Burma iFokus

Burma

Etikettutanför-ämnet
Läst 2449 ggr
Björksätter
1

Stressad omplacering som blivit ensam

Jag skulle behöva lite hjälp och tips av er som kan Burma. Vi tog över två Burmakatter för två månader sedan, 6 år gamla. En hona och en hane som levet tillsammans hela livet. Detta var deras andra omplacering. Vi har inte haft Burma förut utan huskatt och brittiskt korthår. 

De blev osams när de kom hem till oss och bråkade en del. Det lugnande ner sig efter hand och de återgick till att sova ihop, tvätta varandra och leka. Men de morrade på varandra nån gång per dag minst.

Hanen har varit väldigt stressad hela tiden. Han fick stressrelaterade urinproblem (Fic) efter 5 dagar och har ätit tre doser metacam sen han kom till oss. Han har också slickat av ett stort område päls på magen och ena bakbenet. Han har vandrat mycket och skrikit. Sista veckorna har han dock lugnat sig lite tycker jag och börjat landa, inga nya kala områden och blåsan fungerar som den ska samt slutat vandra och skrika på nätterna.

Men, honan fick vi tyvärr avliva i fredags pga stora problem med urinläckage. Hon kissade på sig i sömnen och har kissat ner hela vårt hem tyvärr. Veterinärutredningen gav inget och medicin fungerade inte så tyvärr så kunde vi inte ha henne kvar längre.

Nu har hannen väldigt svårt att koppla av, han vandrar hela tiden och ropar och ropar, dag som natt. För att han ska sova så försöker vi lägga oss med honom och då kan han koppla av en stund iaf. I natt sov han några timmar innan han började sin vandring igen. Han verkar dock inte slicka sig mer, än iaf, och blåsan fungerar som den ska. Vi försöker distrahera med lek och det funkar en liten stund. Vi går ut med honom i sele också och då är han lugn.

Vad ska vi göra, ska vi skaffa nytt sällskap till honom? Och vad i så fall, kattunge, vuxen, hona, hane?

Det känns som om jag egentligen vill att han ska slippa mer förändringar eftersom han blir så stressad av dem.  Men samtidigt kanske han blir ännu mer stressad av att vara ensam?  Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, har inte haft denna typ av problem med någon katt förut.

Vi är borta dagtid på jobb. Huset är två våningar, det är klöspelare och träd i nästan varje rum, tre kattlådor, flera vattenställen (en fontän), utegård med kattlucka till, flera fönsterplatser, massor av sköna sovställen, mycket leksaker av olika slag.

burmamys
3

Vill först och främst ge er en stor eloge för erat engagemang! Förstår att ni verkligen anstränger er för att ta så väl hand om katterna som möjligt! Jättetråkigt att ni blev tvungna att låta honan somna in, men det blir ju ohållbart om utredning och medicin inte hjälper. Spontant tänker jag att hanen behöver få landa först, så han inte längre är stressad, men att han sedan nog skulle må bra av sällskap. En kattunge kanske blir för stökig men å andra sidan kan det ta tid att sammanföra en vuxen katt, så kanske en ungkatt typ 6 mån - 1,5 år? Men, jag har ingen erfarenhet av stressade katter och omplaceringar, så jag hoppas någon mer erfaren kan svara i tråden! Varmt lycka till!!! =)

burmamys
0

Vill iallafall skriva det jag kan bidra med! Det som är speciellt för just burmakatter är att de allra flesta har ett mycket stort behov av social kontakt och att de därför skapar starka band med både de människor och de katter de lever med. Att byta miljö har inte lika stor betydelse som att det sker en förändring i de sociala relationerna. Jag har flera gånger åkt iväg med mina katter och sovit över allt ifrån en natt till en vecka, och det har alltid fungerat fint. De nosar runt och lär sig den nya miljön i upp till någon timme, sen är de lugna. Nu har hanen tvingats byta människor två gånger (minst?), och han har precis förlorat den kattrelation han levt med hela livet. Att de bråkade när de bytte hem och människor skulle jag tro beror på att de blev osäkra av att byta människor mer än av att byta miljö. Men, någon mer får gärna bidra med mer erfarenhet av just omplaceringar! =)

grandma
0

Björksätter,  jag har skickat meddelande till er.  Kolla inkorgen,

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Sarah-S
2

Jag skulle rekommendera en kompis i framtiden men först tycker jag att ni ska försöka få honom harmonisk i den nya situationen
Det finns hjälpmedel som Zylkene (rogivande kosttillskott) och Feliway (rogivande feromoner) som kan vara till hjälp
Försök aktivera och stimulera honom när ni är hemma, lekar som ni är aktiva i tex DaBird, kartonghus som han får utforska, matlabyrinter mm
Men en del katter blir inte harmoniska utan kompis så ni får se hur han hanterar situationen nu

Som kompis tror jag på en yngre katt, och kattunge är ofta lättare att introducera, och han själv är ju bara 6 år vilket inte är någon ålder på en burma.
Man kan ofta hitta kattungar > 6mån så vill man inte ha en 12v kan man satsa på en lite äldre

Lycka till

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Björksätter
1

Tack för svar!

