Din kompetenta katt!
I ett försök att ta reda på hur intelligenta katter är har man jämfört kattungar med valpar genom att låta en unge i taget leta efter en matbit i en labyrint. Valparna hittade snabbt fram till matbiten och lärde sig att gå den kortaste vägen. Kattungarna däremot, utforskade alla olika gångar i labyrinten, och satte sig ibland för att tvätta sig innan de fortsatte utforska.
Detta tolkades som att hundar är smartare än katter. Håller du med? Jag tror det snarare handlar om dessa arters olika evolutionära anpassningar.😎

Jag har alltid varit nyfiken på människors och djurs beteende, och under det dryga år jag har haft mina två burmakatter Simon och Saga har jag förvånats över deras mycket sociala beteende, och både observerat dem, kommunicerat med dem, utmanat dem i olika kluringar, och sökt information för att bättre förstå deras beteende. Jag har hittat en intressant sida, ”messybeast”, som går igenom ett stort antal vetenskapliga studier om katter, denna har jag kompletterat med andra källor. Såklart är all info då filtrerad genom hennes synsätt m.m., men tyckte ändå det var värdefull sammanfattning, och har kollat upp några saker på egen hand.
Några timmars spännande läsning har resulterat i fyra texter; (1) Kattens evolution och domesticering; (2) Kattens naturliga beteende och uppfattning av världen; (3) Kattens känsloliv och sociala behov, och; (4) Kattens intelligens och inlärning. Tänkte lägga dem här, en i taget, som artiklar. Kom gärna med kommentarer!😃
Alla bilder är antingen på mina egna katter, min blivande fodervärdskatt, eller från wikimedia commons. I slutet av respektive text har jag listat mina källor.
Man kan ju även tolka det som att hundvalpar är med matglada och där med endast är hyperfokuserade på att hitta maten, medan kattungarna är intresserade av att undersöka hela omgivningen och ta in all information i lugn och ro och inte ser maten som det enda målet.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Ja eller hur? Men även katter kan vara väldigt matglada, och ändå är de mycket mer intresserade av att "titta runt" och hitta alla skrymslen och vrår, jämfört med en hund. Förklaring kommer i artiklarna…😉
De forskarna skulle låna min Knytt, han hoppar upp och hänger sig i sådana där gamla snabelhandtag och puttar samtidigt upp dörren med baktassen när han vill in i skafferiet. Han kan öppna ugnsluckor, ta sig in i frysboxen, öppna kylskåpsdörren osv. Einsteinkisse i kvadrat!
Hundar har ett mycket mer välutvecklat luktsinne än katter, så det testet de gjorde var inte anpassat för båda arternas jaktstrategi.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Haha låter underbart! Kan tänka mig att det blir en hel del hyss! 😆 Ja visst är det så att labyrinten är mycket mer anpassad till hund än till katt. 😉
Hej Såg du bilden på Simon jag fått av dig? Tjorven ser ut som en säl nu, springer o bär möss o annat i väntan på de små!
Ibland tvivlar jag på Hubbes intelligens ;). Vi har ett aktivitetsbräde med lite olika kluringar på. Det är piggar på en del och när godiset hamnar där, så har han jättesvårt att få ut det. Han drar i några piggar men petar inte godiset framför sig som han väl borde för snabbaste lösning. Är det inte tillräckligt gott godis ger han upp eftersom han har så svårt att få ut det. Ofta skjuter han runt godiset mellan piggarna eftersom han försöker få tag i det rakt ovanifrån och det går inte. Men men, förhoppningsvis gnuggar han geniknölarna och blir lite trött i huvudet :).
#5 Ja absolut! Ska bli spännande att följa, hoppas du lägger upp bilder av de små när de är födda!😍
#6 Det är superviktigt för en katt att lyckas i början, för att ha motivation att fortsätta!😃 Om han var lite seg första gångerna (som man ju blir om man har lite ont eller är trött) kanske han inte förväntar sig att lyckas och då ger upp lättare.
Så gör det extra enkelt första gångerna, ge ledtrådar och putta på godiset så han får motivation att anstränga sig! När han ser att han klarar en Kluring, då växer självförtroendet så han får motivation att ta sig an olika kluringar, även när du sedan gör dem ännu klurigare!😉
Hoppas ni som läser artiklarna jag lägger upp nu kommenterar om det är något ni reagerar på. Jag har ju läst några texter, och så observerat mina katter, men det finns säkert sådant jag missat eller där ni sitter på andra erfarenheter. Jag tycker det bara är positivt om ni påpekar det i så fall! 🙂