Jagar era burmor?
I natt fick vi en present i sängen. Hubbe tog en mus på nedervåningen och kom sen glad i hågen med den och hoppade upp i sängen. Som tur var hörde sambon jakten och när han kom med den så han kom ur sängen lika fort han kom upp i den. Som tur var var musen död, är inte helt sugen på levande mus och jakt i sängen. Duktig katt är han i alla fall. Jag trodde inte burmor var så duktiga jägare alls. Skönt att han är det då vi bor i gammalt hus på landet där mössen tyvärr kommer in.
Så snäll Hubbe är som kommer med mat till er!😍Helt super att ni bor i hus, då blir han inte bara ett trevligt sällskap och fyrfota vän, utan han får till och med göra nytta och hålla undan råttorna!😃
Både Simon och Saga är mycket intresserade av att jaga, men deras byten består av insekter, vippor och leksaksmöss, eftersom de inte får gå ute på egen tass. Det händer ganska ofta att Saga smyger på, och försöker attackera småfåglar när jag promenerar henne så det är tur att hon är kopplad…😂 En och annan leksak brukar med jämna mellanrum hamna i sängen också, det är oftast Simon som ser till att matte får sig en mumsbit till sängen.🙂

Hahaha, ja mina är fantastiska jägare med enorm instinkt för jakt men tack och lov så är det bara leksaksmöss och da bird de går igång på. Vi bor ju i lägenhet och har inga möss i huset.
Hubbe ville visa att han bryr sig om sina människor. 😃
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Dexter är ju utekatt och det händer då och då att han tar med sig byten hem. Oftast möss eller småfåglar/fågelungar. Mössen har alltid varit döda (de tycker han är vääldigt kul att leka med, till skillnad från fakemössen som ligger i "leksakslådan") men fågelungarna har ibland fortfarande varit vid liv :/
En gång tog han hem byten flera dagar i rad, då visade det sig att han tröttnat på kattmaten i skålen och matvägrade (vilket vi inte märkte). När vi sen bytte smak och han började äta vanlig mat igen så slutade han ta med sig byten hem, lite roligt. Men det händer då och då!
Vi stoppar honom alltid i dörren så hans små troféer får stanna utanför men han får självklart alltid jättemycket beröm 🙂
# burmamys, klapprar Saga med tänderna på utebilden?
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Ja det stämmer!😃 Händer lite då och då, just där hade hon sett en liten fågel som satt i trädet och som hon gärna ville äta upp!😉
Mina jagar allt som rör sig, ett rent helvete på kvällarna när nattfjärilar sitter utanpå fönstret 😢 Mina blomkrukor ryker all världens väg.
Småfåglar som förirrar sig in på altanen tar de snabbare än jag hinner blinka, de spanar även på fladdermössen på kvällarna och smyger längs altanglaset
Leksaksmöss bärs omkring och avlämnas stolt till både de andra katterna och till oss, de kan även "fånga" byten på övervåningen och under högljudda jamande förvissa alla i huset om deras jaktlycka, tror tanken är att ropa till sig "kattungar" för att dela bytet med dem
Jag skulle vilja påstå att katter är långt ifrån så tama att de tappat sin jaktinstinkt. Och burmor är snabba, aktiva och akrobatiska jägare
I'm only responsible for what I say, not for what you understand