Burma iFokus

Burma

Etikettkattprat-och-historier
Läst 2482 ggr
flashpoints
0

L7S1

Jag har en burmadam på drygt 12 år som plötsligt blivit vinglig.  Hon "tappar" bakdelen och ramlar omkull när hon tex ruskar på sig.

Hon har såklart varit hos veterinären och de tog många röntgenbilder och blodprov. Diagnosen blev främst L7S1 -syndrom men även spondylos.

Hon behandlas med antiinflammatoriskt och veterinären tyckte det var bra om hon gick på det tillsvidare.

Själv verkar Shiraz vara helt oberörd! Hon är pigg, glad, äter som hon ska. Kelar och håller igång som vanligt. Fortfarande vinglig, men inget som bekommer henne, vilket känns så skönt!

Någon som har erfarenhet av just ovan och har några råd till oss?

Sarah-S
3

Jag har erfarenhet från hund. Vi gav nsaid och kosttillskott i form av glukosamin och nyponpulver Vi såg till att hunden inte hoppade i onödan, för katt skulle jag anpassa mat och liggplatser med avsatser så hoppen blir så korta som möjligt eller bygga spångar Jag hade även back on track filt till henne som återreflekterar kroppsvärmen vilket håller leder och muskler varma och rörligare, kan ju vara en idé att ha på kattens favoritplatser Lite akupunktur och massage skulle hon säkert må bra av

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

burmamys
0

Har tyvärr inga råd att ge, mer än att Sarah-S är djursjukvårdare och brukar ge goda råd utifrån både teoretisk och praktisk kunskap. Önskar dig och Shiraz ett varmt lycka till! =)

Sarah-S
1

*host* leg djursjukskötare *host* 😉

burmamys
0

Ja visst ja, så var det ju! Tack Sarah =)

grandma
2

Du borde söka för den där hostan, Sarah. Låter allvarligt. 😂

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

yrsahed
0

vad är det för sjukdom

har aldrig hört om detta

S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se

Sarah-S
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

L7-S1 är benämningen på sista ländkotan och första korskotan i ryggen. Det kan uppstå en förträngning i ryggmärgskanalen som ffa påverkar bakbenens funktion och reflexer men även ger smärta i ryggen http://www.fraga-veterinaren.se/ont-i-ryggen-l7s1/ Spondylos är en broskbildning som också sitter på ryggens kotor, oftast på undersidan, enkelt förklarat bildar de en brygga av brosk mellan två kotor och påverkar ryggens flexibilitet. Oftast är inte spondylos smärtsamt när väl kotorna är sammanväxta men den begränsade rörligheten i ryggen kan ge sekundära problem, dålig muskelansättning, rörelsestörning, hälta mm Nedan Googlebild på spondylos hos hund, den första mellan L4-L5 och den andra vid L7-S1

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.