Burma iFokus

Burma

Etikettpyssel-och-annat-smått-å-gott
Läst 2052 ggr
[Granny]
0

Transportbur

Tacksam för synpunkter på val av transportbur, era erfarenheter av hård respektive mjuk m m. Har sökt efter en hård bra modell som går att öppna även uppifrån, men det verkar vara svårt? Jag trodde annars att det förenklar i och ur?

Vilka modeller använder ni?

burmamys
0

Jag fick båda mina (en per katt) tillsammans med katten men hade kanske tur? Båda är hårda, och det går att knäppa lös överdelen/taket vilket varit väldigt praktiskt när vi gått till den läskiga veterinären för att t ex få vaccination. Har inte kollat vad det är för märke på dem tyvärr men de ser "vanliga" ut…?🤔

Har du kontakt med den uppfödare du ska köpa katten ifrån? De kanske har bra tips? Måste bara säga grattis i förskott!😃 Jag tycker burman är en underbar ras av supersociala, aktiva och nyfikna individer som snabbt charmar in sig!😍

Björksätter
0

Vi har såna vanliga i hårdplast du köper på djuraffären. De går att ta av taket på. Jag har haft en mjuk i canvastyg oxå men den gick sönder efter ett tag. Tyckte den var lite klumpig att bära oxå. En av de i plast jag har har plastgaller och det har gått sönder i fästet så vi har fått laga. De med metallgaller är bättre. Jag har haft en av dem i 10 år och den är som ny. Välj rätt storlek så har du bur i många många är. Dvs köp inte en som passar nu utan när katten är vuxen.

[Granny]
1

Tack - såna snabba svar! Ja, vi trodde också mycket på detta att kunna öppna upptill så vi får väl leta vidare helt enkelt!

Beträffande storlek måste det vara en som är tillräckligt stor för båda - ja, för vi hämtar två syskon när det är dags! Antar att det är tryggt att vara tillsammans när det är dags för just det där med årlig vaccination…. 

Måste också säga till dig, Burmamys, att dina bilder är så härliga att titta på och med rolig text till! Tack för att du delar med dig!

[Granny]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tror ni om den här?

[Granny]
0

Den är 50x33x32, den har metallgrind både på sidan och upptill. Tänkte ju att vi skulle hitta klösträd och trpt-bur på samma ställe men det gick inte. Vi ska välja Kattens No1 Dagmar och den hittade vi på Katt-Kompaniet, trpt-buren på Zoo Plus. Antar att det är ok ställen båda?

Pugge
0

De flesta zoobutiker är ganska likvärdiga och har sina för- och nackdelar. Det brukar sällan vara några direkta problem överlag vid näthandel numera. 

Vad gäller transportburen så finns ju just den modellen/märket i tre storleksvarianter. Jag har två sådana, en liten och en medium. Den lilla är idealisk för en snabbtransport till veterinären och den större brukar användas vid längre transporter då det blir mera svängrum och även plats för mer filtar etc.

Att kunna öppna uppifrån är idealiskt i flera avseenden. Dels för att det är enklare med en avogt inställd krabat hos veterinären, men även för att det är enklare att kunna t.ex. ställa ned lite vatten vid en bilresa eller så. 

// Niclas

Björksätter
0

Den buren ser bra ut. Min är liknande men går inte att öppna i taket. Jag har beställt från zooplus och varit nöjd. Är som pugge säger inte något problem att beställa på nätet, det är bra saker och priser.

Björksätter
0

Tips om du beställer från zooplus är att köpa deras Da bird kopia. Den älskas av vår katt, absolut roligaste leksaken. Den är lätt att förstöra så därför är deras bra dåden är billig. Jag köpte 4 på en gång.

[Granny]
0

Tack igen, en sån BRA sida detta är för såna burma-nybörjare som vi🌺

Sarah-S
2

Tänk på att detta är måtten som gäller för EN katt vid transport
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterakatter.4.207049b811dd8a513dc80001664.html

Minsta mått

En bur för transport av katt ska vara anpassad till djurets storlek och ha ett minsta golvutrymme på 0,15 kvadratmeter per djur. Dessutom ska varje katt ha minst följande utrymme:
längd = 0,5 meter,
bredd = 0,3 meter,
höjd = 0,35 meter.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Granny]
0

Sarah, det är bland annat detta vi tänker på?  Så länge de är små går det väl bra med en bur, men ganska snart behövs kanske två? Vi är inte resande av oss, utan det handlar troligen bara om de nödvändiga bilresorna till en bra veterinär (ca 50 km enkel resa).  Men vi vill ändå att det ska vara bra grejor.

Ps Jag postar en annan fråga till dig under "Foder".

burmamys
0

#3 tack så mycket för uppskattningen! 😊 Och så håller jag med #8 om att Da bird kopian är superbra och väldigt prisvärd! #10 tack för länken och måtten, visste faktiskt inte att det fanns så tydligt uttryckt.

Sarah-S
0

#11 Som små kattungar går det bra att samåka hem från uppfödaren mm
Men redan vid tex kastrering bör de ha varsin transportbur. 
Själv använder jag Atlas 20 (utan galler i taket) till mina katter
https://animail.se/transportbur-atlas-20-open.html?gclid=CjwKEAiAgvyxBRDmuviAj67g-XQSJABTLMcHZaJic_eu4mAfz3u96NL6LvOfjRRE-1B2Mb0QZhfJGBoC9iHw_wcB

grandma
0

Jag använder Atlas 30 som man kan lyfta av överdelen på. Plus att jag har en sturdibag Large. 

http://www.ullaredlantman.se/transportbur-atlas-30.html

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[Granny]
0

#13 Sarah, den ser väldigt bra ut! Vi lyder råden och köper en sådan också, så har vi två, dels den Clipper från ZooPlus och en Atlas 20. Jag har förstått att det ibland är bäst om de åker lite skilda och inte minst efter kastrering för då har väl hormonerna high life 🤦‍♂️

# 14 Grandma, har du din Atlas 30 till båda om ni ska någonstans?

grandma
0

#15 Jag har dem aldrig i samma bur när vi ska någonstans. Jag hade en Atlas 20 tidigare men fick för mig att den var för liten enligt jordbruksverkets regler. Hemma ligger de gärna i en av burarna   och myser tillsammans.

// Nalle Puh// 

Gelememos
0

Vi använder också Atlas 30. Superbra transportbur.

[Granny]
1

Jag har verkligen tagit till mig av era råd och kloka synpunkter! Mätte igen och såg ju att den första jag såg som gick att öppna upptill (ovan) är väldigt liten, så nu får det bli två Atlas Open 30 i stället! Det skiljer bara 2 cm på längden  (yttermått) mellan 20 och 30 och lite på bredden så det är lika bra att ta 30. Om den känns gigantisk i början kan man ju kanta lite med en mjuk fleece eller handduk. 

Suveränt att kunna få råd här! Tack!

grandma
0

Jag har alltid en filt därinne och på v intern en gosig puff att ligga i därinne.

// Nalle Puh// 

Sarah-S
1

#18 Jag får plats med en kattlåda om det skulle uppstå behov vid långresor i Atlas 30 och det är inte att underskatta