Burma iFokus

Burma

Etikettkattprat-och-historier
Läst 2713 ggr
Dimocarpus
0

Vad är vad?

Hej!

Jag blir inte klok av alla dessa information om brittiska, europeiska eller amerikanska burmor. Som jag på bilden så verkar de inte ser så olika ut men vad tycker ni som är experter på detta med burmors utseende? Vad gillar du för ansiktsformer?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
3

Förstår att det är förvirrande! Så här har jag uppfattat det:

Amerikansk burma är betydligt mer kraftig och rund i kroppen, och den har ett runt huvud med mycket kort nos och runda ögon med "sweet expression" och små öron som sitter högre på huvudet:

http://burmeseinfo.com/file/145023AB.jpg

Europeisk burma är mer elegant i kroppen än amerikansk, den har ett kilformat huvud med kort nos och ögon som har rak överlinje och rundad undre linje (vilket ger den typiska "sura" looken) och medelstora öron som sitter brett isär:

http://www.directoryofcats.com/burmese_cat.jpg

Amerikans burma avlas i princip bara i USA, även om några katter exporteras för att användas i avel av europeisk burma i övriga världen (finns ju säkert någon som avlar på amerikanska linjer någonstans, men det är absolut inte vanligt). Burma utanför USA betyder i regel europeisk burma. Sedan har aveln av europeisk burma gått i lite olika inriktningar i olika länder, och särskilt brittisk och australiensisk burma är relativt lätta att känna igen. 

I Storbritannien har burmorna ofta lite längre nos:

http://www.homebirth.org.uk/katsacute/dreamfacesml.jpg

I Australien har de ofta lite mer orangea ögon och rundad panna:

http://www.catsofaustralia.com/images/seraphim-burmese.jpg

Personligen föredrar jag den europeiska burman, och hoppas att den fortsätter att vara måttfull i typ så att vi inte får extremt korta nosar eller extremt stora, runda ögon även här. Inte bara av estetiska skäl, utan även för att extremtypning för med sig ökad risk för hälsoproblem. T ex burmese dead defect finns bara på amerikansk burma, och rinniga ögon är vanligt bland de katter som har väldigt stora ögon.

Dessutom tycker jag att den speciella looken hos europeisk burma med de grymma ögonen och det kilformade huvudet är väldigt snygg!

Men det är min åsikt!🙂

Dimocarpus
2

Tack, jag håller med dig. "Våra" burmor är faktiskt finare. Personligen gillar jag längre nos. Din Simons ansikte är perfekt tycker jag. Synd bara att Nordic lights inte tar en kull till juli/aug. Annars hade det varit perfekt för mig men jag är säkert på att jag får hem en söt burma från min blivande uppfödare. Jag måste erkänna att jag fastnade Simons föräldrar först. De verkar helt underbara.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
0

Tack så mycket!🌺 Börjar ju bli lite nyfiken på vilka uppfödare du funderar på att köpa från….?

Sarah-S
1

Utseendemässigt är det stor skillnad på burma från de olika "grupperna"
Amerikansk burma har avlats helt utan inblandning av de övriga, och görs i princip så fortfarande

En burma i FIFè ska ha en trubbig kil, INTE lång nos

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Dimocarpus
3

Jag har fastnat för traditionell siames (s.k. Thai katt, old-style-siamese, applehead siamese). Har fått kontakt med en uppfödare/veterinär från Polen. Min uppfödare har internationell champion katthonor med bra temperament och urfin.  Hon verkar super proffsig, pratar mycket bra engelska och mån om sina katter och brinner för utställning. Jag har även kontakt med uppfödaren till min kattmamma och hon verkar också mycket mån om sina katter och mycket seriös. Jag har gjort mina research och kollat upp internationella uppfödare till Thai katter och har valt ut en som passade mig bäst. 

I sommar ska jag passa på att ha en lång weekend i polska rivieran och ta hem min Thai katt, då kommer den blir minst fem månader gammal och kastrerad/steriliserad. Jag slår på stort! Jag tror att de är lika aktiva som burmor. De kommer att funka tror jag. Jag är född i Malaysia, burma från Myanmar och thai katt från Thailand, alla vi tre älskar värme och solen som råkat hamnat i ett kallt land, kan inte bli bättre😉

Jag har haft lite kontakt med Alchymist. De väntar också på befruktningar samt kullar. Så håller tummarna för mig!

burmamys
0

Vilken underbar kombination thai + burma! 😃

De har ju samma ursprung så skillnaderna är mest i utseendet. 

http://www.timba.org/welcome-to-timba.html

Har skrivit lite om det här:

http://burma.ifokus.se/articles/5670245e8e0e74417b000487-del-1-kattens-evolution-och-domesticering?discussions-1

Sarah har ju rätt att burma ska ha trubbig kil dvs kort nos. Men jag tror jag förstår vad du menar, du föredrar det när nosen inte är alltför kort, och där håller jag med!

