Burma iFokus

Burma

Etikettavel-uppfödning-och-genetik
Läst 5592 ggr
Sarah-S
0

Vad testar ni innan avel?

Vad testar ni uppfödare era avelskatter för innan ni använder dem i avel? Varför eller varför inte, hur resonerar ni?

Jag testar alla mina katter för GM2, FeLV, FIV och även HCM. Kravet på hankatter jag använder är FeLV/FIV och GM2.

FeLV och FIV är så lätt att undvika att jag inte kan tycka det försvarbart att låta bli, det är ju ändå dödliga sjukdomar

GM2 är ju en engångstest och den gör jag så att jag vet att jag inte får sjuka kattungar. Testen är väldigt lätt att göra hemma själv nu när man kan skicka in DNA från munslemhinnan. 
Man får ju lätt sina linjer fria från GM2 och behöver då inte testa i nästkommande generationer. För mig är det dessutom extra viktigt då jag använder mig av en bärare i avel.

HCM är en så hemsk och tragisk sjukdom för de katter och ägare som blir drabbade, dessutom den vanligast hjärtsjukdomen hos katt (oavsett ras, huskatt, blandras etc) att jag vill veta att mina katter är friska den dagen jag parar dem.

Mycket av mina tankar om tester för hälsa/avel kommer av allt det jag ser på mitt jobb som djursjukvårdare på smådjursklinik. Det är här alla tragiska och ångestfyllda situationer uppstår med sjuka katter som "gemene man" inte får se. Och jag känner att mycket skulle kunna undvikas om vi uppfödare var mer insatta och mer noggranna i vårt förarbete till avel. 
Sen kan jag förstå om en del tycker att jag är lite väl "hysterisk" när det gäller testande men för mig är det viktigaste friska katter, och jag tycker inte att jag går till överdrift med dessa relativt få tester som jag gör innan avel

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Pia-PizzisAnne
0

Hej!

Det är lite olika. GM2 testar vi vid behov. dvs så att vi alltid är säkra på att inte båda föräldrarna är bärare (för att säkerställa att inga ungar får sjukdomen)  Hittills har vi i och för sig inte haft några bärare, men kombinationer av okända linjer testas före parning.

Vi scannar även för HCM vid behov, dvs så fort det finns någon misstanke om att det eventuellt kan finnas HCM i linjen. Eller diverse blåsljud, där vi av vår erfarnehet från Sphynx-aveln, vet att det ofta senare utvecklas till HCM.

Dessvärre är vi dåliga på att testa FelV och FIV, beroende på att vi inte har tyckt att vi haft anledning att göra det.

Men jag tycker att man ska försöka se till att man är medveten om vilka sjukdomar som kan förebyggas med tester.

Annars är ju de vanligaste åkommorna som försäkringsbolagen ersätter på burmor diabetes (vanlig dödsorsak från 7 år och uppåt) samt urogenitala åkommor. Och detta är ju dessvärre inte testbart…

Väldigt vanligt är det också med förlossningsproblem som leder till kejsarsnitt… Så om du har en hona som behöver snittas mer än en gång - behåll inte döttrar till henne i avel! Då får du garanterat fler honor som också får problem.

Så det finns en hel del att tänka på när man håller på med avel Glad

___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar  Anne Nordström  S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**

Sarah-S
0

Japp, allt går inte att testa för så där hoppas man ju att folk använder sitt sunda förnuft. Först o främst ska ju katten vara FRISK! Och även dess nära släktingar som mor/far, kullsyskon/halvsyskon etc

Anledning till mitt inlägg är att jag upplever att det testas mindre bland burmauppfödare än uppfödare i andra raser.
Man ser väldigt sällan annonser där det poängteras att katterna är testade, inte heller hankattsannonser påpekar att hanen är testad för sjukdomar som kan överföras vid parning. Och honkattsägare ställer det inte som krav

Inom devon, som jag fött upp under kort tid men blev väldigt insatt i, så testas i princip alla avelsdjur och det framgår klart o tydligt i annonser och hemsidor. På forum finns klistrade trådar där resultat av bla HCM redovisas offentligt (förutom det resultat som finns på Pawpeds av anslutna kardiologer)

Men det kan ju vara så att det testas, men att ingen framhåller det?

Djungelkottens
0

Sarah-S, jag håller med dig helt. Du är inte alls "hysterisk" som testar dina katter ordentligt. Du är en noggrann och ansvarsfull uppfödare.

För några år sedan fick man sig en rejäl ögonöppnare i en helt annan ras/raser. Man hade inte brytt sig om att testa katterna för bl a FeLV innan man parade. Man parade med sina uppfödarkompisars katter och de kunde ju förstås inte ha någon smitta. Detta ledde till att flera uppfödare fick in FeLV i sina katterier. Katter dog, katter fick sättas i karantän och avlivas. Det blev en skräckfylld tid för uppfödarna och en stor sorg också när deras katter visade sig ha FeLV som man så lätt kunnat undvika genom ett enkelt test.

