när brukar burma honor bli könsmogna?
Jag har läst på lite olika sidor att burma honor blir tidigt könsmogna,är det det vanligt att dom bögar redan vid 4 mån.?
Jag tror det beror på omgivningen, är de nära fertila hannar så löper de tidigare. De flesta av mina kattbarnbarn har löpt vid 7-9 månaders ålder, undantag 2 som bott i lägenhet, dvs nära andra hannar
Tack för svar nordic ligh burma♡♥♡ men ok ja här finns det bara tjejjerna som tur är.♡♥♡
Ja men det kan finnas trappuppgången …. Men det gör inget om de löper ett par gånger
Nej det sant nordic light.men jag tror jag är den enda som har katt mendar fins det två.min oro för löpet var mest i fall dom börjar kissa runt lite här och där som man läser lite runt i olika trådar.annars så är det ju ingen fara ♡♥♡
Jag tycker det är bäst om katter som inte ska användas i avel slipper vara fertila med allt vad det innebär. Numera är rekommendationen att man bör kastrera från fyra månaders ålder, men om det finns särskilda skäl kan det även göras tidigare. Här kan du läsa Veterinärförbundets rekommendation (inklusive motiveringar):
Tack burmamys.jag ringde runt till antal djursjukhus i stockholm och lite runt på mindre ställen och frågade om katrering vid fyra månader och tidigare ingen av dom stora djursjukhusen pluss på minde ställen alla svarade 6 mån kunde vara någon som ansökt med samråd med vettrinären om möjligt akut på något vis.men dom uppfödare då inte burma katt,har en egen vettrinär med en egen praktik dit bara uppfödare kan komma med kattungar.den infon har jag fått.nu är det första gången för mig med hon katter._♡♥♡♥
Alltså jag ringde inte runt i dag,utan två veckor sedan.♡♥♡ jag har läst just mycket om detta med tidig kastrering tidigare.
Oj finns det ingen som kastrerar före sex månader i Stockholms trakten?🤔 Lite förvånande med tanke på att det är storstad med flera djursjukhus som jag trodde var hyfsat uppdaterade. Tråkigt att du fått sådana svar, önskar jag kunde hjälpa dig.
Här utför hon tidig kastrering. På killar kan hon t.om göra det i hemmiljö. Lite dyrare men skönt om det är en hel kull som min väninna gör ibland, Just nu ej hemma men på klinik.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Ja burmamys så fick jag till svar.grandma tack info ♡♥♡
Sen kan du kolla med djurakuten på Kungstensgatan. De kanske inte är omöjliga och jag har haft väldiga diskussioner med dem om det och de får i så fall fråga anestesipersonalen om det är någon som vill göra det. Kommer du in med din kattunge som måste akutopereras så är de så illa tvungna att söva och operera. Då kan de inte säga att de inte räddar liv på kattungar under 6 månader.
// Nalle Puh//
Tack grandma ♡♥♡
Sen frågade jag hos Ahlbergs veterinärpraktik nära mig och iaf på hannar kan de ordna det. Ligger på Magnus Ladulåsgatan på söder.
// Nalle Puh//
Tack grandma.mina e tjejjer men det ordnar sej har pratat med där jag bor och dom tar i mot vid fem månader och dom har ju inte kommit ennu.men jag har inte hafft tjejjer innan och så hade jag läst att burman blir könsmogen lite tidigare än andra raser och var rädd att dom skulle börja löpa vid fyra månader och då markera och kissa lite här och där och som kan höra i hopp med löpet och det var det som oroade mig eftersom vi har mycke tyg och stora mattor gammla"men vi har så hala golv så risken e stor för ben brått utan dessa gammla stora mattor.men det ordnar sej säkert.tack alla ni för hjälpen.♡♥♡♥♡♥♡♥
Så bra att det ordnar sig!🙂 Innan fem månader tror jag är väldigt ovanligt att de löper, utifrån det jag läst (har ju inte erfarenhet av det ännu).
Tack burmamys.jag tänker som du att det som nordic light oxå skrev som har stor erfarenhet av tjejj burma barnbarn♡♥♡ så fixar det nog sej.burmamys♡♥♡

Ja absolut!🙂 Visst blir det ett par halvsystrar till Simon du ska få? Helt underbart ju!😃❤️ Är såååå nyfiken, lägg gärna upp bilder när du fått hem dem!😍
Här är en bild på Simon som söt liten kattunge, som jag fått av Ylwa!
Jag har kastrerat 3 st honor, 2 vid 6-7 månader och den tredje som 4-åring. Ingen av dem har markerat. Har aldrig hört att någon burmaägare som haft problem med det. Trodde dock det var killar du skulle ha. Tror inte katterna får benbrott så lätt. Jag har inga mattor alls så de åker lite kana ibland. 😃
// Nalle Puh//
Så söt han är burma mys,nej det är inte från våran kära ylwa.själv klart kommer bilder på tjejjerna i mitten på feb då flyttar dom in.tack burmamys att du delar med dej simon så liten skrutt ♡♥♡ på bilden.
Grandma så rolig du är♡♥♡ benbrotten var mej och barnbarnen jag tänkte på,kissarna hade nog bara gillat slira runt.kanske blandat i hopp med han katterna.skönt att höra din positiva erfarenhet.tack grandma♡♥♡
Mina flickor är tingade hos stjärnviks helt underbara sara♡♥♡
Kul, Sara känner jag med. 🙂
// Nalle Puh//
Va kul grandma hon är så rar♡♥♡
Jag har tre okastrerade tjejer från 1 år till 4 år, de har aldrig markerat. Min ena hanne är 5,5 och okastrerad . Honom får jag passa när honorna löper, då vill han markera revir. Varför gå igenom en tidig operation med ökade risker? Om en tjej löper så låter ett antal dagar men när de är unga så är det inte farligt. Senare är det en pina och det är inte bra i längden att de löper. Det är skillnad på en huskatt som går ute och riskerar att bli gravid, fast det går att kastrera även efter befruktning upp till en viss vecka .
Nordiclight håller med dej hadde ändå inte tänkt att kastrera innan 6 månade.♡♥♡
Om katten lever i en harmonisk grupp så minskar givetvis risken att de urinmarkerar, vilket bara är positivt! 🙂
Däremot innebär inte tidig kastrering en större medicinsk risk, så länge den är korrekt utförd med hänsyn till kattens ålder, detta enligt de studier som har sammanställts av svenska veterinärförbundet inför beslutet att sänka åldern för rekommenderad kastrering.
http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html
En fördel är dock, som du påpekar Ylwa, att man tar bort risken för oönskad dräktighet, vilket är mycket viktigt med tanke på överpopulationen av främst huskatter. De som arbetar med att hjälpa alla oönskade katter hitta ett hem bekriver tydligt det lidande många katter utsätts för och är i min mening en viktig anledning att höja kattens status. Jag tycker därför det är bra att några uppfödare väljer att kastrera innan försäljning (de brukar då sälja kattungarna vid 16 veckors ålder) för att försäkra sig om att ingen av de kattungar de själva har sålt kommer att användas i s.k. BYB alltså oseriös avel. Det räcker med att kolla annonserna på Blocket för att se vad det handlar om.
Läs gärna här för mer info om katthemmens arbete: http://hittekatter.ifokus.se/
Och här en studie med fokus just på tidig kastrering för att minska populationen oönskade katter: http://stud.epsilon.slu.se/2192/1/pernestal_k_110125.pdf
En annan fördel med tidig kastrering är att katten inte hinner börja med att urinmarkera revir och även slåss för att försvara (och utvidga) sitt revir. Risken är som sagt mindre i en harmonisk grupp och där katten inte har andra fertila katter i närheten, men alla katter är samtidigt individer och reagerar lite olika. Det finns flera exempel på särskilt hankatter som, när detta beteende väl etablerats, fortsätter med beteendet även efter att de har kastrerats.
http://stud.epsilon.slu.se/6641/11/bjornsson_o_140904.pdf
Kastrering, oavsett ålder, medför också att katten blir mer lugn och tillgiven då den inte längre är upptagen med att söka partner och försvara revir, samt att risken för att honan drabbas av juvertumörer och livmoderinflammation försvinner (den risken ökar av p-piller), men där är vi ju överens!👍
Naturligtvis behöver inte alla tycka och göra lika, huvudsaken är ju att vi alla är måna om våra katter och tar väl hand om dem. Men jag välkomnar diskussion och motiverar gärna mina åsikter utifrån relevanta studier som jag tagit del av!😉
Det är väl inte större risker med att kastrera när de är 5 månader än när de är 6 månader. Vad har du för belägg för det, Nordic Light? 🙂
Läs här om postoperativa komplikationer
#26 Jag funderar lite över varför du frågade efter veterinärer som kastrerar tidigt om du inte haft en tanke på att göra det? 🙂
// Nalle Puh//
Jag kontaktade själv vettrinärförbundet då jag skulle tinga en hankatt ingen burma och han skulle kastrerad mellan 10-11 veckor och jag blev upprörd först för hadde inte varit katt ägare på 12 år och ringde dom och pratade med en tjej och gav mej denna länk om tidig kastrering och hon på pekade att även ta med mej att det var någon amrekansk forskning sa hon där kattungar yngre en fyra månader hadde fått diabetes.jag läste länken och det var väldigt mycke att läsa.men nu har jag träfft många uppföfare som kastrerar tidigt och jag kan inte bedömma hur vida det är fel eller inte jag valde tjejjer nu och jag är en blödig person så jag bävar för den dagen mina tjejjer ska kastreras.men jag tycker det är bra att katt hem utför det så inte folk parar hit och dit för det är fruktansvärt små missar som ligger dagligen på blocket.obs att detta med diabetes var tjen som jag pratade med på vettrinärs förbundet.
Förlåt för min dåliga stavning svårt från mobilen att få till alla bokstäver jag har ingen chans att ändra vad jag skrivit för då vipps så är medelandet borta och så får jag börga om♡♥♡♥♡♡♥
Jag hadde läst om burmor tjejjer som börjat löpa vid 4 månader och där min oro och jag har hafft siames killar och blev könsmogna 7 månader så dom kastrerades då.men nu är dett nytt med tjejjer och eftersom det är vanligt att vad jag hör här på andra ställen så e det ok att göra det tidigt och jag har inte hafft katt på 12 år så som jag skrivit tidigare så vet man ju inte själv vad som är rätt eller fel.och som jag oxå skrev längre upp så är det många vettrinärer som ändå inte kastrerar vid 6 månader sen klart att jag tackar tar imot förlag om det nu hadde blivit tidig löp vid 4 månader.och jag frågade högst om burmorna blir könsmogna tidigt.men det värkar dom ju då inte bli.men det är inte så lätt att veta vad som man gör rätt eller fel.och ni är värkligen rara som delar med er till en katt ägare på nytt.♡♥♡♥
Ok men att bli könsmogen tidigt betyder ju inte att de urinmarkerar. Det är bra att du frågar. Sidan är till för att få svar även om vi här inne inte tycker lika i alla lägen. Jag tycker inte det finns någon anledning att låta bli att kastrera om katten bara ska vara sällskapskatt. Skulle jag själv bli uppfödare, vilket det inte är tal om, så skulle jag låta kastrera mina katter som ska gå till sällskap. Har sett alldeles för mycket s.k" Blandningar" där folk bara är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt. Jag anser att man som uppfödare har ett ansvar att ta reda på om katterna de parar ens passar ihop blodgruppsmässigt innan man avlar på dem och dessa så kallade Backyard Breeders gör inte det.
Nåväl nu kom detta att handla om något annat. Lycka till med dina kattungar när det blir dags. Jag hoppas det blir bra.
Förresten, diabetes får nästan bara katter som fått fel kost. 😉
// Nalle Puh//
Tack grandma ♡♥♡jag sökte mig mäst hit av den andledningen att om man frågar på googl om burman så hamnar man nästan alltid på dena sidan.ja dom flästa frågor har man ju tagit med sin uppfödarr endå men för den skull är det ju kul att prata med andra som har samma kattras.♡♥♡
#33 Absolut och vi har alla så olika erfarenhet. 😉
// Nalle Puh//
När burmor börjar strila (hanar) kissa (honor vid löpning) är ärftligt betingat och beror inte på hemmet de bor i. Dock måste påpekas att finns det fler än en hane i samma hem ökar detta naturligtvis tendensen för strilning.
Jag sparade t.ex. en hane ur egen uppfödning eftersom hos båda föräldrarna fanns det anlag för icke strilande. På faderssidan kunde man följa det i många generationer tillbaka.
Under lång tid har jag hört talas om honor som kissar när de löper. Det gäller vissa släkter och har ingenting med miljön som de bor i.
När honor och hanar börjar löpa/strila är också släktrelaterat.
Som tidigast har jag hört talas om 3 månader, men bli inte förvånad om din lilla hona på 4 månader kan löpa. Då är det ofta så milt och bara ett par dagar, att är man inte en erfaren uppfödare kan man missa det.
Generellt skulle jag säga att man får räkna med att en hona löper mellan 5-8 månaders ålder, med lite variationer. Dock har det hänt att jag fött upp hona som inte löpt förrän vid ett års ålder!
Roligt att se dig här på forumet igen Ilga!🙂
Blev nyfiken på ditt svar om att hemmet inte har någon betydelse och googlade lite. Hittade svar från "Fråga veterinären" där de listar de vanligaste faktorerna som påverkar katthonors löp:
- Närvaro av andra katter av motsatt kön (samt även om det är sexuellt aktiva) påskyndar könsmognaden
- Årstiden, ökad ljusmängd på våren stimulerar till en tidig könsmognad
- Nutrionellt status – Ett väl sammansatt foder i tillräcklig mängd är viktigt för att katten ska utvecklas och växa. Då katter nått en vikt på 2,3-2,5 kg brukar könsmognaden inträffa.
- Eventuella sjukdomar
- Social stress kan hämma könsmognaden om honan är låg-rankad eller blyg och om hon bor tillsammans med andra dominanta katter.
- Genetiska skillnader mellan raser – burmor är tidiga (ofta före 9 månaders ålder) medan perser, brittisk korthår, abessinier kan vara lite senare (efter 11-12 månader)
http://www.fraga-veterinaren.se/lopbeteende-hos-katt/
För egen del hoppas jag att min blivande fodervärdskatt inte har alltför bråttom med att löpa, utan att det kommer igång när hon acklimatiserat sig och blivit vän med Simon och Saga. Så jag hoppas det blir som du säger Ilga, vid 5-8 månaders ålder, närmare 8 månader vore toppen (om man får önska)!👍
Tack ilga för din info._♡♥♡
Honor som är låga i rang uppfattar jag löper senare än honor som inte domineras av äldre katter
Honor i hem med hankatter löper också tidigare är min erfarenhet.
Angående en tidigare diskussion i tråden ovan så kan jag tala om att det inte föreligger någon ökad risk vid tidig kastrering.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Nej det värkar ju inte så för en del.men sunda förnufftet säger väl det att det är ju små kattungebarn som inte fått växa till sej och på bagarmossen albano bara ett exempel på väldigt många stora djursjukhus tycker det är beklagligt.men jag bryr mej inte hur en del av er uppfödare gör med era kissar.bra för dej,men dock inte bra för alla.tur att man får göra som man vill.♡♥♡♥♡♥♡
#39 Jag baserar min uppfattning på dels egen erfarenhet av tidig kastrering vs sen kastrering. Kattungarna har återhämtat sig på under en timme medan mina vuxna katter har krävt 12-24 timmar att hämta sig från narkosen. Kattungarna är igång och leker redan på kliniken medan de vuxna ragglar runt groggy åtskilliga timmar.
Sårläkningen är snabbare på yngre individer och organen är lättare att se och känna då det saknas mycket bukfett på kattungar.
Studier av tidig kastrering visar att narkosrisk inte är större, kroppens (leverns) förmåga att metabolisera läkemedel är jämställd med en vuxen katt tidigt, risk för ökad mortalitet och morbiditet stämmer inte, risk för lårbensfrakturer ökar inte, risk för ökad längd på rörben stämmer inte , risk för urinvägsproblem ökar inte. Risken för beteendeproblem associerat med könsmognad och fertilt beteende minskar
Som narkossköterska på större djursjukhus arbetar jag med anestesi dagligen och om ni tror att kattungar är "små" så måste ni förstå att vi söver och operera betydligt mindre (och yngre) djur än så med lyckade resultat.
Dessutom bör ni ta i beaktande att all kastrering som sker innan könsmognad är att beteckna som tidig, prepubertal, och får samma effekt på katten.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Bra att du förklarar så tydligt Sarah!😃 Jag tror det är en vanlig missuppfattning och oro att det skulle vara mer riskabelt att kastrera kattungar, de är ju så små. Men det har som sagt gjorts många studier i detta, och veterinärförbundet sänker inte rekommenderad ålder om de inte har goda belägg för det. Läs gärna studien som både jag och Grandma länkade till tidigare i tråden, de går igenom det Sarah här har sammanfattat. Här kommer den igen:
Den som vill köpa en kattunge behöver verkligen inte vara orolig för att uppfödaren kastrerar tidigt, snarare tvärtom. 🙂