Katter och TV
Nu när det börjar bli vinter gäller det att hitta roliga mysiga aktiviteter inomhus, särskilt om man har burmakatter som ju kan vara lite frusna av sig eftersom de saknar underull. Frånsett godisgömmor och klickerträning är TV:n på lite oftare så här års. Ja just det, för katternas skull mer än för min skull!😉 Saga är nämligen en riktig TV-fantast! Även Simon kan se på TV ibland, men Saga gör det nästan så fort TV:n är på!😂 Allra bäst är naturprogram! 😃
Första gångerna de såg på TV var de väldigt närgångna och försökte ta reda på vart alla flygande insekter tog vägen när de flög ut ur rutan…🤔

Tänk att det är så spännande att Saga kan sitta en hel timme och titta på naturprogram, oavsett om det är om fåglar, kronhjortar eller kaniner!😉

Simon kan också kolla på fåglar, men han vill helst hoppa upp och fånga dem!😂

Annars föredrar Simon mer filosofiska program, jag har bara fått det på bild en gång men det har hänt minst tre gånger. På bilden är Simon djupt försjunken i en filosofisk betraktelse av fängelsemiljön utifrån Michel Foucaults perspektiv. Vackra bilder och monoton berättarröst, och inget flygfä i sikte på hela timmen. Men Simon satt som klistrad framför rutan…🤔

Naturligtvis kan jag inte låta bli att söka information om hur forskarna tror att katterna uppfattar TV- bilderna. Det jag hittar handlar om att katter uppfattar TV som ett fönster, som bara fungerar annorlunda mot andra fönster. Katter har en stark instinkt att jaga eftersom de inte kan förlita sig på flocken utan faktiskt måste jaga all sin mat själva. Så de jagar allt som rör sig! När fåglarna eller vad det nu var de såg, flyger ut ur rutan så letar katten efter dem, bakom och runt TV:n, När de inte går att finna så kategorisras TV:n som ett fönster; bytet går att se men inte röra.
Någon enstaka gång kan katten titta igen bakom TV:n, bara för säkerhets skull, men i övrigt ska de nöja sig med att titta intresserat. De vet då att det inte är värt ansträngningen att hoppa fram och slå mot bytet. Tyvärr hittar jag ingen forskning om filosofiska betraktelser, som ju Simon verkar föredra…😂
Saga tittar väldigt gärna på Youtube-klipp av fåglar som pickar mat på ett fågelbord. Det finns flera olika, sök bara på "cat tv birds"!👍

Ormar är väldigt läskiga på TV och då måste Saga titta! Svart mamba var så läskig att Saga liksom frös fast tills Simon kom och tröstade!😍

För bara någon vecka sedan var det en orm på TV igen, en läskig orm som hotade en surikat som sedan hämtade sina kompisar, så ormen blev omringad av alla surikater, i bästa skräckfilmsstil!
😮

Faktiskt var den så läskig att hon drömde en mardröm efteråt, och då var det tur att Simon fanns nära. Ser ni att hon rest ragg på hela ryggen? Och att Simon precis lagt sin tass över hennes rygg? Då mjuknade hon…😍

Brukar era katter se på TV eller dator? Hur tror ni de uppfattar vad de ser? Gillar de att jaga fåglar på TV?🙂 Eller föredrar de djupt filosofiska program? 🤔
Jag tycker ormprogram borde vara kattförbjudet. Läskigt Värre för små kissar. Mina brukar titta på lejon som jagar på savannen och på Animal Planets Cutest Pets , tror jag det heter. 😃
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Animal planets cutest pets låter som ett mycket bättre program för Saga! Ska absolut kollas! 😊 Men skulle inte förvåna mig om hon smygkollar på något otillåtet när jag inte är uppmärksam… 😏