Burma iFokus

Burma

Etikettpyssel-och-annat-smått-å-gott
Läst 1315 ggr
[Granny]
2015-10-24 20:08
1

Klätterträd

Hej, ny här som medlem!
Jag skulle gärna vilja ha tips/referenser på " bästa klätterträdet", takhöjd till en katt.  Var köper man ett sånt bäst?

Gelememos
2015-10-25 08:19
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vi har ett "golv till tak" klösträd av märket Kattens no 1. Ett riktigt bra och stabilt klösträd med tjocka sisalpelare (13 cm i diameter). Vi köpte vårt från www.zoo.se. Våra katter älskar att ligga i hängmattan högst upp i trädet.

Pugge
2015-10-25 10:27
2

Har två st. Kattens No1 och även här är hängmattorna favoriter. Dessa träd finns att köpa hos de flesta välsorterade djuraffärer. Kanske detta märke är lite dyrare än en del annat, men kvalitativt är det mycket bättre, stabilare osv. 

Andra fördelar är att det även säljs lösa delar varför man även kan byta ut slitna delar eller helt enkelt köpa ett träd (även om det blir dyrare) i bitar och få det anpassat som man själv vill ha det.  Själv har jag t.ex. köpt till fler hängmattor.

burmamys
2015-10-25 13:46
2

Du har fått jättebra tips! Själv har jag ett Natural heaven IV från Zooplus, det har 11 cm diameter på stammarna och ett rymligt hus och flera avsatser i trä samt avtagbara dynor, är dock inte takhögt utan 170 cm. Har även ett mindre som jag inte minns vad det heter på 140 cm med smalare stammar men det duger bara som sittplats enligt katterna. Slutligen har jag en klöspåle som är 15 cm i diameter och 107 cm hög, och den klöser de gärna på. Tycker du ska se till att köpa ett klösträd med rejält tjocka, stabila och tillräckligt långa stammar så möbeln håller sig stabil och även ger katten möjlighet att sträcka ut sig i hela sin längd när den klöser, och att sittplatserna är stabila och breda så katten kan vila bekvämt, och att de finns på lite högre höjd för bra utsikt, jag märker att mina katter uppskattar just detta. När jag letat klösmöbler har jag beställt från Zooplus eftersom de haft bra priser och levererar till dörren, men det är alltid bra att kolla flera sidor för att hitta bäst pris och leverans. Lycka till! 😊

[Granny]
2015-10-25 16:19
0

Tack - så goa ni är som så snabbt kommer med goda tips! Och bilder! Så snyggt det ser ut ! Bra för mig att tänka på tjockleken också, men det får man nog fråga om extra, om man köper på nätet, för diametern på stammen står ju inte. 
Tack🌺

grandma
2015-10-26 11:13
0

Denna har jag och den finns i 3 olika storlekar. Denna är mellanstor. Har haft den i snart två år och den är superbra och tar ingen golvplats. Det blir 4 hål att borra upp, den är snygg och sitter som smäck. Den förra jag hade var inte alls lika stabil,  höll i drygt 1 år och var otymplig.

http://www.supercat.se/klostrad/klosmobler/dolomit-pro-vagghangt-klostrad.html

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Sarah-S
2015-10-26 19:51
1

Jag köper mina klösträd på eBay. Jag ser det som förbrukningsvaror och betalar hellre mindre och byter oftare. Svårt att göra rent ett klösträd och när man har kullar som rasar runt i dem så är det skönt att byta då o då

I'm only responsible for what I say, not for what you understand