanske har något med felvägning att göra.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Vikt hos djur är ju som hos människor, dvs. det växlar ibland. Bara det inte växlar för mycket så är det OK. Här handlar det väl dessutom även om delvis obekräftade vikter från tidigare ägare så de vikterna bör kanske tas med en nypa salt?
Som jämförelse, min burmahane Spip (som blir fem år just idag) var på årlig koll i fredags. Han vägde då in på 4,4 kg och jag har tidigare år varit orolig då jag tyckt att han var lite liten. Enligt veterinären så är han något i underkant för att vara en rastypisk burmahane, men hull och allt var OK. Det påpekades även att det som sagt handlar om individer så det var inget underligt med det.
Tack för snabbt svar! =) Ja visst måste det vara så? Att det blev något misstag? Men känns konstigt för jag minns att uppfödaren och jag pratade om det, att hon var väldigt liten men att det inte var någon fara med det…. Annars hade jag gissar på att hon borde väga max typ 2,2 - 2,3 om all viktuppgång från 1,8 bara var att hon fått lite bredare benstomme, liiite underhudsfett (hon var lite tunn när hon kom) och så mer muskler.
Visst har ni rätt, hull och mående är såklart viktigast! Blev bara så förvånad =P
Burmorna utvecklas upp till de är 4-5 år gamla.
Vikten i sig säger egentligen ingenting mer än att ja Saga var tunn när hon kom till dig (syns tydligt på första bilden), det är en låg vikt för en katt som är närmare året. Nu verkar hon ha fått en helt normal vikt för en burmahona och kommer säkert öka lite mer med åldern
Jag tvekar på att Simon verkligen vägde 5.6kg när han kom till dig, det låter orimligt att hans utveckling endast skulle gett 2hg på vågen. Och när jag såg honom i Västerås var han ju dessutom lite väl kramgo 😉 så han kanske har varit uppe och vänt och gått ner lite?
Det är vad vi kallar "massa" som kommer med mognad/ålder dvs muskelmassa, benstomme som blir det här tunga som en burma ska ha
Jag tycker ofta att mina katter "sätter" sig i kroppen runt 2 års åldern och sen kommer det lite till undan för undan tills de är färdiga vid 4-5 år
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Tack Sarah för utredande svar! Så det är alltså möjligt att Saga ökat dryga 50% i vikt under sitt andra levnadsår?
Simon var ganska rund när han kom till mig, det gick inte att ens ana revbenen och han var liksom lite "sälliknande" med mycket underhudsfett, rund mage och tydliga valkar i nacken (när han inte sträckte på nacken). På den här bilden syns det tydligare att han var lite rund då:

Tycker definitivt att Simon tappat överskottsfettet i samband med att jag började barfa, och blivit normal i hull, även om han hade en period då han fortfarande var lite rund men med synlig överskottshud vilket väl inte är så smickrande.
Från maj tycker jag han har sett ut ungefär som han gör idag. Både ryggrad och revben känns när jag stryker längs sidan och den runda magen har blivit en hudflik ("tigermage") som sträcker sig fram till frambenen, vilket jag tycker tyder på att katten tappat hull.
Möjligt då att deras olika viktutveckling går att förklara med att Saga fått både mer hull och kraftigare benstomme medan Simon tappat rejält med hull samtidigt som hans benstomme var ganska väl utvecklad och endast breddats lite grann?🤔
#6 Jag tror att det kan vara så att Simon med sin övervikt använde sig av den och omfördelade vikten när han växte, fullt rimligt då att han i princip har samma vikt idag.
Saga har hämtat upp sig från undehull till normalhull och det är oftast betydligt större skillnad på vågen eftersom det saknas både muskelmassa och underhudsfett
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Aha, va bra då är det alltså fullt rimligt! Tack så mycket för hjälpen =)