Vi har två feliwaydosor i väggen. Han får Zylkene och Fortiflura i maten. Han har i stort sett fri tillgång på blötmat (Bozita) och får lite torrfoder (Canagan el Applaws) i aktivitetsboll ibland.

DaBird måste jag kolla vad det är, den känner jag inte till. Vi har två tunnlar men de är han inte så förtjust i. Kartonger har han inte visat intresse för alls. För tillfället är det en tygmus som är absolut favorit, den ska kastas så bär han tillbaka den för att kastas igen. Skosnöre är ganska roligt också och en vippa. Sen gillar han sina koppelpromenader. Matlabyrinter, bygger man upp något själv och lägger mat i det eller är det något man köper färdigt?

Just nu har vi fokuserat på att få honom att koppla av och vara i ro. Han vandrar nästan hela tiden. Men om vi ligger med honom i gästsängen så kan han koppla av en stund och sova ordentligt. I natt har han också legat rätt många längre stunder med oss i sängen så förhoppningsvis så går vi åt rätt håll. Peppar peppar så har han inte börjat stresskissa än eller putsa bort mer päls.

Vad tror ni om kön på ny kompis till honom när det blir dags? Han är ganska aktiv men lite lat (beror kanske på att han fortfarande är för tjock även om han gått ner massor). Han känns rätt dominant med. När vi hade honan kunde han hoppa upp och bita henne bara för att få hennes liggplats tex.

burmamys
3

Jättebra att ni redan använder Feliway i väggen och ger Zylkene och Fortiflora!

Det Sarah-S menar är att det är viktigt att ni leker tillsammans med katten och aktiverar honom. Koppelpromenader är jättebra aktivering, liksom att leka med katten och ge honom "hjärngympa" dvs kluriga uppgifter som t ex foderlabyrinter. Naturligtvis är det väldigt bra att ni hjälper honom att slappna av genom att ligga med honom i gästsängen!

Da Bird är en vippa som är konstruerad så att den imiterar en fågel i flykt (och alltså är extra engagerande för katten):

http://www.supercat.se/kattleksaker/da-bird.html

Finns även billigare varianter med samma koncept:

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/kattvippor_och_kattspon/250766

Foderlabyrinter låter katten klura för att komma åt sitt godis/mat (ska oftast användas med torrfoder eller kattgodis), det finns enkla bollar som denna:

http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/aktivitetskula-cat-it.html

Och så finns det hela aktiveringsset som detta:

http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/cat-activity-playground.html

Lycka till!😃

Sarah-S
3

Det låter som en bra start, bara att fortsätta.

Matlabyrinter tänkte jag mig något liknande detta https://animail.se/dog-fighter-tra-nina-ottosson.html

En annan kastrerad hankatt kan nog passa en lite större dominant herre, blir på mer lika villkor tror jag.

Björksätter
0

Vi får plocka fram förra hundens aktivitetsleksaker då :). Vi har två från nina ottosson. Aktivitetsboll har han tre olika, varav en fortfarande är lite klurig för honom.

Da Bird ska jag titta efter idag, ska köpa ny kattmat efter jobbet.

grandma
0

Köper ni en DaBird så ta undan den när ni inte leker med honom. Risk för slakt annars. 😃 Mina älskar den och det har gått åt några st genom åren.

// Nalle Puh// 

Björksätter
0

Det går sådär just nu. Han håller oss vaken på nätterna och vandrar och jamar hela tiden. Först gick det åt rätt håll så natten tis-ons sov han nästan hela natten. Men det var nog pga utmattning. Tror inte han kunde koppla av och sova dagtid när inte vi var hemma. Nu kan han nog det bättre vilket betyder att nattvandringen börjat igen. Vi tretiden börjar han kliva över oss och jama och försöka väcka oss, han håller på med jämna mellanrum till morgonen. Vår taktik är att ignorera. Det enda vi gör är att ibland försöka lägga honom brevid oss, funkar ibland, ibland inte. Vaknar gör vi iaf. Han gjorde såhär första veckan hos oss men sen gick det över. Kvällar och morgnar vandrar han och jamar mest hela tiden. Leker man med honom är han lugn typ 5-10 min innan vandringen börjar igen. Vi leker inte så länge (ca 10 min) för han tröttnar ganska snabbt. Leker några gånger under kvällen. Koppelpromenader på 20-30 min ungefär, inte varje dag. Da bird är beställd men har inte kommit än. Värst är att åka till jobbet för då står han innanför dörren och skriker. Jag ger honom aktivitetsboll innan jag ska åka men den lämnar han. Hur länge ska man förvänta sig att detta ska hålla på? Vi börjar bli ganska trötta eftersom vi inte får sova. Tyvärr har vi ingen dörr att stänga då vi håller på att renovera sovrummet och sover i hallen.