Sarah-S
3

#6 Vad är alltför kort?
Det problemet existerar inte i någon större omfattning, däremot har många burmor för lång nos

Dimocarpus
2

I know. Jag älskar den där masken thai har. Även en chokladburma (som din Simon) har ju liknande. De påminner om varandra lite. Thai katt är något pratsammare sägs det. 

Jaha, jag har alltid trott att burmor var från Burma/Myanmar och thai katt (ja, det säger sig självt) Alla vi tre sydostasiater är smala individer som älskar sol och värme.  

Hur som helst, jag vill bara ha burmor och thai just nu. Kan bli fler men än så länge räcker de. Alchymists är väldigt fina katter. Jag längtar så…..

burmamys
1

#7 för mig personligen är alltför kort nos när den ser ut som på amerikansk contemporary. Jag tycker inte det är snyggt, men framförallt är jag rädd att katterna får problem (tänker t ex på perser/ exotic där man måste bedriva mycket medveten avel för att undvika problem med andning, bettfel och rinniga ögon. Jag är väldigt glad att vår europeiska burma är en kattras med måttliga proportioner som inte behöver lida på grund av något framavlat utseendeideal! =)

burmamys
0

Och precis som du skriver Sarah så är det ju stor skillnad mellan grupperna, och jag hoppas att det fortsätter vara så. Vore förresten roligt att få lite input från dig på artikeln jag skrev nyss om kosttillskott, du är ju mycket mer erfaren än mig på barf! 😊 ❤

Sarah-S
0

#9 Ja den räknas ju som brachycefal men det är inte vår Europeiska burma även om den har korrekt kort nos

burmamys
0

#8 Maew boran som de kallas i Thailand förekommer i större delen av Sydostasien, om jag förstått det rätt. Sindras mamma (Sindra är kattungen jag ska bli fodervärd åt) är en sådan katt, med burmafärg (genetiskt testad (cb cb). 😊

burmamys
0

#11 precis! 😃

Sarah-S
0

För min inre bild ser inte burma ut som Thai Burmese
Jag har bara haft burma på 2000-talet och har ingen önskan att de ska se ut som på 1950-talet även om jag förstår vikten av genetisk bredd

burmamys
1

#14 tanken är ju inte att återföra utseendet till 50-talet utan att införa generna och sedan med medvetet urval av avelsdjur inom ett par generationer få katter som ser ut som europeisk burma idag. Jag är absolut ingen expert men tycker, när jag ser på Sindra och jämför henne med sina föräldrar, att det känns fullt rimligt att en del av hennes ungar kan se ut som våra europeiska burmor. Eller vad tror du?

Sarah-S
0

#15 Jag har svårt att förstå jämförelsen thai burmese och burma idag
Visst är det ursprunget för rasen men har idag inte så mycket gemensamt (mer än cbcb)
Om man föredrar typen/utseendet på Thai Burmese så är det nog inte så att det är Burma man tycker om utan en helt annan katt

burmamys
2

Jag tycker båda är vackra, de har en del likheter men också flera olikheter, och ser inte varför den ena måste vara bättre eller snyggare än den andra?

Och som jag skrev innan, så är ju tanken att föra in gener (med lägre inavelsgrad) från thaiburma/maew boran till vår moderna europeiska burma, och genom urval av avelskatter få fram katter som ser ut precis som alla andra moderna europeiska burmor, men med lägre inavelsgrad.

