Burma iFokus

Burma

Etikettkattprat-och-historier
Läst 592 ggr
leafea
0

pälls vård

Brukar ni bada era burmor? Läste om att dra ett semskinn över pällsen. Vi har hundar och dom tycker om att promenera in i badrummet,men inte att bada…

leafea
0

Har fått svar på annat håll.tack…

burmamys
0

Okej bra att du fått svar, men bidrar gärna med min erfarenhet också.

Jag funderade på att bada mina burmor när jag skulle ta dem till utställning men blev avrådd, så de har aldrig badat. Pälsen håller sig fin bara du klappar dem! Sämskskinn kan vara bra om du vill att de ska vara extra blanka någon gång, t ex inför en utställning. Jag tycker det fungerade allra bäst med ett svagt fuktigt sämskskinn eftersom det får bättre grepp om hårstråna, men det får inte vara för fuktigt så de ser ut som om någon slickat dem! 👍

När jag duschar eller badar vill de gärna titta på, och första gångerna jamade de oroligt, men de aktar sig för att bli blöta!😉

grandma
0

Jag badade mina när de var små och hade trampat omkring i bajset men sen har jag faktiskt aldrig badat dem, Ca en vecka innan utställning tar jag och fuktar en mirakeltrasa och tvättar av dem med den sen gör jag faktiskt inget mer. De är inte smutsiga och luktar inte illa då de är duktiga på att sköta sin hygien själva. Jag rengör öronen då och då och ögonen så fort det behövs. Kollar tassarna också då och då  eftersom de är uppe i sängen.  Elsa får lite mer klegg i ögonen än Cupcake men hon gråter när hon äter för det är så himla gott.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh//