burma honor eller hanar?
Hej ska skaffa burmor och jag jag har har 2 tjejjer på g,jag undrar är det någon skillnad på hona hane,och jag läste om att honorna kunde börga löpa redan 5 månaders ålder stemmer det ni som vet?och när kastrerar ni era honor?
Grattis till att du köpt två burmor! Jag tycker det är fantastiskt sociala, aktiva och nyfikna katter!😃
Stämmer att burmahonor kan börja löpa tidigt. Numera är rekommendationen för alla katter att man kastrerar från fyra månaders ålder, och det finns några uppfödare som kastrerar innan försäljning. Här kan du läsa veterinärförbundets rekommendation om kastrering:
Jag har en hona (Saga, lilafärgad) och en hane (Simon, chokladfärgad), och min hane är mera lugn och mer intresserad av mat och att gosa, medan min hona är mer livlig och bossig, och mer intresserad av att leka och busa. Efter att ha pratat med andra kattägare och läst en del har jag förstått att det är en vanlig könsskillnad, som inte bara gäller burma.
Du hittar en hel del inlägg från mig på den här sidan med bilder och berättelser om vardagen med mina två burmor!

Lycka till, och visa gärna bild på dina tjejer när du fått hem dem! 🙂
Tack burmamys för ditt svar.tack ska läsa lite mer om dina missar.självklart ska jag visa bilder.mvh jammi.vilka vackra bedårande kissar du har♡♥♡
Hej och välkommen hit! :) Jag har ju bara honor, varav den ena honan är en huskatt så jag har ingen hane att jämföra könsskillnader med. Min burmahona (Dora) är väldigt busig och lekfull, samt hittar på många hyss. Men hon är också otroligt kelig och älskar gos. Hon kommer ofta upp till någon i familjen för att få ligga i famnen eller knät. Då spinner hon högt! Hon vill också sova alldeles intill mig under täcket på natten. Dora kastrerades innan vi fick hem henne. Hennes uppfödare förespråkar tidig kastrering, vilket jag tycker var bra eftersom vi ändå inte hade några avelsplaner. Sedan var det skönt att slippa löpbeteendet (hur står man ut?!) och att inte behöva gå igenom ytterligare en kastrering. Vår huskatt (Tone) blev dålig efter sin kastrering och var tvungen att ligga inlagd med dropp ett par dagar efter operationen, vilket var en ganska läskig upplevelse.