Äventyr på koppelpromenaderna
Vill bara dela med mig av några saker som hänt på Simon och Sagas koppelpromenader!
Simon var så glad att gå på promenad att han rusade nerför en trapp (sån där som går till tvättstuga och förråd) och gjorde kullerbyttor så han trasslade in sig i kopplet!😂

Sedan hittade han riktigt spännande dofter i ett buskage och ville nästan inte gå därifrån! Helst hade han nog velat förvandla sig till en giraff….?🤪

Promenaden med Saga blev extra spännande när hon plötsligt stannade upp och la sig och spanade… men inte på en fågel utan på en snygg abessinnierpojke! 😍Abessiniern satt länge i fönstret och jamade, även efter att vi hade gått vidare (eller, jag tröttnade på att stå och titta och lyfte upp Saga eftersom hon vägrade gå för egen tass)!

Någon annan här som promenerar sina katter? 😃
Vad modig Simon har blivit.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Ja det är så härligt! Han är helt klart mer uppe i varv i början om jag jämför med Saga, men sen slappnar han av och blir lekfull och låter nosen leda honom. Vissa dagar vill eller vågar han inte gå så långt ifrån porten, andra dagar rusar han iväg tvärs över gården, sen lugnar han sig och går omkring och nosar och undersöker allt. Och leker lite då och då! =)
😍
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Vad är det för selar du använder?
Nu var ju Saga och Simon tonåringar när de kom till dig (efter vad jag förstått när jag läst dina väldigt trevliga berättelser) men vet du - eller någon annan -om det finns bra sele som man kan börja med för kort men regelbunden tillvänjning redan när katterna är små?
Granny
Jag använder Puppia soft harness, valde den för att den är mjuk och skön och bred över halsen. Om katten plötsligt drar iväg så gör den inte illa hals och nacke.
Men den finns bara i tre storlekar och katten KAN dra sig ur om den backar och kränger med huvudet, även om det tar någon minut (har hänt två gånger men jag har alltid hunnit fram till katten innan den tar sig lös). De är ganska dyra också, men den verkar sitta väldigt bekvämt och är snabb att sätta på och ta av. Här ser du även mått på de befintliga storlekarna XS, S och M:
http://www.supercat.se/katthalsband-selar-koppel/soft-harness.html
De första gångerna vi gick ut hade jag köpt en billigare Trixie kattsele, den mjuka sorten med vanligt metallspänne (sånt med pinne), eftersom jag inte ville investera i en dyr sele innan jag visste om de ville gå ut eller ej. Det tar lite tid att hitta hålet med pinnen men sedan sitter det väldigt bra och katten glömmer snabbt att den har något på sig ö h t, så jag hade inga problem med att de inte ville gå eller "tappade sina ben", vilket annars verkar vara vanligt när man ska lära katt att gå i sele. Däremot är det en sele med smala band, så det kan rycka rejält om katten plötsligt vill rusa efter en fågel (vilket Saga gärna gör).
https://animail.se/kattsele-koppel-stallbart-m-reflex-22-42cm.html
Lycka till!😃 

Simon på en av de första promenaderna, med trixiesele på. I början öppnade jag bara ytterdörren, så de fick se sig omkring i trappuppgången. Massa beröm och gos under tiden! När de själva hittat porten (efter 2-3 promenader) så testade jag att öppna den och låta dem titta ut, och sedan gå en vända. Alltid deras nyfikenhet som fått styra!
Jag har köpt en hundsele i mjukt tyg till Hubbe. En som går i ett v över bröstet och mellan frambenen och knäpps i ena sidan. Den trycker inte på nacken utan trycket kommer på bogen om katten skulle dra iväg. Han kan krångla sig ur den men är snäll och gör det inte. Skulle gärna visa bild men jag lyckas inte få in bilder på detta forum som ser bra ut. Jag har en bild på den i gruppen Burmaägare på Facebook. Men där syns bara fronten, Hubbe ligger på ett bord. Finns även en bild i tråden Hubbe men där ser du bara ovansidan eftersom hela bilden inte visas av nån anledning.
Tack ni goa människor som delar med er av erfarenheter om stort och smått!
Vi har tittat på nätet efter en modell som är så liten att man kan börja använda den ganska snart, när våra efterlängtade småtöser kommit och hunnit acklimatisera sig i vårt hus. Tänker att det skulle vara bra om dom fick prova korta stunder varje dag inomhus så att det känns tryggt när sedan våren kommer och de kan följa med oss ut i trädgården. Men det är svårt att hitta en skön modell som är tillräckligt liten! Vi får helt enkelt leta vidare, har dock förstått grejen med hur den ska sitta för att kännas så bekväm som möjligt.
Vi har ett annat mysterium att lösa så småningom, men det kanske jag måste byta tråd för? Äsch, jag testar här först:
Vi har ritat en modell till att snyggt näta in vårt däck och det blir nog bra. Det är ganska stort och vi har en stor motormarkis att fälla fram som skydd för stark sol. Den kommer också förstås att ha nät upptill. MEN när vi kom till dörren fastnade vi; nätdörren ska gå att öppna dels inifrån däcket när man vill gå vidare ut i trädgården men den ska också gå att öppna när man vill gå in på däcket från trädgården (annars måste man gå runt halva huset till en ytterdörr). Är det möjligen någon som sett en fiffig lösning till stängning/öppning som fungerar från båda håll? Tar tacksam emot synpunkter!
Granny