Sarah-S
1

Så jobbigt för er och katten Jag har egentligen inget bra råd, är ni säkra på att han inte haft beteendeproblem innan han flyttade till er? Jag vet om burmor som haft stressbeteenden som aldrig försvunnit, det jag sett själv på nära håll är just bortslickande av päls på en i övrigt orolig själ. Och en annan som trots burma- och hundsällskap stereotypiskt vandrade fram och tillbaka på en fönsterbräda tills den skruvades ner, den fortsatte vandra och var tunn då den knte hade ro att äta Jag har fått berättat för mig om en katt som mer eller mindre krävde uppmärksamhet dygnet runt för att inte riva lägenheten (peta ner tavlor från väggar etc) och var svår att lämna ensam hemma. Den katten hade också kattsällskap Beteendeproblem kan drabba katter av en eller annan orsak och jag kan bara rekommendera er att vända er till etolog om ni vill ha bra hjälp Matilda på http://paleocat.se/node/7 Eller Susanne Hellman Holmström http://kattproblem.se

burmamys
0

#10 det låter verkligen tungt, när det ser ut att bli bättre men sedan försämras igen. Kan bara hålla med Sarah, kolla med tidigare ägare om hur han betett sig tidigare, och sök råd hos en kunnig etolog. 

Håller tummarna för er!

Björksätter
0

Hubbe lite lugnare idag så hoppas hoppas det vänder nu.

Björksätter
1

Hubbe lite lugnare idag så hoppas hoppas det vänder nu.

grandma
0

Vi hoppas verkligen det blir bättre.

// Nalle Puh// 

burmamys
0

Åh va skönt! Hoppas verkligen det håller i sig!!! =)

Björksätter
0
Björksätter
1

Konstigt, försöker lägga upp bild eller film men lyckas inte. Antingen går det inte alls eller så blir meddelandet tomt. Vad gör jag för fel? Jag har valt välj fil och så har det jag vill lägga upp kommit fram och så har jag tryckt på publicera.

grandma
0

Hm, är den för tung? I och för sig brukar den säga till då har jag för mig.

// Nalle Puh// 

Sarah-S
0

#18 Från mobil? Aldrig lyckats med det däremot från datorn

Björksätter
0

Ja, från mobil. Då är det därför det inte lyckas.

burmamys
0

Det är samma för mig, kan inte ladda upp vare sig bilder eller filmer från mobilen. Hoppas du får tid att sitta vid dator så vi får se det du tänkte ladda upp!🙂

Björksätter
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tänkte lägga upp en film men det funkar inte så jag lägger upp två bilder på honom i stället 🙂.

Det har vänt nu tror jag. I söndags sökte han närhet och låg i knä långa stunder, brukar han inte göra. I går var han lugn och vi lekte massor, han lekte tom själv en stund vilket han inte gjort sen honan försvann. Han väckte oss visserligen i natt några gånger men då hade han sin tygmus med sig och ville leka.

I kväll har han varit lite mer orolig och lekt kortare stunder men inte vandrat och inte jamat så mycket. 

Så hoppas, hoppas nu att han får fler lugna dagar! Pälsen på magen är på väg tillbaka, magen är lite mörkare så det kommer kort päls. Så jag hoppas nu det blir många dagar som igår för då var han en riktigt mysig kisse!

Bilderna är från i söndags då han var på långpromenad i trädgården som avslutades med avslappning i solen. Den andra strax innan han kryper upp i knäet.

burmamys
1

Fina Hubbe ser ut som en riktigt maffig kille!😍 Jätteglad att han haft en lugnare dag och hoppas det blir en stadig förbättring nu.

Bilderna är dock pyttesmå, undrar varför? Klickade du på menyraden ovanför inlägget (brukar jag göra) eller klickade du på rutan "bifoga bild/fil" under inlägget, eller hur gjorde du? Eller kanske att bilderna är väldigt små/ har få megapixlar.

grandma
0

Roligt att det verkar gå framåt. Han ser jättefin ut,  😍🙂

// Nalle Puh// 

Björksätter
1

Tror det beror på inladdningen från telefonen att bilderna är så små. Av nån anledning fick jag in alla bilder i tre ex och i olika storlekar. Valde nog fel bilder, inte så lätt att se och hade inte tid att gå igenom alla. Jag la in dem via bifogad fil/bild. Lugn natt i natt, underbart att få sova nästan hela natten.

grandma
0

Jag brukar skicka bilder från min telefon till min mail och sparar dem sen på skrivbordet innan jag laddar upp dem här-

// Nalle Puh// 

Björksätter
0

Vi har nu bestämt att Hubbe behöver sällskap. Jag tittar runt och funderar och funderar på vad som skulle passa. Har tittat runt på alla uppfödare sidor efter omplaceringar men ingen verkar ha nån just nu. Har skrivit till en med och sagt att vi letar. Hittade en 3,5 årig bengalhane som behövde nytt hem. Han finns i vårt län så det är ju nära. Vad tror ni, funkar åldern eller är han för gammal? Bengaler kan jag inget om men när jag läst om dem verkar de funka med burmor. Vad tror ni kan det funka? Nån som vet om bengaler är friska och sunda katter med bra psyke?

burmamys
0

Nja, en fullvuxen bengalhane vågar jag inte rekommendera. Dels är det svårt att sammanföra två vuxna katter, det tar tid innan de känner sig trygga med varandra, och dels tror jag det är stor risk att bengalen tar över. Bengaler är större än burmor (hanar väger 6-8 kg), de är oftast mycket aktiva och intelligenta, muskulösa och är inte några knäkatter utan relativt självständiga. Naturligtvis kan det gå bra, katter är ju individer, men risken finns alltså att ni får en katt som har stort behov av aktivering, som kanske bara tolererar Hubbe och inte blir den bus- och goskompis som han kan ligga i hög med och leka med.

grandma
0

Måste det vara i er omedelbara närhet katten finns?

// Nalle Puh// 

burmamys
0

Undrar också om ni kan tänka er en kattunge?

Björksätter
0

Nä, det måste inte vara i närheten, kändes bara enkelt om det hade varit något. Jo, vi kan tänka oss kattunge men har inte råd att köpa en för 7-8 tusen just nu. Då får vi ta en blandras el bondkattunge. Känns som om vi inte ska vänta allt för många månader med att hitta en kompis till honom.

Maria
0

#32 Kan ni inte adoptera en hemlös kattunge?

Vi har en adopterad katt som är drygt 2 år nu. Vi skaffade honom då vår gamle katt blivit ensam. Vi betalade 800 kronor till Göteborgs katthjälp. Då var han vaccinerad, kastrerad, tatuerad och chipmärkt.

Det är det bästa vi har gjort. Både för den gamle katten och för oss själva.

/Maria

Björksätter
0

Jo, kattunge från katthem har vi haft förut. Alla mina katter har varit bondkatter, det är första gången jag har raskatt. Sambon däremot har haft brittiskt korthår och perser förut. Men jag fick uppfattningen att det inte funkade så bra med bondkatt och burma. Hittar man rätt individ så funkar det ju tydligen men det är ju inte lätt att veta vem som är rätt när det är en kattunge. Fina bondkatt er finns det ju massor av och jag har gärna en sån igen. Men Hubbe kanske föredrar en burma och det viktigaste är att han blir nöjd!

Maria
0

#34 Men ni hade ju inte råd skrev du???

/Maria

Björksätter
0

Jo, vi har råd, men inte med en kattunge för 7-8 tusen. En katt för 3000 funkar men inte mer. Alltså kan vi inte köpa en raskattunge nu. Jag ska skicka en häst på inridning och han ska ha en sadel så tyvärr är extrapengarna är redan bokade.

Maria
0

Varför inte adoptera då?

/Maria

grandma
0

#37 Läs vad Björksätter skriver. Det är inte säkert att en huskatt funkar med den extremt livliga burman. En burma är en burma med ytterst få undantag,.  Den kräver en likvärdig kompis.

// Nalle Puh// 

Maria
0

Jag är läskunnig😉

Jag försöker bara komma med förslag eftersom  man uppenbarligen söker en billigare katt.

/Maria

burmamys
0

Tror absolut det är värt lite extra väntan för att skaffa en kattkompis som är helt rätt för Hubbe! =) De ska ju förhoppningsvis leva många år tillsammans och verkligen trivas i varandras sällskap.

grandma
0

Björksätter, hade du kollat på Burmaklubbens hemsida.?Det finns även en sida på FB som heter burmaägare på Facebook. Gå med där och fråga, det förutsätter ju förstås att du är med i FB.

// Nalle Puh// 

Björksätter
1

Burma klubben har jag kollat, tänkte lägga in att vi söker omplacering där. Burmaägare på fb har jag missat, där ska jag gå med. Jo, jag vill verkligen att det ska bli rätt kompis till Hubbe. Jag vill att han ska må bra, han är vårt charmtroll :)