Burma iFokus

Burma

Etikettpyssel-och-annat-smått-å-gott
Läst 856 ggr
burmamys
3

Fotostund i blå fåtöljen

Jag har upptäckt att den blå fåtöljen i jobbrummet fungerar fint som bakgrund för lite mer stilrena bilder på katterna. Så här kommer resultatet av två besök i fåtöljen!🙂 Först Simon på förmiddagen😍:

Sedan, på kvällen, var Saga mer lättövertalad😉:

Ögonkontakt och bra skärpa är svårt när man är så livlig som Saga oftast är, får hoppas på bättre tur nästa gång! Naturligtvis ville Simon vara med då också (han vill alltid vara med) och det fick han ju! ❤️

Tyvärr är hans ena framben osynligt i skuggan så jag måste hitta en bättre placering för lampan. Ska även testa olika vinklar för bättre (varmare och liiite starkare) ljus. Taklampan är alldeles för svag i det här rummet så jag använder skrivbordslampan som har både fot och lamphuvud som går att vrida åt alla håll. 

Gillar dagsljuset lite mer även om det blir lite att solen lyser genom öronen (hmm). Vad tycker ni är bäst, dagsljus eller lampa på kvällen?🤔

Med lite träning ska jag nog kunna fixa bra bilder, så det blir fina kattungebilder i framtiden också!👍

burmamys
0

Undrar också om ni har några bra fototips? 🙂

Kan tillägga att jag fotograferar med mobilen, har ingen systemkamera. Dock hyfsade möjligheter att ställa in ISO och EV, redigera kontrast, mättnad och skärpa, samt att jag kan beskära bilderna.

Försökte först att locka Saga med godis, men då blev allt suddigt för hon sitter och stirrar på godiset och vid minsta rörelse för att klicka så hoppar hon upp och jamar och studsar omkring…!🤪😂

Veda
0

Vilka fina bilder på fina katter. Det kan bli bra bilder med en modern mobilkamera.

Testa att dra för en tunn gardin (eller hänga ett vitt lakan framför fönstret) innan du tar bilder på förmiddagen. Bilderna med mörk bakgrund är ju snyggast men det kan bli för lite ljus på katten då (benet som försvann etc).

burmamys
0

Vilket bra tips, tack så mycket! Ska absolut testa det. 😃

Dimocarpus
0

Vilka fotomodeller du har 😉

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
0

Hihi tack så mycket!😘

grandma
0

Blev verkligen bra med den bakgrunden. Min Cupcake är ju ingen linslus precis så det blir ,många bilder innan det blir  nån bra. För det mesta drar hon som en avlöning när  hon ska fotograferas. 🙂

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

burmamys
0

Tack grandma! 😊 Jo jag gillar verkligen blå fåtöljen som bakgrund. Tror Cupcake och Saga har vissa likheter, väldigt svårt att ta arrangerade foton på Saga. Simon däremot är en riktig linslus, nästan alltid samarbetsvillig. Utom när det är matdags, förstås. Då finns det ju viktigare saker att göra! 😆

Dimocarpus
0

😃 burmor! Du får träna kattungen så att hon kan bli en lika naturlig fotomodell som Simon.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

kara_murray
0

Jag måste säga Simon och saga är riktigt vackra. Men tyvärr tycker jag att bakgrunden är något för mörk… En ljusare blå hade varit bättre. Det är inte illa menat bara min åsikt..

grandma
0

Man tycker olika. Personligen tycker jag att Simon passar väldigt bra i den blå fåtöljen medans Saga försvinner lite i den.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

burmamys
0

Tack för input! 😘 Ska försöka fixa bilder i dagsljus även på Saga nästa gång. Vill gärna ha en bakgrund som är "osynlig" så man bara ser katten och inte tänker på bakgrunden, och till det tycker jag blå fåtöljen passar bra. Men kvällsbilderna blev för mörka, särskilt de på Saga. Fortsättning följer… 😉