Studie om diabetes publicerad
Alldeles ny studie om diabetes hos katt är nu publicerad Läsvärd för oss burmaägare då rasen lider en högre risk att drabbas
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Jag får inte access via länken tyvärr. Vad tyckte du var den viktigaste infon?
Nu hoppas jag att länken är korrekt, har inte hunnit läsa mer än inledningen än
#TS Att burmor var mer i riskzonen för diabetes var nytt! Vet du vad det beror på?
#3 Nej det är nog inte kartlagt än I korthet: Vet. Malin Öhlund och hennes kollegor har precis publicerat en artikel om förekomsten av diabetes hos svenska katter. I huvudsak har de undersökt om ras, ålder och kön är kopplat till en ökad eller minskad risk för diabetes. De fann att risken för hankatter att drabbas av diabetes är dubbelt så hög som för honkatter. Bland raskatterna löper katter av raserna burma, russian blue, norsk skogkatt och abessiner en ökad risk, medan bengal, birma, perser, ragdoll och brittiskt korthår har en lägre risk än genomsnittet. Om man jämför alla huskatter med alla raskatter har huskatterna ungefär 20% högre risk att få diabetes. Flest katter med diabetes sågs i åldergruppen 9-14 år.
Intressant!
Ja det låter som en intressant studie! Ska läsa så snart jag får tillfälle😃
Intressant info! Hos de flesta katter är diabetes mellitus vanligast hos hankatter, men enligt denna studie är det inom burmarasen lika vanligt hos honor som hanar. De säger även att den ökade risken för diabetes gäller för europeisk burmakatt medan de amerikanska burmorna inte har förhöjd risk att drabbas, och går även in på några fysiologiska avvikelser som de kopplar till den ökade risken för diabetes, t ex ökad insulinkänslighet, även om den genetiska orsaken till dessa avvikelser inte är utredd. Tack Sarah för att du delar med dig såna här intressanta artiklar!👍
Så lite så Och slutsatsen man kan dra av detta - ge din Burma blötmat och håll den i bra hull så får den bästa förutsättningar att slippa drabbas av diabetes
Precis! =) Bra blötmat - spannmålsfritt och utan onödiga tillsatser - eller ännu hellre naturlig, rå BARF!
Hjälp… vad jag förstår drabbas nästan 30% av alla burmor av diabetes… eller?
Är det så vanligt bland era kissar ni här på siten som har burmor? För i så fall borde ni ju vara vana med diabetes liksom?
Samtidigt som det är sorgligt så tänker jag att ni i så fall måste sitta inne med en enorm kunskapsbank om hur man hanterar diabetes. Något som även alla andra kattägare med diabeteskissar skulle kunna hitta råd och hjälp hos?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag har bara erfarenhet av mina två busfrön men kan tänka mig att diabetes är vanligare i vissa linjer och mindre vanligt i andra eftersom det troligen är genetiskt betingat (men bör vara flera gener inblandade). Kan alltså vara bra att fråga uppfödaren inför köp av katt, och motiverar lite extra till att se till att ge katten bra mat och allmänt hålla den i god kondition! Kanske någon med lång erfarenhet kan berätta mer?
#10 Nej det är inte så många burmor som drabbas trots allt så jag tror inte vi sitter inne med så mycket mer kunskap än några andra kattägare ( själv har jag jobbat som diabetessköterska på djursjukhus men är föräldraledig nu) Har faktiskt inte träffat/hört någon med drabbad burma
Men åh vad roligt att studien kommit. Jag och Nikita var på burmaträffen som bl.a låg till grund för studien. Var jättekul att träffa så många andra burmor och lyssna till fantastiskt bra föreläsningar av Malin och (namnet har jag nu glömt) som är Sveriges enda expert på katters munhälsa och tänder. Sedan gratis undersökning av tänder och hälsa, samt blodprov. Att Nikita var ett fräsande monster som skrämde en fantastiskt vacker burmahane så han nästan kissade på sig behöver vi inte prata så mycket om 😉
Efter Malin föreläsning har jag varit jättenoga med att ge Nikita blötmat och hålla efter hennes vikt. Vi bråkar fortfarande om att hon ska äta blötmat och inte torrisar men har kommit fram till en kompromiss. BARF kommer aldrig att gå eftersom hon hatar allt rått. Har försökt förklara för henne att hon är en katt, men tja Nikita tycker att riktiga katter äter torrisar och grillad entrecote.
Haha Nikita är ju rolig! =) Så kompromissen består av grillad entrecote och torrfoder? Tycker det verkar som att fröken Nikita får precis det hon önskar… ;-) Jag hade jättegärna varit med på föreläsningen och fått katternas tänder och blodvärden kollade! Hur fick du reda på info om föreläsning m.m.? Tänkte hålla koll om det dyker upp något liknande i framtiden.
Nja efter mycket testande går hon med på att äta Sheba, men jag måste kompettera med torrisar eftersom hon aldrig äter tillräckligt mycket blötmat. Grillad entrecote och grillad köpekyckling får hon bara ibland! 🙂
Jag fick faktiskt reda på det genom burna forumet här, någon la ut en inbjudan till föreläsningen och jag tyckte det lät så intressant att jag anmälde mig och Nikita direkt. Önskar bara att det gjordes mer ofta. Och just det, båda vetterma rekommenderade starkt blötmat/BARF så alla är inte köpta av kattmatsproducenterna.