Burma iFokus

Burma

Etikettutanför-ämnet
Läst 1480 ggr
Björksätter
2015-09-08 18:04
1

Aktivering

Hur länge och mycket aktiverar ni era katter? Och hur gör ni det? Känner dåligt samvete hela tiden över att inte lägga tillräckligt med tid på Hubbe. Vi går koppelpromenader några gånger i veckan, ca 30 min, han går in när han inte vill längre. Leker inne med Da bird, annat snöre på pinne, kasta mus eller aktivitetsspel ca 30 min. Han tröttnar ganska fort så det blir max 10 min åt gången. Sen klappar vi honom mycket och pratar med honom. Ibland ligger han i knä men inte så mycket. Det går att bära honom några minuter om man går runt och tittar på saker så det gör vi en stund om dan med. Men känns som det är för lite, han blir inte trött el nöjd nog.

Sarah-S
2015-09-08 18:30
1

Det här hjälper ju inte er i situationen just nu men jag har i princip aldrig kunnat aktivera EN burma tillräckligt,  så jag vet inte hur man gör
Men vi har klösträd, kartonghus, prasseltunnlar, leksaksmöss mm mm

Det enda som verkar fungerar är en likasinnad lekkamrat

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
2015-09-08 18:39
1

Jag tror också han behöver någon att ha burmabus med. Även om mina rasar omkring med varandra så kräver de kvalitetstid med mig vilket innebär att Cupcake vill ha problemlösningslekar tillsammans med höga hopp och bus medans Elsa ska jaga da bird,  döda fjädervippan ,  och apportera favoritmusen.  Jag brukar köra det en timme innan jag vill sova ungefär. Eftersom Elsa är en extremt hungrig katt så får hon mat en stund innan sängdax för annars börjar hon vråla för tidigt. 😃

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Björksätter
2015-09-08 19:12
1

Ja, så är det väl att vi måste skaffa en till. Jag hade velat vänta till jul egentligen då vi är lediga så vi har mer tid för en ny kattunge/ungkatt. Men kanske får det bli tidigare. Går det med bondkatt eller måste vi ha en till burma? Vi har ju oxå klösträd, kattgård och massor av leksaker. Han är dock väldigt kräsen med leksaker, bara några få som duger. Lådor och tunnel är inte hans grej heller.

burmamys
2015-09-08 20:15
2

Tycker det låter på din beskrivning som att ni ger Hubbe mycket och bra aktivering! Precis som Grandma och Sarah skriver så är det nog svårt för oss människor att aktivera en burma så katten blir tillfredsställd. En likasinnad kompis är nog det bästa, allra helst en yngre katt med stort behov av aktivering och ännu större behov av närhet, ligga i hög och tvätta varandra. Det kan fungera med en huskatt, men det är säkrare att ta en burma, eller någon av de andra thailändska raserna siames/oriental, thai eller korat. Kan gå att få tag i en äldre unge lite billigare om ni håller utkik.

grandma
2015-09-08 20:19
1

Köpte nyligen en laserpekare i form av en mus som de är helt besatta av. Jag har helkul själv. Din fråga om vilken katt kan jag inte svara på för det finns ju väldigt många huskatter som är väldigt aktiva men också många soffpotatisar som är helt ointresserade av tuff lek.

// Nalle Puh// 

Björksätter
2015-09-08 20:27
1

Var köpte du den grandma? Vi har vanlig laserpekare men den funkar inte på honom. Kanske skulle han gilla den med mus :)

burmamys
2015-09-08 20:54
3

En form av aktivering som gillas hos mig är när jag sprider ut enstaka foderkulor i lägenheten, några på golvet för att tipsa om vilken riktning katten ska gå, och de flesta på höga platser, hyllor, skåp, bord, m.m. En annan aktivering som går att variera och anpassa efter katten är klickerträning! Då är det en fördel att bara ha en katt… =P

burmamys
2015-09-08 20:55
3

Testade ditt tips med glasburkar och det var skoj, så vill passa på att tacka så mycket för tipset! Bilder kommer imorgon =)

grandma
2015-09-08 20:59
1

I en djuraffär som heter Sofor Pets på Söder i Stockholm. Finns säkert i större djuraffärer. Den är avlång och märket är nobby plus att det är en katt på utsidan.

// Nalle Puh// 

Björksätter
2015-09-08 21:40
1

Han gillat ju mat men är lite lat :). Jag köpte ett kattspel som jag lägger torkad kyckling på och så får han försöka få tag på den. Men hur gott det än är med kyckling så ger han upp efter en stund om det blir för svårt. Kanske går att få honom att leta godis. Han får torrfoder i aktivitetsboll när vi går hemifrån. Vi har tre olika bollar. Fast han äter inte upp allt längre. Bytte torrfoder till James wellbelovde no ceral. Den är utan fisk. Han tycker sådär om den, var godare med Applaws el Canagan men bägge de innehåller ju fisk.

burmamys
2015-09-09 10:28
1

Ja vem gillar inte en godisjakt, både spännande och gott!?😉 Se till att hålla honom instängd så han inte ser när ni lägger ut godbitarna. Torkad kyckling låter super, särskilt om han inte är så jätteförtjust i nya torrfodret. Du kan även torka eget av t ex kycklinghjärta, finns en på Ragdoll iFokus som skrivit om det:

http://ragdoll.ifokus.se/discussions/55e95e76ce12c4019f002adb-kattgodis?discussions-1

I den här tråden har jag beskrivit hur jag gör när Simon och Saga får gå på torrfoderjakt, vi gör fortfarande på samma sätt men jag varierar platserna och de rusar runt själva nu:

http://burma.ifokus.se/discussions/54f48858ce12c467ee005a40-vaaar-e-maten

Sarah-S
2015-09-09 11:38
1

Som torrfoder rekommenderar jag Applaws Kitten eller Porta 21 Sensible som bara innehåller laxolja (man är allergisk mot proteiner, inte fett)
James Wellbelowed är för mycket kolhydrater i för att vara bra för katten
(var det så att han åt blötmat mest? Annars rekommenderar jag det eller BARF istället för torrfoder för att gå ner i vikt och må bra) 

Bästa godiset som finns är enligt mina katter och hundar Orijens frystorkade

burmamys
2015-09-09 11:44
1

#12 om jag inte minns fel har de tidigare skrivit att Hubbe har i princip fri tillgång till Bozita blötfoder och att torrfoder används mest som godis. =)

Björksätter
2015-09-09 11:47
1

Han äter bozita blötmat enbart. Torrfoder får han i aktivitetsboll. Vi tyckte han reagerade på Applaws så därför bytte vi till ett helt utan fisk. No ceral är det ju inget spannmål i i alla fall. Skiten stank d-vligt illa av applaws med, av nån anledning. "Doften" letade sig ut i hela huset, han är inte så bra på att gräva över :).

Sarah-S
2015-09-09 11:55
1

#13 och #14 då så 😃
Då har det ju mindre betydelse