Jag har själv fått uppleva att en av mina älskade katter har drabbats av HCM och jag hoppas att ingen behöver uppleva att deras katter drabbas av den sjukdomen. Min katt visade inte ett tecken på att vara sjuk innan hennes hjärta var helt "igenvuxet". Hon klarade inte undersökningen på djursjukhuset utan fick akut lungödem och avlivades. Den smärta och vrede jag kände då det här hände är obeskrivlig. Hemma väntade hennes syster och bästa kompis. De älskade varandra och var alltid tillsammans. Hon var väldigt beroende av sin nu döda syster. I två veckor sökte hon sin syster dag och natt. Hon sov nästan ingenting. Det var fullkomligt hjärtskärande att se hennes förtvivlan.

Min katt var bara 2,5 år då hon dog. Hon var inte en burma utan en siames. Inom den rasen finns inte sjukdomen, blev jag upplyst av olika uppfödare. Min katt hade nog fått en mutation. Jag kände redan då till flera fall av HCM inom rasen och listan på katter som fått sjukdomen har bara utökats sedan dess. Med det vill jag bara säga att man gör sin ras en stor otjänst om man inte erkänner att en sjukdom finns och gör sitt bästa för att testa mot den.

Jag tycker inte att vi i dagens läge testar för mycket. Vi måste ju ändå tänka på våra katter och inte minst på köparna av djuren. Deras sorg och smärta kan vara beroende av om vi testar eller om vi väljer att blunda för en defekt/sjukdom/smitta.

Pia-PizzisAnne
0

Ja, jag tror att det testas, men att det inte framhålls i annonser och annat… Jag tror personligen egentligen inte det är bra ur försäljningsynpunkt att trycka på att din ras är behäftade med en massa sjukdomar…

Det räcker väl egentligen att man följer FIFes grundregler om uppfödning: "Varje individuell katts eller kattunges hälsa och välfärd ska stå främst i åtanke hos alla uppfödare och ägare av katter eller kattungar. Ansvarsfull uppfödning baserad på genetiska principer, förhindrande av sjukdom och med en omgivning av kärlek och omsorg, ska uppmuntras. Katt som uppvisar medfödd missbildning får inte användas i avel eller säljas till avel. Uppfödare som överlåter sådan kattunge ska ansöka hos sin FIFe-medlem om att kattungen beläggs med avelsförbud, vilket ska noteras i stamtavlan"

Är du dessutom diplomerad så måste du vara extra noggrann: "Till avel endast använda katter som är i såväl god fysisk som psykisk kondition. I övrigt följa de lagar och regler som gäller beträffande genetiskt betingade defekter samt vara väl förtrogen med de regler och den rasstandard som gäller för den ras som föds upp. Inte medvetet överlåta katt som vid tiden för överlåtelsen är behäftad med sjukdom, fel eller defekt utan att tydligt informera och klarlägga detta för köparen."

Så egentligen räcker det väl med att poängtera att du är diplomerad Glad

anne.nordstrom@lsn.se
**

Sarah-S
0

Jag beklagar verkligen Djungelkotte, vilken mardröm.

Jag har precis omplacerat en katt till ett par som förlorat sina burmor, ett halvsyskonpar, i akut hjärtsvikt några månader efter varandra.

Jag har upplevt katter med HCM på kliniken, både de som kommer in skrikandes med aortatrombos och de som fått hjärtsvikt. Förra veckan hade vi en Maine Coon som fick avlivas akut i samband med ultraljudsundersökningen då den fick andnöd pga all vätska i lungorna, och strax efter kom en sibirisk katt in med aortatrombos. De ägarna var helt övertygade om att katten hade ramlat ner från trappräcket medan de var o handlade, varför skulle den annars vara förlamad och skrika i smärta? Vet inte om de upplevde någon form av lättnad när vi förklarade att katten fått en propp och att det inte var någons fel.

Som uppfödare borde vi vara uppmärksamma när vi får reda på hcm-fall och inte avla på högriskkatter

# 4 Du har rätt Anne att vi inte ska få burman att se ut som en katt med allvarliga hälsoproblem, men nog måste väl ändå folk/köpare förstå skillnaden på normala hälsokontroller och rasbundna sjukdomar?

Djungelkottens
0

#5 Tack så mycket Sarah. Ja det var en mardröm och jag förstår att du vet hur det är med HCM-katter, du som jobbar på smådjursklinik. Att få en katt med aortatrombos och den enorma smärta den katten känner, det är nog bland det värsta man kan få uppleva som kattägare.

Naturligtvis ska alla som har möjlighet att HCM-testa sina burmakatter göra detta innan de avlar på dem.

Den kvarvarande systern till min HCM-döda katt är testad av Anna Tidholm. Hon har ingen som helst antydan till HCM, faktum är att hennes hjärta är rena superhjärtat. Ingen av mina siamessystrar har gått i avel. Tyvärr har förälder och syskon gjort detta. Avkommor till avkommor finns inte heller längre enbart i Sverige. De är även spridda i Europa. Alla inblandade är upplysta om min HCM-katt. Det är så här det går till när HCM och andra ärftliga sjukdomar och defekter sprider sig i en kattpopulation.

Pia-PizzisAnne
0

Jag är inte så säker på att den "vanliga" köparen förstår skillnaden…kanske det skulle räcka att skriva att avelsdjuren genomgår regelbundna hälsokonroller? Det är bara en teori jag har, efter samtal med många vanliga kattungeköpare.

Däremot förväntar man sig ju att en köpare av en avelskatt ställer betydligt fler och mer detaljerade frågor om de kontroller och tester man gör.

HCM t ex är ett vanligt gissel på alla raser, och eftersom det finns ärftliga faktorer inblandade, så måste vi vara mycket uppmärksamma, som Sarah skriver. Om man får kännedom om hjärtproblem så ska man inte avla vidare på nära släktingar till de/den drabbade!

anne.nordstrom@lsn.se
**

Sarah-S
0

Jag har skrivit på min hemsida om de hälsokontroller jag gör, alltså vad det är och varför jag testar. GM2 är ju det enda som är rasspecifikt för burman.

Jag kan tycka att informationen om hcmfall ibland inte riktigt tas på allvar. Vi har säkert inget stor problem inom vår ras, då skulle vi höra mer om det, men det förekommer och då bör man försöka undvika att sprida det vidare

grandma
1

Knyter upp den här tråden då tester är aktuella på en annan kattsida där det finns de som hävdar att raskatter är mer sjuka än huskatter och att många ägare inte testar sina katter innan avel och försäljning. Jag blir nu lite mörkrädd när jag ser att denna tråden inte fått några svar förutom 2 st. Har varit in på några hemsidor där jag inte hittar någon info om gjorda tester. Betyder det att ni andra inte testar era djur eller att ni inte vill svara trådskaparen bara? 🤔

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

TempleBar
1

Jeg tror slet ikke, jeg var medlem, da tråden blev oprettet. Min hunkat er testet for GM2 og hypokalemi og hendes datter er derfor allerhøjst bærer af hypokalemi, men vil blive testet inden parring. Inden næste kuld forventer jeg også, at testen for Feline Orofacial Pain Syndrome vil foreligge og den vil jeg også bruge. Anskaffer jeg mig en kat med amerikanske linier i stamtavlen, vil den blive testet for kraniedefekt før parring. Da burmeseren anses for at have en meget begrænset risiko for at udvikle HCM, forventer jeg ikke at scanne mine avlsdyr for den sygdom. Og for øvrigt fremgår testresultater/status af min hjemmeside. For så vidt angår hypokalemi fremgår testresultaterne også af den internationale database.

linda88
1

Har tänkt låta min hane gå i avel till intresserade och seriösa honkattsägare / uppfödare. Han är för närvarande enbart testat för hypokalemi ( fri ) och GM2 fri enligt DNA test på föräldradjuren. Om jag ringer min veterinär o frågar om FeLV/FIV borde de då veta vad jag pratar om eller är de bara de "större" klinikerna som har koll. Jag är skitdålig på sånt här men frågar man inte får man inget veta :)

grandma
1

Tack för era svar, jag hoppas det kommer in fler. Jag har nämligen börjat intressera mig väldigt mycket för genetik och avel. Inte för att jag tänker börja avla men förstår nu hur viktigt det med öppenhet och samarbete mellan uppfödare.

#11  du får säkert svar snart.

// Nalle Puh// 

Sarah-S
2

#11 de flesta kliniker erbjuder snabbhets för FeLV/FIV eller vet hur man skickar in blodprov till lab Jag har ju skaffat en hankatt med amerikanska linjer så nu testar jag ju självklart även för head defect

grandma
0

Vill putta upp den här tråden för den är alltid aktuell.

// Nalle Puh// 

ilga
2

Nu för tiden - dvs sedan ett par år tillbaka - måste alla testa föräldrarna för  GM2  till ungarna för att få stamtavla inom Fife och SVERAK.  Det som är bra är att är föräldrardjuren till din burma fria från GM2 är automatiskt din burma det också.  Jag var  en av de första att testa för GM2.

I och med det är jag uppe i 4:de generationen fria burmor på hon linjen.  Nya avelspartner som ej är testade måste naturligtvis testas.  Där har jag haft tur! Inte en enda hane har varit GM2 bärare.

Började testa för HK ganska snart efter jag börjat med GM2 då det framkom att fler burmor än vad man kunnat ana visade sig vara HK bärare.

Sarah-S
4

Eftersom mitt förra svar är från 2011 så kan jag ju passa på att uppdatera

Jag testar för GM2 eftersom jag har bärare i avel, sen testar jag för HK (Hypokalemi) och BHD (Burmese Head Defect) vid behov förutom FIV/FeLV och HCM-scannar avelsdjuren