Burma iFokus

Burma

Etikettutanför-ämnet
Läst 671 ggr
[jamilah]
2016-01-25 22:47
0

kattsand

Jag har vitakraffts kattsand kompakt ulltra den är luktfri och dammar bara lite. vilken kattsand andvänder ni?

Anterrabae
2016-01-25 22:52
1

Använder inte sand, utan pellets, såna där av spån som man brukar elda med. Det är snällare mot miljön, och lättare att slänga då den går rakt ner i komposten. Dessutom så luktar det i stort sett bara trä om kattlådan.

Den andra stora fördelen är att det är betydligt billigare än kattsand. 40-45 kr för 17 kg, och då räcker en sån säck till 4-5 lådor/gånger. Jag har stor kattlåda, som rymmer mycket för att katterna ska få grava ordentligt.

I vår kommun ska allt av stengods, porslin, lera osv till tippen och betalas för, då det inte är brännbart eller återvinningsbart. Så kattsand av lera vill jag inte ha, betala för att få hem det och sen betala för att lämna bort det liksom. :P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[jamilah]
2016-01-25 23:13
1

Det låter ju jätte miljövänligt.jag är allergisk mot det som du har så annars hadde jag oxå hafft som dej.

Anterrabae
2016-01-26 07:47
0

Men så tråkigt! Gäller det alla spånprodukter?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

burmamys
2016-01-26 09:35
0

Jag använder Cats best Öko plus, också träfiberbaserat men ser ut som krossad pellets och alltså mjukare att gräva med. Hade pewee förut, men märkte att katterna föredrog pewee i plastback istället för i anpassad låda med mellansats, så jag tolkade det som att katterna upplevde pelletsen som lite obekväm. Nu verkar katterna väldigt nöjda när de har ett material som är mjukt och lätt att gräva i. Dock inte lika billigt som papperspellets men 40 liter för 419 kr tycker jag är överkomligt.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/cats_best/cats_best_kattsand/294360

Är det träfiber du är allergisk mot?

Känner tyvärr inte till vitakrafts compact ultra, men vet att de som brukar svara på frågor om kattsand och problem med katter som kissar på andra platser alltid rekommenderar finkorning lerbaserad parfymfri kattsand. 

Jag tror det viktiga är att den är finkorning så den är skön att gräva i, och parfymfri så den inte har för stark egen doft. Kristallsand brukar de också avråda ifrån eftersom det är vasst. Om vitakrafts kattsand är detta så borde den vara bra!🙂

Sarah-S
2016-01-26 13:11
0

Vi använder bränslepellets i Peeweelådor

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

grandma
2016-01-26 14:34
1

Använde peewee träpellets eftersom jag är allergisk och i stort sett all kattsand dammar väldigt mycket. Var konstant täppt i näsan när vi använde det. Ekonomiskt fördelaktigt också jämfört med sand.  Mina katter är dessutom uppväxta med pellets så det blev ingen omställningstid. 

Känns som alla skaffar sin egen favorit i kattlådan.  Jag tar hellre en pellets under hälen ibland istället för sand i hela lägenheten. 😉

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[jamilah]
2016-01-26 17:31
0

Ja jag är allergisk mot all trä prudukter. ja jag kan inte ha en dammande kattsand heller,men sand under fötterna har jag ändå har tre barnbarn här varje dag hi hi men jag förstår hur menar grandma.

[jamilah]
2016-01-26 17:42
0

Den vita kraft jag har är finkornig luktar ingenting dammar lite när man häller ner den i kattlådodorna.men inte när kissarna gräver bökar runt.