TempleBar
1

Den kat, der kaldes Thai, er ikke en thailandsk burmeser, men siamesere udkrydset til importer af Wichienmaat fra Thailand. Maew Boran er en fællesbetegnelse for katte fra Thailand, der også kan være tabby eller have farver, der ikke er godkendt i de mere etablerede racer (lidt ligesom Asian i GCCF) :)

#1 Jeg er langt henad vejen enig med din beskrivelse af amerikansk burmeser, men du tager meget fejl, når du siger, at den kun opdrættes i USA og eventuelt importeres af europæiske opdrættere som udkrydsning. Der er adskillige opdrættere i Europa, der kun opdrætter amerikansk burmeser og bl.a. er der to opdrættere i Sverige (min Jools er såmænd født i Stockholm 🙂)

Personligt foretrækker den amerikanske burmesers sweet expression frem for de sure europæere (selvom der også er pæne og knap så sure europæere) 🙂

Inden for amerikansk burmeser er der to retninger, enten contemporary med meget kort næse og ofte underbid eller traditional med stadig kort, men lidt længere næse og typisk perfekt bid.

TempleBar
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Her er et billede af en amerikansk traditional burmeser ❤️

TempleBar
0

Her er en Thaikat - taget på TICA udstilling i Wien forrige weekend https://www.flickr.com/photos/zdravamaca/24649102646/in/album-72157663902586761/

grandma
2

Den är fin men föredrar våra europeiska med surlooken. Jag kan dock känna rädsla för den makt domare har när de önskar mer och mer av vissa saker.  Öronen kommer väl snart att sitta på halsen och ögonen ska vara stora men grymma. Många som har den mest grymma looken har ju pyttesmå hopknipna ögon så det där fattar jag inte riktigt. När de önskar en hög panna så dras ju ögat ut och blir större,med resultat att  surlooken inte blir så extrem.  Det är viktigt att ni uppfödare står på sig och pratar med varandra om vad som är ok och inte så att målet med aveln fortsätter att vara inriktad på en friska och sunda katter.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

TempleBar
0

Som opdrætter er man meget selv herre over, hvor stor magt dommerne får. Dommerne præmierer det, de ser på udstillingerne - ikke de katte, man efterlader hjemme.

Jeg er enig i, at mange FIFe katte er på vej i en helt forkert retning med store, lavtsatte ører og for små øjne. For mig betyder store øjne meget, uanset om det er amerikansk eller europæisk burmeser og ørerne skal være i proportion til hovedet - ikke dominere 😉

burmamys
0

#18-19 tack för upplysningen om amerikansk burma!👍 

Ja Maew boran är benämningen på thailändsk huskatt, och den finns i alla färgvarianter. Man avlar bara på vissa färgvarianter, som förekommer i de antika texterna, t ex wichienmaat (siamesfärgad), si-sawat (koratfärgad dvs grå) och khao manee (vit oddeye). Bruna maskade katter i olika nyanser är en mycket vanlig färgvariant som man inte avlar på i Thailand, och den finns inte beskriven i de gamla texterna. Närmast är suphalak eller thong daeng, men det är en extremt ovanlig brunröd katt med jämn pälsfärg och rödaktiga trampdynor och nosläder, som man anstränger sig väldigt mycket för att avla på men där det endast finns ett fåtal katter med korrekt färg. Men på grund av burmans popularitet utomlands så kallas mörkt bruna maskade katter för thai burmese och ljust bruna maskade katter för thai tonkinese i Thailand. Min fodervärdskatts mamma är en thai burmese.

#21 instämmer helt!🙂

Dimocarpus
1

Intressant vad man får lära sig från er. Jag trodde t.ex. Burmor var från burma i mina nybörjarkunskap, så fel jag hade. Alla burmor har sina fördelar och personligheter oavsett om de är anerikanska eller europeiska. Som någon nämnde här, är jag mer orolig över hur domare bedömer dessa katter och hela tiden sträva efter "häftigare" look på våra katter och avla fram katter som kanske får sämre hälsa pga. det.

TempleBar
1

Mange landegrænser har ændret sig gennem årene og er jo under alle omstændigheder sat af mennesker, ikke af dyr. Den kat, der blev importeret til USA og startede racen, Wong Mau, kom fra Burma og derfor har racen fået sit navn. Det betyder dog ikke, at der er særligt mange burmesere i Burma - tværtimod er der nu kun burmeserkatte i Burma, der er importeret fra henholdsvis England og Australien  🙂

Dimocarpus
0

I tidigare trodde jag att Burmor var från Burma men deras ursprung var nog från Thailand. Jag förstod att de flesta av våra korthåriga kattraser var nog från Asien från början och importerat in till västvärlden, #25. Precis som jag, jag är inte så hårig 😉 Jag är född i Malaysia.

grandma
0

Ja det kan vi ju se i filmen som jag la upp här tidigare. 😉

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh//