Klicker med två katter
Jag brukar träna lite ibland med Simon och Saga, typ sätta mig på golvet och försöka få dem att förstå och följa ett kommando i utbyte mot kattgodis. De brukar fatta ganska snabbt vad jag vill att de ska göra men det fungerar egentligen bara så länge de har kattgodis framför nosen. Utan godis och i en annan situation verkar de mest se kommandot som ett förslag från min sida, och om förslaget verkar fördelaktigt då följer de, efter lite betänketid. Annars struntar de i förslaget…
Tack vare lite goda råd från Sealle har jag äntligen tagit tag i att införa klicker när vi tränar för att effektivisera träningen lite!
Såg fram emot att lära dem både vardagslydnad och roliga tricks!😃

Material som behövs är ju bara själva klickern, och ett lämpligt godis. Jag använder Orijens frystorkade kattgodis eftersom båda älskar det (Saga är närmast besatt av det):
Efter att ha kollat på Youtube och på Klicker iFokus för att få lite konkreta exempel på hur andra gör började jag. Satte mig på golvet med godis i ena handen och klicker i andra. Men vänta nu - jag har två godissugna katter här! TVÅ!!! Har inte sett något filmklipp där de har två… Okej jag testar att ge dem varannan gång…?
Matade godis och klickade till Saga. Glufs! Matade godis och klickade till Simon. Då kastade sig Saga fram och stirrade på mig med utsvulten blick! Högg efter godiset…. Simon backade. Suck. 🤔

Motade undan Saga. Försökte igen. Kalla på Simon, mata, klicka. Kalla på Saga, mata, klicka. Nu gick det bättre! 😃

Efter att båda förstått att jag fördelar uppmärksamheten (och godiset) så går det faktiskt bättre. Jag har klickertränat dem typ varannan - var tredje dag nu i två veckor. Båda katterna kan numera "sitt" och "hopp" (hoppa upp till handen och greppa den med båda tassarna) på kommando när vi klicktränar! Jättekul!

Dessutom har Simon bjudit spontant på ett trick som sitter ganska bra nu - han sitter ner och sträcker fram tassen så jag kallar det "tack".

Naturligtvis har jag testat om de gör som jag vill även i andra situationer. Saga lyder när det passar henne, men Simon lyder (hittills) varje gång.
Saga är helt klart fortfarande mer fokuserad på att få tag i godiset och behöver någon minut i början för att lugna ner sig och fokusera på vad jag säger, men sedan går det bra. Men, jag valde ju hennes absoluta favoritgodis så då får jag väl skylla mig själv! 😂

Känns jättecharmigt att de är så intresserade av att träna att det blir högljudda protester från framförallt Saga när jag tycker vi ska avsluta!
Tack så mycket Sealle för tips och uppmuntran så jag kunde komma igång och t ex välja lämplig klicker!❤️
Någon som har idéer på roliga och nyttiga kommandon?🙂Andra tips? Tar tacksamt emot all input!😃
Dubbelpostar detta på Klicker iFokus för jag har inte sett att någon annan klickar två katter samtidigt.
Visst finns det fler burmor som klickertränar med sina människor?🙂 Berätta gärna hur ni gör!😃
Jag vet att en tjej som heter Linda har klickertränat sin lila hane Rovigo(?) men hon har inte varit aktiv här på ett bra tag
Själv är jag alldeles för lat för att klickerträna mina katter 🤫
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Aha okej tack! Ja jag tänkte väl att jag sett nåt inlägg om klickerträning…😃
Förslag på nyttiga kommandon eller tricks?🙂
Nyttiga kommandon "Nej! GÅ NER!" eller "NEJ! LÅT BLI!" 👍
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Hahahaha….! 😂
Hittade lite att bita i på Youtube:
Jag vet också att Linda klickertränade i allafall tidigare. Sett att hon är inne på Katter ibland. Linda88 kallar hon sig.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Tack för tipset! Ska PM:a henne vid tillfälle! 😃
Liten uppdatering om vår klickerträning!🙂
Sitt, tack och hopp sitter nu riktigt bra! Jag har jobbat en del med min timing och att se till att ha ögonkontakt med katten så de inte bara stirrar på godiset. Har märkt att det är lättare när jag har en katt på bänken och en på golvet i början, och sedan får de avsluta tillsammans på golvet. Då kan jag även ge olika kommandon samtidigt och de är helt fokuserade på vad de ska göra. Även Saga!

Simon - tack!

Saga - hopp!

Saga - hopp! Simon - tack!
Äntligen har vi satt igång med klickerträningen igen! Jag började för tre dagar sedan med de trick som vi tränat förut (sitt, hopp, tack - se tidigare inlägg) och de satt perfekt hos båda katterna! Jätteroligt!
Eftersom det gick så bra testade jag i förrgår med target - en träpinne. Klickade och gav godis och ibland muntligt beröm när kattens nos nuddade ytterst på pinnen. Simon fattade direkt och gjorde rätt varje gång! Saga klättrade på mig och letade efter godiset, för henne var det knepigt att yttre delen av pinnen var riktad bort från godiset, men efter fem - sex repetitioner förstod hon och gjorde också rätt varje gång!
Igår testade vi igen och båda katterna gjorde rätt varje gång!? Såå stolt över mina pälsklingar!
Så nu funderar jag på vilket trick som kan vara bra att börja med, nu när vi även jobbar med target… Har postat även på Klicketräning iFokus, men det kanske finns någon här som också tränar/tränat klicker?🙂
Börjar bli dags för en liten uppdatering om klickerträningen! 🙂
Nu har vi klickertränat lite då och då sedan sommaren, och jag märker tydlig skillnad i deras inlärning och vilka tricks de föredrar.
Simon är mycket uppmärksam på mina signaler, men ganska bekväm och vill bara göra tricks som inte är för ansträngande. När jag med targetpinnen visar på en köksbänk och säger "hopp upp!" då tittar han åt ett annat håll, men om jag pekar på en stol eller en låg pall, då hoppar han gärna! Simon har lätt för alla former av tricks som innebär att typ sträcka fram en tass, sitta på stället, dutta på pinnen oavsett åt vilket håll jag pekar med den, och han är på god väg att lära sig ”ligg”.
Saga hoppar gärna och snabbt upp på köksbänken, men vill inte dutta med nosen på target om den pekar bort från den hand som håller i godiset, och har lite svårare för de där små rörelserna med tassen. Hon vill ju allra helst attackera godiset! Håller igen för att jag ber henne vara stilla. "sitt" kan hon typ i sömnen vid det här laget men ”ligg” är svår och ologisk enligt Saga! Hmm jag kanske borde prova lite agility med henne?
Det går fort att lära in nya tricks, så länge de är logiska för katten, men de behöver läras in igen ett par gånger innan de sitter. Tolkar det som att katten klurar ut vad jag vill, men memorerar inte ordet/kommandot förrän det har resulterat i godis ett par gånger. Och båda har favorittricks som de gärna bjuder på, och andra tricks som de helst inte vill göra.
Och ibland överraskar de mig. Igår när jag pekade med pinnen och sa ”hopp upp” så jamade Simon klagande ”mrrraow… maow” och tittade argt på mig, men hoppade upp och såg väldigt nöjd ut på bänken när han fick sin godis och tittade ner på Saga! (Saga fick hoppa till motstående bänk, och där hann jag inte säga något utan hon hoppade så fort jag pekade med pinnen!)
Jag märker att det blir för lätt efter fem repetitioner med ett nytt trick, så då brukar jag ge kommando för ett gammalt trick, och så något annat trick de redan kan, för att sedan ta det nya tricket en eller två gånger till innan vi avslutar. Är noga med att sluta i tid så de fortfarande är ivriga och vill ha mer!
Det märks att katterna tycker det här är jätteroligt!
Vad kul ni har det och det måste ju vara otroligt stimulerande både för dig och katterna. 😃
// Nalle Puh//
Tack grandma! 😊 Gillar skarpt att den här sortens aktivering går att variera hur mycket som helst, och är fortfarande efter ett halvår minst lika spännande som när vi började. Du kanske borde testa du med? 😉 ❤
Nja är faktiskt inte så intresserad själv och det måste man vara. Roligare att busa tycker jag. 😃 🤪
// Nalle Puh//
Jo det har du ju rätt i. Och visst är det jätteroligt att busa! 😃🤪😂
Man blir glad man läser om hur fint harmoniskt och med glädje hur fint du sköter dina vackra kissar burmamys♡♥♡
Tack jamilah!🙂