torrfoder
Ni som inte barfar,vilket torrfoder föredrar ni? Har ni flera torrfoder som ni delar upp eller hur gör ni och vad ger ni ?
Även om man inte vill göra BARF så skulle jag rekommendera att ge blötmat istället för torrfoder
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Välj torrfoder utan spannmål om du vill ha det. Men det är bättre med blötmat, även det utan spannmål. Mjau och bozita är bra märken i blötmat. Du riskerar urinsten och en del andra sjukdomar med bara torrfoder.
Tack för svar… om man ger spanmålsfritt torrfoder och mjau eller spanmålsfri blötmat ska det väl fungera eller?
Jag skulle isf ge torrfoder i aktivitetsboll, inte fri tillgång i skål Och så servera blötmat flera gånger om dagen
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Håller med Sarah och Björksätter. Torrfoder är inte bra att ge för mycket av, det ökar risken för njursvikt, urinvägsproblem, fetma, diabetes, m.m. (läs gärna min artikel "Att barfa katterna är inte så svårt" där jag skrivit om hälsofördelarna med barf jämfört med torrfoder). Torrfoder är snabbmat som är billigt och bekvämt för oss att servera, men som katterna i längden inte mår bra av. Jag vill inte behöva ta bort mina katter i förtid för att jag gett dem dålig kost. Detta gäller naturligtvis alla katter, även om risken för diabetes är något högre hos burmakatter. Men för den som inte kan eller vill barfa går det utmärkt att ge spannmålsfritt blötfoder, där är Mjau och Bozita mycket bra märken! Det är samma producent som tillverkar båda, så det brukar gå jättebra att växla mellan dem om du vill ge olika smaker. Till en början bör du ju ge samma foder som katterna fått hos uppfödaren, men fasa sedan över till blötfoder. Om du vill ge torrfoder, gör som Sarah föreslog och använd det som godis när du aktiverar dem. Fri tillgång är inte optimalt, det bästa är att servera 3-5 måltider per dag. Mina får mat på morgonen, på eftermiddagen när jag kommer hem, och på kvällen innan vi ska sova. Varmt lycka till! 😃